Vuorovaikutuksen rakentuminen synkronisessa verkkokeskustelussa : Keskustelunanalyyttinen näkökulma ongelmaperustaiseen (PBL) verkkotutoristuntoon
JURVELA, HARRI (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
JURVELA, HARRI
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-08-28Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastelen vuorovaikutusta samanaikaisissa (synkronisissa) verkkotutoristunnoissa analysoimalla opiskeluryhmän tuottamia chat-keskusteluita. Tutkimuksen teoreettisena kehyksenä toimivat ongelmaperustaisen oppiminen ja verkko-oppimisen teoreettiset näkökulmat sekä keskustelunanalyyttinen tutkimusperinne, joka avaa poikkitieteellisen näkökulman tutkittavaan ilmiöön.
Tutkimuksen aineistona ovat opiskelijaryhmän verkkotutoristuntojen aikana tuottamat keskustelut avoimen yliopiston verkkokurssilta, joka toteutettiin ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) mukaisesti. Verkkovuorovaikutuksen tutkimuksessa olen soveltanut keskustelunanalyysin käsitteellisiä välineitä samanaikaisen vuorovaikutuksen rakentumisen tutkimiseen. Keskustelunanalyysiin perustuvalle tutkimussuuntaukselle on olennaista, että vuorovaikutus on yksityiskohtaisesti järjestynyttä ja jäsentynyttä. Keskusteluun osallistujat puhuvat vuorotellen ja reagoivat toistensa vuoroihin, mikä tekee keskustelusta kontekstista riippuvaista ja samalla kontekstiin reagoivaa.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutus samanaikaisessa chat-keskusteluissa on tietyin rajoituksin kasvokkaiseen vuorovaikutukseen verrattavissa. Kysymys-vastausparit osoittautuivat voimakkaiksi vuoro-vaikutuksellisiksi elementeiksi, joita tutor-opettaja tai ryhmän puheenjohtaja voi käyttää työskentelyn ohjaamisen välineenä. Tervehtiminen toimii verkkotutoristuntojen alussa ryhmän koheesioita ja ryhmähenkeä voimistavana elementtinä. Ryhmän koheesio on toiminnan kannalta tärkeää nopeasti etenevässä verkkotutoriaalissa. Vuorotteluun ja vuorojen vaihtumiseen ei ole selkeitä sosiaalisia normeja ja ryhmäläiset voivatkin ”puhua toistensa päälle”, jolloin keskusteluun tulee rinnakkaisia juonteita. Useat rinnakkaiset keskustelut voivat häiritä jo käynnissä olevaa keskustelua, mutta toisaalta rinnakkaisuus antaa ryhmälle mahdollisuuden keskustella useasta aiheesta yhtä aikaa.
Vaikka vuorovaikutukselliset elementit chat-keskusteluissa ovat heikompia ja sosiaalisen läsnäolon määrä vähäisempää, on keskusteluista analyysin pohjalta löydettävissä samoja vuorovaikutuksellisia rakenteita kuin puheeseen perustuvassa vuorovaikutuksessa. Ongelmaperustaisen oppimisen syklimalli ja sen eri vaiheet jäsentävät verkkoistuntoja, ja toimivat opiskelun tukirakenteena. Syklimalli toimii työskentelyä ohjaavana rakenteen, jolloin jokainen ryhmäläinen tietää kuinka istunnon aikana tulee toimia ja mitä pitää saada aikaan.
Avainsanat: keskustelunanalyysi, synkroninen verkkokeskustelu, chat, vuorovaikutus, tietokonevälitteinen yhteisöllinen oppiminen (Computer Supported Collaborative Learning, CSCL), ongelmaperustainen oppiminen, PBL, verkko-oppiminen
Tutkimuksen aineistona ovat opiskelijaryhmän verkkotutoristuntojen aikana tuottamat keskustelut avoimen yliopiston verkkokurssilta, joka toteutettiin ongelmaperustaisen oppimisen (PBL) mukaisesti. Verkkovuorovaikutuksen tutkimuksessa olen soveltanut keskustelunanalyysin käsitteellisiä välineitä samanaikaisen vuorovaikutuksen rakentumisen tutkimiseen. Keskustelunanalyysiin perustuvalle tutkimussuuntaukselle on olennaista, että vuorovaikutus on yksityiskohtaisesti järjestynyttä ja jäsentynyttä. Keskusteluun osallistujat puhuvat vuorotellen ja reagoivat toistensa vuoroihin, mikä tekee keskustelusta kontekstista riippuvaista ja samalla kontekstiin reagoivaa.
Tutkimus osoitti, että vuorovaikutus samanaikaisessa chat-keskusteluissa on tietyin rajoituksin kasvokkaiseen vuorovaikutukseen verrattavissa. Kysymys-vastausparit osoittautuivat voimakkaiksi vuoro-vaikutuksellisiksi elementeiksi, joita tutor-opettaja tai ryhmän puheenjohtaja voi käyttää työskentelyn ohjaamisen välineenä. Tervehtiminen toimii verkkotutoristuntojen alussa ryhmän koheesioita ja ryhmähenkeä voimistavana elementtinä. Ryhmän koheesio on toiminnan kannalta tärkeää nopeasti etenevässä verkkotutoriaalissa. Vuorotteluun ja vuorojen vaihtumiseen ei ole selkeitä sosiaalisia normeja ja ryhmäläiset voivatkin ”puhua toistensa päälle”, jolloin keskusteluun tulee rinnakkaisia juonteita. Useat rinnakkaiset keskustelut voivat häiritä jo käynnissä olevaa keskustelua, mutta toisaalta rinnakkaisuus antaa ryhmälle mahdollisuuden keskustella useasta aiheesta yhtä aikaa.
Vaikka vuorovaikutukselliset elementit chat-keskusteluissa ovat heikompia ja sosiaalisen läsnäolon määrä vähäisempää, on keskusteluista analyysin pohjalta löydettävissä samoja vuorovaikutuksellisia rakenteita kuin puheeseen perustuvassa vuorovaikutuksessa. Ongelmaperustaisen oppimisen syklimalli ja sen eri vaiheet jäsentävät verkkoistuntoja, ja toimivat opiskelun tukirakenteena. Syklimalli toimii työskentelyä ohjaavana rakenteen, jolloin jokainen ryhmäläinen tietää kuinka istunnon aikana tulee toimia ja mitä pitää saada aikaan.
Avainsanat: keskustelunanalyysi, synkroninen verkkokeskustelu, chat, vuorovaikutus, tietokonevälitteinen yhteisöllinen oppiminen (Computer Supported Collaborative Learning, CSCL), ongelmaperustainen oppiminen, PBL, verkko-oppiminen