Opiskelijan arvioinnin apuvälineet kielten verkko-opetuksessa
NAAKKA, JAAKKO (2006)
NAAKKA, JAAKKO
2006
Vuorovaikutteinen teknologia - Interactive Technology
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16242
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16242
Tiivistelmä
Vaikka verkko-opetus onkin varsin tutkittu aihe, ei testaamiseen ja opiskelijan arviointiin verkko-opetuksessa ole kiinnitetty juurikaan huomiota. Perinteiset kokeet ja arviointimenetelmät eivät välttämättä sellaisenaan sovellu toteutettaviksi verkko-opetuksen keinoin, vaan useat autenttisemmat arviointimenetelmät voivat soveltua paremmin verkko-opetukseen. Nykyisillä verkkotekniikoilla voidaan helposti automatisoida tai helpottaa opiskelijan arviointia: yksinkertaisia kokeita on helppo tarkistaa automaattisesti, ja tulosten säilyttäminen ja niiden analysointi on helppoa sekä opettajalle että opiskelijoille. Tällä voidaan saavuttaa huomattavaa ajansäästöä. Ajansäästöstä huolimatta kielten verkko-opetuksen tärkeimmät puolet ovat sen pedagogista lisäarvoa tuovat ominaisuudet. Erilaisilla verkko-opetusympäristöillä opiskelijan vastuuta omasta oppimisestaan voidaan vahvistaa, ja tämä myös motivoi opiskelijoita.
Keskeisin osa tätä tutkimusta käsittelee osana Moodle-järjestelmää toimivan Vocabularytester-työkalun jatkokehittelyä, joka on suunniteltu kielten ja sanaston opiskeluun sekä sanakokeiden järjestämiseen. Vocabularytester-moduulin esittelytilaisuudessa opettajilta kerätyissä kommenteissa tuli selkeästi esille verkko-opetuksen pedagogiset hyödyt. Ajansäästöä ei pidetty niinkään tärkeänä ominaisuutena, ja Vocabularytester-työkalun pelättiin jopa tuottavan lisätyötä opettajalle. Verkko-opetuksen pedagogisen lisäarvon pitäisikin olla tärkein peruste verkko-opetuksen käyttöönotolle.
Avainsanat ja -sanonnat: verkko-opetus, kieltenopetus, oppimisen arviointi.
Keskeisin osa tätä tutkimusta käsittelee osana Moodle-järjestelmää toimivan Vocabularytester-työkalun jatkokehittelyä, joka on suunniteltu kielten ja sanaston opiskeluun sekä sanakokeiden järjestämiseen. Vocabularytester-moduulin esittelytilaisuudessa opettajilta kerätyissä kommenteissa tuli selkeästi esille verkko-opetuksen pedagogiset hyödyt. Ajansäästöä ei pidetty niinkään tärkeänä ominaisuutena, ja Vocabularytester-työkalun pelättiin jopa tuottavan lisätyötä opettajalle. Verkko-opetuksen pedagogisen lisäarvon pitäisikin olla tärkein peruste verkko-opetuksen käyttöönotolle.
Avainsanat ja -sanonnat: verkko-opetus, kieltenopetus, oppimisen arviointi.