Yliopisto-opettajien käsitykset oppimisesta verkossa ja niiden heijastuminen verkko-opetuskäytäntöön
LAINE, MIA (2006)
LAINE, MIA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16129
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16129
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä oppimisesta yliopisto-opettajilla on tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön taustalla sekä miten ne heijastuvat verkko-opetuskäytäntöön. Lisäksi selvitetään opettajan rooleja verkossa sekä näkemyksiä tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tarkoituksenmukaisuudesta. Tutkimuksen kohdejoukko muodostuu seitsemästä Tampereen yliopiston opettajasta, jotka edustavat eri tiedekuntia ja laitoksia. Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen, ja tutkimusmenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Tutkimuksen oppimisteoreettiseksi taustaksi on valittu konstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka kautta selvitetään miten se näkyy verkon opetuskäytön taustalla. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yliopisto-opettajien pedagogista koulutusta, sekä verkko-opetuksen toteuttamista verkon opetuskäyttötapojen, pedagogisen osaamisen, pedagogisten ratkaisujen ja opettajan roolien kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien käsitys oppimisesta perustuu pitkälle aikaisemman oppimiskäsityksen ja lähiopetuskokemuksen varaan. Opiskelijat nähtiin aktiivisina toimijoina verkossa. Opettajat, joilla oli usean vuoden kokemus verkko-opetuksesta, olivat muuttaneet verkon opetuskäyttötapaa materiaalipainotteisuudesta enemmän vuorovaikutteisempaan ja tiedon rakentamisen suuntaan. Verkko-opetus nähtiin mahdollisuutena päästä seuraamaan lähempää opiskelijoiden oppimisprosessia. Opettajien verkko-opetuskäyttötavat ja pedagogiset ratkaisut erosivat jonkin verran toisistaan. Erot tulivat esiin lähinnä siinä, painottuiko verkossa enemmän yksilötehtävien tekeminen, vai tavoiteltiinko oppimistehtävillä vuorovaikutteisuutta tukevaa työskentelyä.
Opettajat kokivat toimivansa verkossa ohjaajina ja oppimisen tukijoina toisin kuin perinteisessä opettajan roolissa. Verkko-opetuksen suunnittelu edellyttää uudenlaisen ajattelu- ja lähestymistavan omaksumista. Verkon tarkoituksenmukainen käyttö liitettiin joustavaan opiskelutapaan. Lisäksi verkon nähtiin soveltuvan prosessinomaiseen työskentelyyn, jossa oppimisessa on merkityksellistä asioiden kypsyminen ja kehittyminen.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, verkko-opetus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, pedagoginen osaaminen, pedagogiset ratkaisut, roolit
Tutkimuksen oppimisteoreettiseksi taustaksi on valittu konstruktivistinen oppimiskäsitys, jonka kautta selvitetään miten se näkyy verkon opetuskäytön taustalla. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yliopisto-opettajien pedagogista koulutusta, sekä verkko-opetuksen toteuttamista verkon opetuskäyttötapojen, pedagogisen osaamisen, pedagogisten ratkaisujen ja opettajan roolien kautta.
Tutkimustulokset osoittavat, että opettajien käsitys oppimisesta perustuu pitkälle aikaisemman oppimiskäsityksen ja lähiopetuskokemuksen varaan. Opiskelijat nähtiin aktiivisina toimijoina verkossa. Opettajat, joilla oli usean vuoden kokemus verkko-opetuksesta, olivat muuttaneet verkon opetuskäyttötapaa materiaalipainotteisuudesta enemmän vuorovaikutteisempaan ja tiedon rakentamisen suuntaan. Verkko-opetus nähtiin mahdollisuutena päästä seuraamaan lähempää opiskelijoiden oppimisprosessia. Opettajien verkko-opetuskäyttötavat ja pedagogiset ratkaisut erosivat jonkin verran toisistaan. Erot tulivat esiin lähinnä siinä, painottuiko verkossa enemmän yksilötehtävien tekeminen, vai tavoiteltiinko oppimistehtävillä vuorovaikutteisuutta tukevaa työskentelyä.
Opettajat kokivat toimivansa verkossa ohjaajina ja oppimisen tukijoina toisin kuin perinteisessä opettajan roolissa. Verkko-opetuksen suunnittelu edellyttää uudenlaisen ajattelu- ja lähestymistavan omaksumista. Verkon tarkoituksenmukainen käyttö liitettiin joustavaan opiskelutapaan. Lisäksi verkon nähtiin soveltuvan prosessinomaiseen työskentelyyn, jossa oppimisessa on merkityksellistä asioiden kypsyminen ja kehittyminen.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka opetuksessa, verkko-opetus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, pedagoginen osaaminen, pedagogiset ratkaisut, roolit