Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mikä koululiikunnassa "mättää"? : Hämeenlinnan normaalikoulun 5. ja 6. luokkien oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia koululiikunnasta

POLVI, EEVAMARI; TEPPO, PÄIVI (1998)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



POLVI, EEVAMARI
TEPPO, PÄIVI
1998

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää 5. ja 6. luokkien oppilaiden mielipiteitä ja kokemuksia koululiikuntatunneilta. Tutkimuksessa selvitettiin, mitkä asiat tekevät liikuntatunneista epämiellyttäviä ja miten nämä kokemukset muokkaavat suhtautumista liikuntaan. Lisäksi kartoitettiin oppilaiden minäkuvaa, asenteita ja sosiaalisuutta sekä näiden yhteyttä liikuntaan.Tutkimuksen kohdejoukko koostui Hämeenlinnan normaalikoulun 5. ja 6. luokkien oppilaista, yhteensä 79. Kyselyyn vastasi 76 oppilasta ja näiden joukosta viisi valittiin teemahaastatteluun.Tutkimustulosten analysoinnissa käytettiin apuna tilastollisina menetelminä mm. t-testiä, korrelaatiokertoimia, ristiintaulukointia ja keskiarvoja. Lisäksi haastatteluja analysoitiin kvalitatiivisin menetelmin.Tutkimuksen tuloksia tarkasteltaessa voidaan todeta, että negatiivisesti liikuntaan suhtautuvien oppilaiden määrä oli pieni. Sellaiset oppilaat, jotka tunsivat itsensä keskinkertaisiksi tai huonommiksi pelkäsivät joutuvansa pilkkauksen kohteeksi.Tyttöjen ja poikien mielipiteet lajien suosituimmuudesta vaihtelivat melko paljon.Huonon minäkuvan omaavat oppilaat pitivät useita toimintoja liikuntatunneilla epämiellyttävinä. Tällaisia olivat jakojen muodostaminen, sekaryhmissä työskentely, keskinäinen kilpailu, tyttö-poika -parit ja viestikilpailut. Myös kielteisillä asenteilla oli yhteyttä edellä mainittuihin tehtäviin/toimintoihin. Parityöskentelyä ei koettu kovin epämiellyttäväksi kummassakaan ryhmässä.Ei-sosiaalisilla oppilailla epämiellyttäviä tehtäviä/toimintoja olivat jakojen muodostaminen ja tyttö-poika -parit. Myös suorituksen näyttäminen muille oli epämiellyttävää. Vähiten epämiellyttäväksi koettiin jälleen parityöskentely.Tytöille oli parin valinta, jakojen tekeminen ja suorituksen näyttäminen epämiellyttävämpää kuin pojille.Viidennellä luokalla koetaan sekaryhmissä työskentely ja tyttö-poika -parit epämiellyttävämmäksi kuin kuudennella luokalla.Minäkuvalla ja asenteilla voitiin todeta olevan yhteyttä toisiinsa. Lihaviksi itsensä tuntevat pelkäsivät epäonnistuvansa liikuntatunneilla ja he pelkäsivät myös muiden oppilaiden ja opettajan arvostelua. Ujot oppilaat jännittivät opettajan ottaessa tuloksia. Ujoja ja epävarmoja oppilaita häiritsi liikuntasuoritusten arvostelu.Asiasanat: liikunta - asenteet - koululaiset, minäkuva - koululaiset, itsetunto - nuoret, liikunta - opetus - peruskoulu
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste