Osakeyhtiön KHT-tilintarkastajan ja kunnan JHTT-tilintarkastajan harjoittaman konsultointitoiminnan aiheuttamat rooliristiriidat
RÖNKKÖ, JAAKKO (2006)
RÖNKKÖ, JAAKKO
2006
Finanssihallinto ja julkisyhteisöjen laskentatoimi - Financial Administration and Public Sector Accounting
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-10-16
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16136
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16136
Tiivistelmä
Tutkielma käsittelee osakeyhtiön KHT-tilintarkastajan ja kunnan JHTT-tilintarkastajan tilintarkastusasiakkaalleen harjoittaman konsultoinnin aiheuttamia rooliristiriitoja. Tilintarkastusasiakkaalle harjoitetut tilintarkastuksen oheispalvelut saattavat johtaa tilanteeseen, jossa lakisääteisen tilintarkastuksen riippumaton toteuttaminen vaarantuu.
KHT-tilintarkastajat ovat tilintarkastusalan ammattilaisia, joilla on laaja asiantuntemus liiketoiminnasta. JHTT-tilintarkastajilla on vahva tuntemus erityisesti julkishallinnosta ja -taloudesta. Laajan asiantuntemuksen lisäksi tilintarkastajilla on vankka tietämys nimenomaaan tilintarkastusasiakkaistaan. Tuntemus tilintarkastuasiakkaan toiminnasta ja taloudesta sekä valmis asiakassuhde tekevät tilintarkastajasta ulkopuolisia konsultteja houkuttelevamman vaihtoehdon myös lakisääteisen tilintarkastuksen ulkopuolisten palveluiden tarjoajaksi. Asiakkaan kannalta oma tilintarkastaja on luonnollinen ja useimmiten kustannustehokkain oheispalveluiden tarjoaja.
Myös tilintarkastajilla itsellään on ollut halua ja tarvetta laajentaa palvelutarjontaansa varsinaisen tilintarkastuksen ulkopuolelle. Konsultointitoiminta merkitsee tilintarkastajille mahdollisuutta liiketoiminnan kasvuun ja lisätuloihin. Lakisääteisen tilintarkastuksen markkina on nykyään hyvin kilpailtu, ja tilintarkastusyhteisöjen liiketoiminnan kasvu tulee suurelta osin konsultointitoiminnasta. Toisaalta tilintarkastukseen kuuluu olennaisena osana palvelufunktio. Tilintarkastajat haluavat palvella asiakkaitaan mahdollisimman laadukkaasti ja monipuolisesti.
Oheispalveluiden tarjoamista sääntelevä riippumattomuusnormisto on ollut viime vuodet muutosten kourissa. Osasyynä normiston tiukentamiseen ovat olleet tilintarkastusalaa ryvettäneet tilinpitoskandaalit. Uudistusten ansiosta lainsäädännön ja eettisten ohjeiden keinovalikoima konsultoinnin aiheuttaman ristiriitatilanteen ratkaisemiseksi on monipuolistunut. Samalla tilintarkastusyhteisöissä on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota riippumattomuuskysymyksiin. Sekä osakeyhtiöiden KHT- että kuntien JHTT-tilintarkastajat ovat viime vuosina ottaneet käyttöön erilaisia varotoimia riippumattoman tilintarkastuksen turvaamiseksi, kun oheispalveluita tarjotaan tilintarkastusasiakkaille.
Avainsanat: laillisuustarkastus, konsultointitoiminta, tilintarkastajan riippumattomuus, rooliristiriidat, varotoimi
KHT-tilintarkastajat ovat tilintarkastusalan ammattilaisia, joilla on laaja asiantuntemus liiketoiminnasta. JHTT-tilintarkastajilla on vahva tuntemus erityisesti julkishallinnosta ja -taloudesta. Laajan asiantuntemuksen lisäksi tilintarkastajilla on vankka tietämys nimenomaaan tilintarkastusasiakkaistaan. Tuntemus tilintarkastuasiakkaan toiminnasta ja taloudesta sekä valmis asiakassuhde tekevät tilintarkastajasta ulkopuolisia konsultteja houkuttelevamman vaihtoehdon myös lakisääteisen tilintarkastuksen ulkopuolisten palveluiden tarjoajaksi. Asiakkaan kannalta oma tilintarkastaja on luonnollinen ja useimmiten kustannustehokkain oheispalveluiden tarjoaja.
Myös tilintarkastajilla itsellään on ollut halua ja tarvetta laajentaa palvelutarjontaansa varsinaisen tilintarkastuksen ulkopuolelle. Konsultointitoiminta merkitsee tilintarkastajille mahdollisuutta liiketoiminnan kasvuun ja lisätuloihin. Lakisääteisen tilintarkastuksen markkina on nykyään hyvin kilpailtu, ja tilintarkastusyhteisöjen liiketoiminnan kasvu tulee suurelta osin konsultointitoiminnasta. Toisaalta tilintarkastukseen kuuluu olennaisena osana palvelufunktio. Tilintarkastajat haluavat palvella asiakkaitaan mahdollisimman laadukkaasti ja monipuolisesti.
Oheispalveluiden tarjoamista sääntelevä riippumattomuusnormisto on ollut viime vuodet muutosten kourissa. Osasyynä normiston tiukentamiseen ovat olleet tilintarkastusalaa ryvettäneet tilinpitoskandaalit. Uudistusten ansiosta lainsäädännön ja eettisten ohjeiden keinovalikoima konsultoinnin aiheuttaman ristiriitatilanteen ratkaisemiseksi on monipuolistunut. Samalla tilintarkastusyhteisöissä on alettu kiinnittää yhä enemmän huomiota riippumattomuuskysymyksiin. Sekä osakeyhtiöiden KHT- että kuntien JHTT-tilintarkastajat ovat viime vuosina ottaneet käyttöön erilaisia varotoimia riippumattoman tilintarkastuksen turvaamiseksi, kun oheispalveluita tarjotaan tilintarkastusasiakkaille.
Avainsanat: laillisuustarkastus, konsultointitoiminta, tilintarkastajan riippumattomuus, rooliristiriidat, varotoimi