Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opiskelijan arvioinnin apuvälineet kielten verkko-opetuksessa

NAAKKA, JAAKKO (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu01359.pdf (1.520Mt)
Lataukset: 



NAAKKA, JAAKKO
2006

Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-24
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16242
Tiivistelmä
Vaikka verkko-opetus onkin varsin tutkittu aihe, ei testaamiseen ja opiskelijan arviointiin verkko-opetuksessa ole kiinnitetty juurikaan huomiota. Perinteiset kokeet ja arviointimenetelmät eivät välttämättä sellaisenaan sovellu toteutettaviksi verkko-opetuksen keinoin, vaan useat autenttisemmat arviointimenetelmät voivat soveltua paremmin verkko-opetukseen. Nykyisillä verkkotekniikoilla voidaan helposti automatisoida tai helpottaa opiskelijan arviointia: yksinkertaisia kokeita on helppo tarkistaa automaattisesti, ja tulosten säilyttäminen ja niiden analysointi on helppoa sekä opettajalle että opiskelijoille. Tällä voidaan saavuttaa huomattavaa ajansäästöä. Ajansäästöstä huolimatta kielten verkko-opetuksen tärkeimmät puolet ovat sen pedagogista lisäarvoa tuovat ominaisuudet. Erilaisilla verkko-opetusympäristöillä opiskelijan vastuuta omasta oppimisestaan voidaan vahvistaa, ja tämä myös motivoi opiskelijoita.

Keskeisin osa tätä tutkimusta käsittelee osana Moodle-järjestelmää toimivan Vocabularytester-työkalun jatkokehittelyä, joka on suunniteltu kielten ja sanaston opiskeluun sekä sanakokeiden järjestämiseen. Vocabularytester-moduulin esittelytilaisuudessa opettajilta kerätyissä kommenteissa tuli selkeästi esille verkko-opetuksen pedagogiset hyödyt. Ajansäästöä ei pidetty niinkään tärkeänä ominaisuutena, ja Vocabularytester-työkalun pelättiin jopa tuottavan lisätyötä opettajalle. Verkko-opetuksen pedagogisen lisäarvon pitäisikin olla tärkein peruste verkko-opetuksen käyttöönotolle.

Avainsanat ja -sanonnat: verkko-opetus, kieltenopetus, oppimisen arviointi.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste