Terveydenhuollon AMK-opiskelijoiden persoonallisuuden yhteys opiskelumieltymyksiin
POUTANEN, JOHANNA (2006)
POUTANEN, JOHANNA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-10-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16134
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16134
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko opiskelijan persoonallisuus yhteydessä hänen opiskelumieltymyksiinsä. Opiskelijoiden persoonallisuutta tutkittiin lyhennetyllä, 60-osioisella NESTA-persoonallisuusmittarilla ja opiskelumieltymyksiä tätä tutkimusta varten kehitetyllä kyselylomakkeella. NESTA-mittarilla mitattiin ns. Big Five-teorian mukaista viittä persoonallisuuden ulottuvuutta: neuroottisuutta, extraversiota, sovinnollisuutta, tunnollisuutta ja avoimuutta. Opiskelumieltymyksissä tutkittiin opiskelijoiden mieltymystä neljään opiskelumenetelmään: luento-opiskeluun, ryhmässä opiskeluun, kokemukselliseen opiskeluun ja itseohjautuvaan opiskeluun. Tutkimusaineisto kerättiin Pirkanmaan ammattikorkeakoulussa. Kyselyyn vastasi 114 opiskelijaa, jotka olivat aloittaneet opiskelunsa vuonna 2003 hoitotyön koulutusohjelmassa. Tutkimuksen vastausprosentiksi muodostui 80,3 %.
Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijan persoonallisuus on yhteydessä hänen opiskelumieltymyksiinsä. Avoimuus uusille kokemuksille selitti eniten mieltymystä itseohjautuvaan opiskeluun. Myös tunnollisuus oli yhteydessä itseohjautuvasta opiskelusta pitämiseen. Korkeita pisteitä extraversio-ulottuvuudella saaneet opiskelijat kokivat oppivansa parhaiten opiskellessaan ryhmässä tai kokemuksellisesti. Extravertit opiskelijat eivät kokeneet oppivansa hyvin luento-opiskelussa. Persoonallisuuden ulottuvuuksista sovinnollisuus oli voimakkaimmin yhteydessä luento-opiskelusta pitämiseen. Korkeita pisteitä neuroottisuus ulottuvuudella saaneet opiskelijat eivät kokeneet oppivansa hyvin millään tutkimuksessa mukana olleella opiskelumenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimustuloksia persoonallisuuden yhteydestä opiskeluun ja oppimiseen. Persoonallisuuden yhteyttä opiskelumieltymyksiin ei ole juurikaan aiemmin tutkittu, joten tutkimus tuo uutta tietoa opetuksen suunnitteluun ja käytännön toteutukseen.
Avainsanat: Opetusmenetelmät, persoonallisuus, ongelmaperustainen opiskelu
Tutkimuksessa havaittiin, että opiskelijan persoonallisuus on yhteydessä hänen opiskelumieltymyksiinsä. Avoimuus uusille kokemuksille selitti eniten mieltymystä itseohjautuvaan opiskeluun. Myös tunnollisuus oli yhteydessä itseohjautuvasta opiskelusta pitämiseen. Korkeita pisteitä extraversio-ulottuvuudella saaneet opiskelijat kokivat oppivansa parhaiten opiskellessaan ryhmässä tai kokemuksellisesti. Extravertit opiskelijat eivät kokeneet oppivansa hyvin luento-opiskelussa. Persoonallisuuden ulottuvuuksista sovinnollisuus oli voimakkaimmin yhteydessä luento-opiskelusta pitämiseen. Korkeita pisteitä neuroottisuus ulottuvuudella saaneet opiskelijat eivät kokeneet oppivansa hyvin millään tutkimuksessa mukana olleella opiskelumenetelmällä.
Tutkimuksen tulokset tukevat aikaisempia tutkimustuloksia persoonallisuuden yhteydestä opiskeluun ja oppimiseen. Persoonallisuuden yhteyttä opiskelumieltymyksiin ei ole juurikaan aiemmin tutkittu, joten tutkimus tuo uutta tietoa opetuksen suunnitteluun ja käytännön toteutukseen.
Avainsanat: Opetusmenetelmät, persoonallisuus, ongelmaperustainen opiskelu