"Tapaus Ranskanperunapotku" : Ääneen luetun kirjan reseptio
RYYNÄNEN, TIINA (2006)
RYYNÄNEN, TIINA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16248
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16248
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmassani tutkin sisällönanalyysin ja reseptiotutkimuksen keinoin lastenkirjallisuuden ja Lauri Törhösen kirjoittaman Ranskanperunapotkun vastaanottoa. Aineistona tutkimuksessani käytin lastenkirjallisuudesta tehtyjä tutkimuksia, reseptiotutkimuksia, kolmasluokkalaisilla teettämiäni kirja-arvosteluja ja Ranskanperunapotku kirjaa.
Lastenkirjallisuus on lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, jossa on myös erilaisia lajityyppejä, esimerkiksi fantasiakirjoja, satukirjoja, tyttökirjoja ja seikkailukirjoja. Lastenkirjallisuuden aiheet ovat konkreettisia lapsen elämään kuuluvia asioita, kuten perhe, ystävät, harrastukset ja koulu.
Reseptio on osa lukemistapahtumaa. Vastanotto tapahtuu kirjaa lukiessa ja pohjustaa luetun ymmärtämistä. Vahva-asteisesti kirjan vastaanotettuaan lukija pystyy käsittelemään lukemaansa syvällisemmällä tasolla ja kykenee jopa tulkitsemaan erilaisia tekstejä ja niiden merkityksiä.
Luin Tamperelaisella ala-asteella keväällä 2004 Ranskanperunapotkun ja keräsin luettuni oppilaiden reseptiopuheen kirja-arvostelujen muodossa. Noin puolet oppilaista oli vastaanottanut Ranskanperunapotkun vahva-asteisesti ja osasi käsitellä kuulemaansa syvemmällä tasolla vastauksensa perustellen. Vahva-asteisen reseption oppilaat olivat myös positiivisesti kirjoihin suhtautuvia paljon vapaa-aikanaan lukevia oppilaita. Heikkoasteisen reseption oppilaat osasivat nimetä vastauksen. He suhtautuivat kirjoihin negatiivisemmin eivätkä lukeneet kovin paljon vapaa-aikanaan.
Asiasanat: lastenkirjallisuus, reseptio, reseptiopuhe, vastaanotto, kirjallisuudenopetus, kirja-analyysi, kirja-arvostelu, ääneen lukeminen, sisällönanalyysi, tekstin tulkinta
Lastenkirjallisuus on lapsille ja nuorille tarkoitettua kirjallisuutta, jossa on myös erilaisia lajityyppejä, esimerkiksi fantasiakirjoja, satukirjoja, tyttökirjoja ja seikkailukirjoja. Lastenkirjallisuuden aiheet ovat konkreettisia lapsen elämään kuuluvia asioita, kuten perhe, ystävät, harrastukset ja koulu.
Reseptio on osa lukemistapahtumaa. Vastanotto tapahtuu kirjaa lukiessa ja pohjustaa luetun ymmärtämistä. Vahva-asteisesti kirjan vastaanotettuaan lukija pystyy käsittelemään lukemaansa syvällisemmällä tasolla ja kykenee jopa tulkitsemaan erilaisia tekstejä ja niiden merkityksiä.
Luin Tamperelaisella ala-asteella keväällä 2004 Ranskanperunapotkun ja keräsin luettuni oppilaiden reseptiopuheen kirja-arvostelujen muodossa. Noin puolet oppilaista oli vastaanottanut Ranskanperunapotkun vahva-asteisesti ja osasi käsitellä kuulemaansa syvemmällä tasolla vastauksensa perustellen. Vahva-asteisen reseption oppilaat olivat myös positiivisesti kirjoihin suhtautuvia paljon vapaa-aikanaan lukevia oppilaita. Heikkoasteisen reseption oppilaat osasivat nimetä vastauksen. He suhtautuivat kirjoihin negatiivisemmin eivätkä lukeneet kovin paljon vapaa-aikanaan.
Asiasanat: lastenkirjallisuus, reseptio, reseptiopuhe, vastaanotto, kirjallisuudenopetus, kirja-analyysi, kirja-arvostelu, ääneen lukeminen, sisällönanalyysi, tekstin tulkinta