Toimitusketjun johtamisen mittaaminen Balanced Scorecard -mallin avulla
IJÄS, JARKKO (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
IJÄS, JARKKO
2006
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-27Tiivistelmä
Tämä työ oli toimeksiantotutkimus Konecranes konserniin kuuluvalle Konecranes Standard Lifting Oy:lle. Tutkimuksen aiheena oli toimitusketjun johtamisen mittaaminen. Tutkimuksen teoreettinen osa jakaantui kahteen osaan, toimitusketjun johtamisen ja strategisen mittaamisen osioihin. Varsinaisessa tutkimusosiossa luotiin uusi konstruktio Balanced Scorecardista toimitusketjun johtamisen mittaamiseen.
Toimitusketjun johtaminen (SCM) on yksi moderneista liiketoiminnan johtamisen työkaluista strategisen kilpailuedun hankkimiseksi. Jokaisella liiketoimintaa harjoittavalla yrityksellä on toimitusketju, kyse on enemmänkin siitä miten laajasti toimitusketjua halutaan tulkita ja kuinka suuri painoarvo toimitusketjun johtamiselle kokonaisuutena annetaan. SCM:n kantavana ideana on toimitusketjun näkeminen laajempana kuin yrityksen omat toiminnot tai suorat kontaktipinnat. Teorian mukaan toimitusketjun määritelmään tulee kytkeä kaikki toimijat jotka vaikuttavat lopputulokseen, eli tuotteen tai palvelun toimittamiseen asiakkaalle. SCM:n perimmäisenä tavoitteena on loppuasiakkaan tarpeiden tyydyttäminen kannattavalla ja tehokkaalla tavalla.
Balanced Scorecard on nykyisin yksi käytetyimmistä strategiamittaristoista. Perinteisessä muodossaan mittaristo tuottaa tietoa liiketoiminnan johtamiseen taloudellisesta, asiakkaiden, sisäisten prosessien ja oppimisen näkökulmista. Balanced Scorecardin kantavan ideana on, että mittarit johdetaan strategiasta ja mittareiden välillä vallitsee syy-seuraussuhde.
Varsinaisessa tutkimusosiossa oli seitsemän vaihetta. Ensimmäiseksi tutustuttiin kohdeyritykseen ja sen toimialaan. Toisen vaiheen tarkoituksena oli selventää kohdeyrityksen visio ja strategia. Tutkimuksenprosessin kolmannessa vaiheessa määriteltiin toimitusketju. Neljänneksi luotiin katsaus kriittisiin menestystekijöihin. Viidennessä vaiheessa valittiin toimitusketjun mittaamiseen tarvittavat näkökulmat. Kuudennessa ja seitsemännessä vaiheissa valittiin näkökulmaan mittarit ja määriteltiin syy-seuraussuhteen mukaiset kytkennät mittareiden välille.
Lopputulokseksi saatiin mittaristo, joka mittaa toimitusketjustrategiaa viidestä näkökulmasta: oppimisen, sisäisten prosessien, toimittajien, asiakkaiden ja talouden näkökulmista. Näitä näkökulmia tarkastellaan toimitusketjun, liiketoimintayksikön ja tilaus-toimitusprosessin tasoilla.
Avainsanat: Supply chain management (SCM), strategia, strateginen mittaaminen, Balanced Scorecard
Toimitusketjun johtaminen (SCM) on yksi moderneista liiketoiminnan johtamisen työkaluista strategisen kilpailuedun hankkimiseksi. Jokaisella liiketoimintaa harjoittavalla yrityksellä on toimitusketju, kyse on enemmänkin siitä miten laajasti toimitusketjua halutaan tulkita ja kuinka suuri painoarvo toimitusketjun johtamiselle kokonaisuutena annetaan. SCM:n kantavana ideana on toimitusketjun näkeminen laajempana kuin yrityksen omat toiminnot tai suorat kontaktipinnat. Teorian mukaan toimitusketjun määritelmään tulee kytkeä kaikki toimijat jotka vaikuttavat lopputulokseen, eli tuotteen tai palvelun toimittamiseen asiakkaalle. SCM:n perimmäisenä tavoitteena on loppuasiakkaan tarpeiden tyydyttäminen kannattavalla ja tehokkaalla tavalla.
Balanced Scorecard on nykyisin yksi käytetyimmistä strategiamittaristoista. Perinteisessä muodossaan mittaristo tuottaa tietoa liiketoiminnan johtamiseen taloudellisesta, asiakkaiden, sisäisten prosessien ja oppimisen näkökulmista. Balanced Scorecardin kantavan ideana on, että mittarit johdetaan strategiasta ja mittareiden välillä vallitsee syy-seuraussuhde.
Varsinaisessa tutkimusosiossa oli seitsemän vaihetta. Ensimmäiseksi tutustuttiin kohdeyritykseen ja sen toimialaan. Toisen vaiheen tarkoituksena oli selventää kohdeyrityksen visio ja strategia. Tutkimuksenprosessin kolmannessa vaiheessa määriteltiin toimitusketju. Neljänneksi luotiin katsaus kriittisiin menestystekijöihin. Viidennessä vaiheessa valittiin toimitusketjun mittaamiseen tarvittavat näkökulmat. Kuudennessa ja seitsemännessä vaiheissa valittiin näkökulmaan mittarit ja määriteltiin syy-seuraussuhteen mukaiset kytkennät mittareiden välille.
Lopputulokseksi saatiin mittaristo, joka mittaa toimitusketjustrategiaa viidestä näkökulmasta: oppimisen, sisäisten prosessien, toimittajien, asiakkaiden ja talouden näkökulmista. Näitä näkökulmia tarkastellaan toimitusketjun, liiketoimintayksikön ja tilaus-toimitusprosessin tasoilla.
Avainsanat: Supply chain management (SCM), strategia, strateginen mittaaminen, Balanced Scorecard