Yhtäkaikkisuuden usvasta pieniin alkuihin : Leena Krohnin teoksen Donna Quijote ja muita kaupunkilaisia tunnekasvu-ulottuvuuksien tarkastelua
NIKALI, SANNI (2006)
NIKALI, SANNI
2006
Suomen kirjallisuus - Finnish Literature
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-08-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15994
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15994
Tiivistelmä
Tutkielmassa tarkastellaan Leena Krohnin teosta Donna Quijote ja muita kaupunkilaisia (1983) tunnekasvatusteorioiden näkökulmasta. Tarkoitus on kahden teoreetikon esittämien ajatusten valossa selvittää, kuinka hyvin ja miltä piirteiltään Donna Quijote mahdollistaa lukijan tunne-elämän kasvun. Kasvulla tarkoitetaan muun muassa lukijan tunteiden elävöittymistä, rikastumista ja tarkentumista. Tarkastelussa on keskeistä analysoida esimerkiksi tunteiden kokemista kuvaavia tekstikatkelmia sekä minäkertojan maailman havaitsemisen tapoja. Myös Donna Quijoten henkilökuvan tutkiminen oli keskeistä.
Teoriapohja on pääosin kahdelta ajattelijalta, professoreilta R. W. Hepburn ja Willie van Peer. Kummaltakin on meriittiä kirjallisuustieteen ja lähitieteiden aloilta. Teoreetikot esittävät tunteiden kasvun mahdollistumiseksi joitain ehtoja: Tunteilla on oltava kohde, niihin on liityttävä järkeä ja päättelyä, lukijan on oltava esteettisesti vastaanottavainen ja ”uskottava” taiteeseen ja itse tunteisiin. On myös luotettava siihen, että ihmiset voivat kasvaa emotionaalisesti ikäkaudesta riippumatta.
Donna Quijoten valitseminen tutkimusaineistoksi perustuu puhtaasti henkilökohtaiseen mieltymykseen, mutta myös teoksen filosofisuus, avoimuus tulkinnalle sekä Donna Quijoten mielenkiintoinen henkilökuva motivoivat teoksen tarkasteluun. Pyrin sitomaan havaitsemiani ilmiöitä laajemmaltikin kaunokirjallisuuden kenttään ja elävöitän tutkimusta muillakin, lähinnä suomalaisilla, kirjallisuusesimerkeillä.
Tunteiden kasvu on yksi aspekti niistä merkityksistä ja arvoista, joita kaunokirjallisuus voi antaa lukijalle. Tutkielman alkuosassa hahmottelen kaunokirjallisuudelle eri aikoina annettuja merkityksiä ja tarkoituksia joko yksilön tai yhteiskunnan tasolla ja lohkaisen niistä tunnekasvatusfunktion lähempään tarkasteluun. Olen myös pyrkinyt linkittämään tunnekasvusta esitettyjä näkemyksiä käytännön opettajan työhön, sillä nähdäkseni esitelty teoreettinen pohja antaa varsin hyödyllisiä vinkkejä ja perusteluja esimerkiksi kouluissa luetutettavien teosten ja muiden tekstien valintaan.
Tutkielman avainsanoja: tunnekasvatus, esteettinen kasvatus, tunteet, taidekasvatus, kirjallisuudenhistoria
Teoriapohja on pääosin kahdelta ajattelijalta, professoreilta R. W. Hepburn ja Willie van Peer. Kummaltakin on meriittiä kirjallisuustieteen ja lähitieteiden aloilta. Teoreetikot esittävät tunteiden kasvun mahdollistumiseksi joitain ehtoja: Tunteilla on oltava kohde, niihin on liityttävä järkeä ja päättelyä, lukijan on oltava esteettisesti vastaanottavainen ja ”uskottava” taiteeseen ja itse tunteisiin. On myös luotettava siihen, että ihmiset voivat kasvaa emotionaalisesti ikäkaudesta riippumatta.
Donna Quijoten valitseminen tutkimusaineistoksi perustuu puhtaasti henkilökohtaiseen mieltymykseen, mutta myös teoksen filosofisuus, avoimuus tulkinnalle sekä Donna Quijoten mielenkiintoinen henkilökuva motivoivat teoksen tarkasteluun. Pyrin sitomaan havaitsemiani ilmiöitä laajemmaltikin kaunokirjallisuuden kenttään ja elävöitän tutkimusta muillakin, lähinnä suomalaisilla, kirjallisuusesimerkeillä.
Tunteiden kasvu on yksi aspekti niistä merkityksistä ja arvoista, joita kaunokirjallisuus voi antaa lukijalle. Tutkielman alkuosassa hahmottelen kaunokirjallisuudelle eri aikoina annettuja merkityksiä ja tarkoituksia joko yksilön tai yhteiskunnan tasolla ja lohkaisen niistä tunnekasvatusfunktion lähempään tarkasteluun. Olen myös pyrkinyt linkittämään tunnekasvusta esitettyjä näkemyksiä käytännön opettajan työhön, sillä nähdäkseni esitelty teoreettinen pohja antaa varsin hyödyllisiä vinkkejä ja perusteluja esimerkiksi kouluissa luetutettavien teosten ja muiden tekstien valintaan.
Tutkielman avainsanoja: tunnekasvatus, esteettinen kasvatus, tunteet, taidekasvatus, kirjallisuudenhistoria