Ulkoasun toteuttajasta graafinen suunnittelija
GARDBERG, LARS-ERIC (2006)
GARDBERG, LARS-ERIC
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-08-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15999
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15999
Tiivistelmä
Ulkoasun toteuttajasta graafinen suunnittelija -tutkielman tavoitteena on selvittää, kuinka hyvin painopinnan valmistajan ammattitutkinto vastaa työelämän tarpeita hänen siirtyessään kirjapainosta tai reprolaitoksesta mainostoimistoon tai yrityksen markkinointiviestintäosastolle ja mitkä ovat mahdolliset kompetenssiaukot. Tutkimuksella halutaan myös selvittää kuinka hyvin graafisen suunnittelun World Skills Competition -lajikuvaus ja työmarkkinoiden tarpeet vastaavat toisiaan.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Delfoi -tekniikkaa, jonka ensimmäisen kierroksen puolistrukturoidun haastattelun kysymykset analysoitiin fenomenografisesti. Delfoi -tutkimuksen toinen kierros suoritettiin sähköpostikyselynä, jonka tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tutkielmassa havaittiin painopinnan valmistajien kompetenssien soveltuvan mainostoimistojen assistenttitehtäviin ja yritysten markkinointiviestintäosastojen tehtäviin. Myös World Skills Competition -lajikuvaus vastaa työmarkkinoiden tarpeita.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat painopinnan valmistajien kompetenssiaukoiksi sisällöntuotannon luovan suunnittelun sekä Internet -sivujen valmistuksessa tarvittavien taitojen puutteen.
Avainsanat: painopinnan valmistaja, AD assistentti, tuotanto AD, AD,
studioartisti, graafikko, graafinen suunnittelija.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Delfoi -tekniikkaa, jonka ensimmäisen kierroksen puolistrukturoidun haastattelun kysymykset analysoitiin fenomenografisesti. Delfoi -tutkimuksen toinen kierros suoritettiin sähköpostikyselynä, jonka tulokset analysoitiin kvantitatiivisesti.
Tutkielmassa havaittiin painopinnan valmistajien kompetenssien soveltuvan mainostoimistojen assistenttitehtäviin ja yritysten markkinointiviestintäosastojen tehtäviin. Myös World Skills Competition -lajikuvaus vastaa työmarkkinoiden tarpeita.
Tärkeimmät tutkimustulokset osoittivat painopinnan valmistajien kompetenssiaukoiksi sisällöntuotannon luovan suunnittelun sekä Internet -sivujen valmistuksessa tarvittavien taitojen puutteen.
Avainsanat: painopinnan valmistaja, AD assistentti, tuotanto AD, AD,
studioartisti, graafikko, graafinen suunnittelija.