Oppilaat ja kouluviihtyvyys, Kvalitatiivinen tutkimus yhtenäiskoulun 7.luokkalaisten kouluviihtyvyyteen vaikuttavista tekijöistä sekä oppilaiden vaikutusmahdollisuuksista
WIKBLAD, VEERA; KOSKELA, PIIA (2006)
WIKBLAD, VEERA
KOSKELA, PIIA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-11-23
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16235
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16235
Tiivistelmä
Tutkimuksemme käsittelee oppilaiden kouluviihtyvyyttä ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaiset asiat oppilaista kouluviihtyvyyteen vaikuttavat. Sen lisäksi halusimme selvittää, miten ja millaisiin asioihin oppilaat haluaisivat koulussa vaikuttaa. Aihetta tutkittiin selvittämällä oppilaiden näkökulmaa heille tehdyillä haastatteluilla.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulomakkeella keväällä 2004. Lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastattelemalla oppilaita. Haastattelut kerättiin erään yhtenäiskoulun 7.luokasta suuressa kaupungissa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimustulokset on saatu aineistoa pelkistämällä ja tiivistämällä sekä lopuksi yhdistämällä ja vertaamalla aineistoa keskeiseen kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyvään muuhun tutkimukseen.
Tutkimustuloksemme osoittavat, että oppilaista kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat pääasiassa sosiaalinen ympäristö, opiskelu, fyysinen ympäristö ja ruokailu. Näiden taustalla vaikuttavat hyvinvoinnin ulottuvuudet, jotka voidaan jakaa oppilaiden jaksamiseen, materiaalisiin olosuhteisiin, aktiiviseen toimintaan sekä sosiaalisiin suhteisiin ja ympäristöön. Oppilaat kokevat eri tavoin mahdollisuutensa vaikuttaa yhteisiin asioihin. Osa heistä pitää aktiivista vaikuttamista mahdollisena oppilaskunnan ja opettajan kautta tai he vaikuttavat asioihin omalla käytöksellään. Osa oppilaista on vaikuttamisen suhteen passiivinen, koska he eivät ole varmoja mahdollisuuksistaan vaikuttaa tai eivät koe tarvetta vaikuttaa asioihin. Oppilaat haluaisivat koulussa vaikuttaa luokan ja koulun ympäristöoloihin sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin.
Asiasanat: kouluviihtyvyys, hyvinvointi, koulutus, oppiminen, konstruktivismi, sosiogrammi, sisällönanalyysi
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulomakkeella keväällä 2004. Lisäksi aineistoa kerättiin syvähaastattelemalla oppilaita. Haastattelut kerättiin erään yhtenäiskoulun 7.luokasta suuressa kaupungissa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston analyysimenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimustulokset on saatu aineistoa pelkistämällä ja tiivistämällä sekä lopuksi yhdistämällä ja vertaamalla aineistoa keskeiseen kirjallisuuteen ja aiheeseen liittyvään muuhun tutkimukseen.
Tutkimustuloksemme osoittavat, että oppilaista kouluviihtyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ovat pääasiassa sosiaalinen ympäristö, opiskelu, fyysinen ympäristö ja ruokailu. Näiden taustalla vaikuttavat hyvinvoinnin ulottuvuudet, jotka voidaan jakaa oppilaiden jaksamiseen, materiaalisiin olosuhteisiin, aktiiviseen toimintaan sekä sosiaalisiin suhteisiin ja ympäristöön. Oppilaat kokevat eri tavoin mahdollisuutensa vaikuttaa yhteisiin asioihin. Osa heistä pitää aktiivista vaikuttamista mahdollisena oppilaskunnan ja opettajan kautta tai he vaikuttavat asioihin omalla käytöksellään. Osa oppilaista on vaikuttamisen suhteen passiivinen, koska he eivät ole varmoja mahdollisuuksistaan vaikuttaa tai eivät koe tarvetta vaikuttaa asioihin. Oppilaat haluaisivat koulussa vaikuttaa luokan ja koulun ympäristöoloihin sekä itsensä toteuttamisen mahdollisuuksiin.
Asiasanat: kouluviihtyvyys, hyvinvointi, koulutus, oppiminen, konstruktivismi, sosiogrammi, sisällönanalyysi