Maasto - oppimisympäristöistä luonnollisin. Miten luokanopettajat toteuttavat maasto-opetusta ympäristö- ja luonnontiedossa?
LEHTO, JENNI; KUMPUMÄKI, MARIANNE (2006)
LEHTO, JENNI
KUMPUMÄKI, MARIANNE
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-10-03
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16097
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16097
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten luokanopettaja toteuttaa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) mukaista maasto-opetusta ympäristö- ja luonnontiedossa. Maasto-opetuksella tarkoitamme koulun lähiympäristössä ja muualla ulkona tapahtuvaa opetusta. Tutkimuksen lähtökohtana on opetussuunnitelman korostama konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä tutkivan oppimisen ja monipuolisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen opetuksessa. Tarkastelemme maasto-opetuksen yhteydessä käytettäviä opetusmenetelmiä ja tiedonkäsittelytapoja.
Tutkimuksemme pääongelmat ovat: Millaista on maasto-opetus peruskoulun alaluokilla? Millaisia vaikeuksia maasto-opetuksen toteuttamiseen liittyy? Millaisia mahdollisuuksia maasto-opetus tarjoaa? Ensimmäisen tutkimusongelman alaongelmina selvitimme, kuinka usein lukuvuoden aikana opettajat toteuttavat maasto-opetusta, millaisissa yhteyksissä, minkälaisia opetusmenetelmiä käytetään ja miten arviointi toteutetaan. Selvitimme myös, miten opettajan taustamuuttujat vaikuttavat maasto-opetuksen toteuttamiseen. Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty ympäristö- ja luonnontietoa opettavilta luokanopettajilta, joilla oli hyvin erilaiset koulutus-, työkokemus- ja harrastustaustat.
Tutkimustulostemme perusteella opettajat toteuttavat hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) mukaista maasto-opetusta ja se koetaan tärkeäksi ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa. Maasto-opetuksessa korostuu oppilaskeskeisyys ja käytössä on monipuolisesti erilaisia oppilasta aktivoivia työtapoja. Maastossa opiskelu ei jää muusta opetuksesta irralliseksi, vaan opettajat pyrkivät siihen, että oppilaat tietävät jo maastoon lähtiessään millaisia tavoitteita työskentelyllä on. Aidossa oppimisympäristössä saadut kokemukset ja elämykset ovat olennaisena osana myönteisen luontosuhteen muodostamisessa. Tietoja, taitoja ja asenteita kehittävät työtavat mahdollistavat kokonaisvaltaisen arvioinnin maasto-opetuksen yhteydessä.
Asiasanat: Ympäristö- ja luonnontieto, maasto-opetus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, tutkiva oppiminen, luonnontutkimisen taidot, oppimisympäristö
Tutkimuksemme pääongelmat ovat: Millaista on maasto-opetus peruskoulun alaluokilla? Millaisia vaikeuksia maasto-opetuksen toteuttamiseen liittyy? Millaisia mahdollisuuksia maasto-opetus tarjoaa? Ensimmäisen tutkimusongelman alaongelmina selvitimme, kuinka usein lukuvuoden aikana opettajat toteuttavat maasto-opetusta, millaisissa yhteyksissä, minkälaisia opetusmenetelmiä käytetään ja miten arviointi toteutetaan. Selvitimme myös, miten opettajan taustamuuttujat vaikuttavat maasto-opetuksen toteuttamiseen. Tutkimuksemme on kvantitatiivinen kyselylomaketutkimus. Tutkimusaineisto on kerätty ympäristö- ja luonnontietoa opettavilta luokanopettajilta, joilla oli hyvin erilaiset koulutus-, työkokemus- ja harrastustaustat.
Tutkimustulostemme perusteella opettajat toteuttavat hyvin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2004) mukaista maasto-opetusta ja se koetaan tärkeäksi ympäristö- ja luonnontiedon opetuksessa. Maasto-opetuksessa korostuu oppilaskeskeisyys ja käytössä on monipuolisesti erilaisia oppilasta aktivoivia työtapoja. Maastossa opiskelu ei jää muusta opetuksesta irralliseksi, vaan opettajat pyrkivät siihen, että oppilaat tietävät jo maastoon lähtiessään millaisia tavoitteita työskentelyllä on. Aidossa oppimisympäristössä saadut kokemukset ja elämykset ovat olennaisena osana myönteisen luontosuhteen muodostamisessa. Tietoja, taitoja ja asenteita kehittävät työtavat mahdollistavat kokonaisvaltaisen arvioinnin maasto-opetuksen yhteydessä.
Asiasanat: Ympäristö- ja luonnontieto, maasto-opetus, konstruktivistinen oppimiskäsitys, tutkiva oppiminen, luonnontutkimisen taidot, oppimisympäristö