Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden matematiikan osaaminen-Mittarina MaKeKo
LINDSTRÖM, PIRJO; KAHRA, ANNA-LIISA (2006)
LINDSTRÖM, PIRJO
KAHRA, ANNA-LIISA
2006
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16062
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16062
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden matematiikan oppimissaavutuksia verrattuna suomea äidinkielenään puhuviin oppilaisiin. Tutkimuksessa mitattiin, kuinka oppilaat saavuttavat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004) sekä koulun omassa opetussuunnitelmassa asetetut tavoitteet.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan peruskoulun 2., 3., 4. ja 6. vuosiluokkien MaKeKo- testien avulla. Aineisto koodattiin SPSS- ohjelmaan, jonka avulla selvitettiin, onko maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saavuttamien pistemäärien ja suomea äidinkielenään käyttävien oppilaiden pistemäärien välillä eroja.
Tutkimukseen osallistui 223 oppilasta, joista 76 (34 %) oli maahanmuuttajataustaisia.
Kerätty aineisto ja siitä saadut tulokset osoittavat, että matematiikan oppimistulokset maahanmuuttajataustaisilla oppilailla poikkeavat vastaavista, suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden oppimistuloksista. Koehenkilöryhmien välillä oli merkitseviä eroja etenkin sanallisissa tehtävissä, joissa vaadittiin päässälaskua. Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla oli suomea äidinkielenään puhua oppilaita enemmän vaikeuksia asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi joissakin mekaanisissa tehtävissä, joissa tarvittiin jonkun keskeisen käsitteen/asian hallintaa, oli jopa erittäin merkitseviä eroja.
Tutkimuksen avainsanoja ovat: matematiikan opetus, matematiikan oppiminen, matematiikan oppimissaavutukset, maahanmuuttajataustainen oppilas
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin pääkaupunkiseudulla sijaitsevan peruskoulun 2., 3., 4. ja 6. vuosiluokkien MaKeKo- testien avulla. Aineisto koodattiin SPSS- ohjelmaan, jonka avulla selvitettiin, onko maahanmuuttajataustaisten oppilaiden saavuttamien pistemäärien ja suomea äidinkielenään käyttävien oppilaiden pistemäärien välillä eroja.
Tutkimukseen osallistui 223 oppilasta, joista 76 (34 %) oli maahanmuuttajataustaisia.
Kerätty aineisto ja siitä saadut tulokset osoittavat, että matematiikan oppimistulokset maahanmuuttajataustaisilla oppilailla poikkeavat vastaavista, suomea äidinkielenään puhuvien oppilaiden oppimistuloksista. Koehenkilöryhmien välillä oli merkitseviä eroja etenkin sanallisissa tehtävissä, joissa vaadittiin päässälaskua. Maahanmuuttajataustaisilla oppilailla oli suomea äidinkielenään puhua oppilaita enemmän vaikeuksia asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa. Lisäksi joissakin mekaanisissa tehtävissä, joissa tarvittiin jonkun keskeisen käsitteen/asian hallintaa, oli jopa erittäin merkitseviä eroja.
Tutkimuksen avainsanoja ovat: matematiikan opetus, matematiikan oppiminen, matematiikan oppimissaavutukset, maahanmuuttajataustainen oppilas