Nelli-tiedonhakuportaalin käytettävyys ja hyödyllisyys yleisen kirjaston asiakkaan tiedonhankinnassa
RIIKONEN, JOHANNA (2006)
RIIKONEN, JOHANNA
2006
Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-09-11
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16041
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-16041
Tiivistelmä
Nelli-portaali (National Electric Library Interface) on Kansalliskirjaston kehittämä, Internet-pohjainen, personoitava kansallinen tiedonhakuportaali monitietokantahakuun. Se on otettu käyttöön jo useissa yliopisto- ja ammattikorkeakoulukirjastoissa. Vähitellen mukaan ovat tulossa myös yleiset kirjastot. Turun kaupunginkirjasto on Varsinais-Suomen maakuntakirjastona kehittelemässä oman näköistään alueportaalia, Varsinais-Suomen Nelliä.
Tässä pro gradu tutkimuksessa arvioidaan Nelli-portaalin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä tiedonhakuja tekevien yleisen kirjaston asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa esitellään keväällä 2006 suoritettujen Varsinais-Suomen Nelli-portaalin käytettävyystestauksien tulokset, johtopäätökset ja hieman alustavia parannusehdotuksia. Tutkimus keskittyi enemmän hakemaan ongelmakohtia kuin hyviä puolia.
Käytettävyystestaukset tehtiin kahdessa erässä, eri testikysymyksillä. Ensimmäiseen testaukseen osallistui yhteensä viisi henkilöä, joista neljä oli informaatiotutkimuksen opiskelijoita, ja yksi informaatiotutkimuksen laitoksella, muissa kuin opetustehtävissä, toimiva henkilö. Toiseen testaukseen osallistui kolme, akateemisen koulutuksen saanutta, henkilöä. Jokaisella testaajalla oli hyvä Internetin käyttökokemus, mutta kukaan ei ollut kokenut Nelli-portaalien käyttäjä. Testitilanteet taltioitiin tarkasti ja ääneen ajattelua painotettiin testin aikana.
Ensimmäisestä käytettävyystestauksesta löydettiin yhteensä 22 käytettävyysongelmaa, joista 5 oli katastrofaalisia käytettävyysongelmia (vakavuusluokka 4), 6 oli suuria ongelmia (vakavuusluokkaluokka 3), 8 oli pieniä (luokkaa 2) ja 3 oli kosmeettisia (luokkaa 1). Vakavimmat ongelmat liittyvät joidenkin palveluiden vaikeaan löytymiseen, kuvakkeiden outouteen, hierarkiatasojen vierauteen ja yleiseen epävarmuuteen Nellin antaman heikon palautteen takia sekä aihealueluokittelun puuteisiin.
Tämän gradun osaksi suoritetun toisen käytettävyystestauksen tekivät evaluointiprojekti-kurssille osallistuneet kaksi opiskelijaa. Tässä testauksessa haluttiin keskittyä lähinnä aihealueiden toimivuuden tutkimiseen. Testauksessa löytyi 28 käytettävyysongelmaa, joista 2 oli katastrofaalisia, 8 oli suuria, 9 oli pieniä ja 9 kosmeettisia. Suurimmat ongelmat liittyvät ohjelman teknisiin piirteisiin sekä aihealueiden luokittelun epäloogisuuteen.
Käytettävyystestien tuloksien perusteella Nellin opittavuutta pitää parantaa ennen kuin se soveltuu yleisen kirjaston asiakkaan käyttöön. Ohjeisiin ja kuvakkeiden informatiivisuuteen tulee kiinnittää huomiota, samoin aihealueiden ja toimintojen loogisuuteen ja yleiseen ymmärrettävyyteen. Nellin hyödyllisyys ja tuleva käyttöaste riippuu pitkälti sen käytettävyyden parantamisesta.
Asiasanat: Nelli-portaali, tiedonhakujärjestelmä, tiedonhakuportaali, käytettävyystestaus
Tässä pro gradu tutkimuksessa arvioidaan Nelli-portaalin käytettävyyttä ja hyödyllisyyttä tiedonhakuja tekevien yleisen kirjaston asiakkaiden näkökulmasta. Tutkimuksessa esitellään keväällä 2006 suoritettujen Varsinais-Suomen Nelli-portaalin käytettävyystestauksien tulokset, johtopäätökset ja hieman alustavia parannusehdotuksia. Tutkimus keskittyi enemmän hakemaan ongelmakohtia kuin hyviä puolia.
Käytettävyystestaukset tehtiin kahdessa erässä, eri testikysymyksillä. Ensimmäiseen testaukseen osallistui yhteensä viisi henkilöä, joista neljä oli informaatiotutkimuksen opiskelijoita, ja yksi informaatiotutkimuksen laitoksella, muissa kuin opetustehtävissä, toimiva henkilö. Toiseen testaukseen osallistui kolme, akateemisen koulutuksen saanutta, henkilöä. Jokaisella testaajalla oli hyvä Internetin käyttökokemus, mutta kukaan ei ollut kokenut Nelli-portaalien käyttäjä. Testitilanteet taltioitiin tarkasti ja ääneen ajattelua painotettiin testin aikana.
Ensimmäisestä käytettävyystestauksesta löydettiin yhteensä 22 käytettävyysongelmaa, joista 5 oli katastrofaalisia käytettävyysongelmia (vakavuusluokka 4), 6 oli suuria ongelmia (vakavuusluokkaluokka 3), 8 oli pieniä (luokkaa 2) ja 3 oli kosmeettisia (luokkaa 1). Vakavimmat ongelmat liittyvät joidenkin palveluiden vaikeaan löytymiseen, kuvakkeiden outouteen, hierarkiatasojen vierauteen ja yleiseen epävarmuuteen Nellin antaman heikon palautteen takia sekä aihealueluokittelun puuteisiin.
Tämän gradun osaksi suoritetun toisen käytettävyystestauksen tekivät evaluointiprojekti-kurssille osallistuneet kaksi opiskelijaa. Tässä testauksessa haluttiin keskittyä lähinnä aihealueiden toimivuuden tutkimiseen. Testauksessa löytyi 28 käytettävyysongelmaa, joista 2 oli katastrofaalisia, 8 oli suuria, 9 oli pieniä ja 9 kosmeettisia. Suurimmat ongelmat liittyvät ohjelman teknisiin piirteisiin sekä aihealueiden luokittelun epäloogisuuteen.
Käytettävyystestien tuloksien perusteella Nellin opittavuutta pitää parantaa ennen kuin se soveltuu yleisen kirjaston asiakkaan käyttöön. Ohjeisiin ja kuvakkeiden informatiivisuuteen tulee kiinnittää huomiota, samoin aihealueiden ja toimintojen loogisuuteen ja yleiseen ymmärrettävyyteen. Nellin hyödyllisyys ja tuleva käyttöaste riippuu pitkälti sen käytettävyyden parantamisesta.
Asiasanat: Nelli-portaali, tiedonhakujärjestelmä, tiedonhakuportaali, käytettävyystestaus