Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Tehtävään ei pääse kiinni eikä sisälle". Peruskoulun 3.-4. -luokkien opettajien käsityksiä oppimisvaikeuksista matematiikan sanallisissa ongelmanratkaisutehtävissä

MANNER, TIINA; HENTINEN, PIRITTA (2006)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



MANNER, TIINA
HENTINEN, PIRITTA
2006

Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-22
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää opettajien käsitysten perusteella peruskoulun 3.-4. -luokkalaisten oppilaitten oppimisvaikeuksia matematiikan sanallisissa ongelmanratkaisutehtävissä. Tutkimuksessa kartoitettiin, kuinka matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeudet ilmenevät ja kuinka oppilaita voidaan tukea näissä vaikeuksissa luokkatilanteissa.

Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ongelmanratkaisua, oppimisvaikeuksia, oppimisen emotionaalista perustaa sekä matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeuksien tukitoimia. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen, fenomenografinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisella kyselylomakkeella, johon vastasi 17 peruskoulun 3.-4. -luokkien opettajaa kahdesta maalaispitäjästä.

Tutkielmassa havaittiin, että matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeudet ovat luokassa päivittäisiä. Opettajien käsitysten mukaan näiden vaikeuksien syyt ovat oppilaslähtöisiä. Ongelmien taustalla on usein luetun ymmärtämisen ja tarkkaavaisuuden vaikeuksia. Oppilaitten tukitoimissa opettajat korostuivat tehtävän ääneen lukemista ja piirtämistä.

Avainsanat: ongelmanratkaisu, oppimisvaikeus, fenomenografinen tutkimus
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39995]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste