"Tehtävään ei pääse kiinni eikä sisälle". Peruskoulun 3.-4. -luokkien opettajien käsityksiä oppimisvaikeuksista matematiikan sanallisissa ongelmanratkaisutehtävissä
MANNER, TIINA; HENTINEN, PIRITTA (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
MANNER, TIINA
HENTINEN, PIRITTA
2006
Opettajan pedagogiset opinnot - Subject Teacher's Pedagogical Studies
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-22Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena oli selvittää opettajien käsitysten perusteella peruskoulun 3.-4. -luokkalaisten oppilaitten oppimisvaikeuksia matematiikan sanallisissa ongelmanratkaisutehtävissä. Tutkimuksessa kartoitettiin, kuinka matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeudet ilmenevät ja kuinka oppilaita voidaan tukea näissä vaikeuksissa luokkatilanteissa.
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ongelmanratkaisua, oppimisvaikeuksia, oppimisen emotionaalista perustaa sekä matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeuksien tukitoimia. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen, fenomenografinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisella kyselylomakkeella, johon vastasi 17 peruskoulun 3.-4. -luokkien opettajaa kahdesta maalaispitäjästä.
Tutkielmassa havaittiin, että matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeudet ovat luokassa päivittäisiä. Opettajien käsitysten mukaan näiden vaikeuksien syyt ovat oppilaslähtöisiä. Ongelmien taustalla on usein luetun ymmärtämisen ja tarkkaavaisuuden vaikeuksia. Oppilaitten tukitoimissa opettajat korostuivat tehtävän ääneen lukemista ja piirtämistä.
Avainsanat: ongelmanratkaisu, oppimisvaikeus, fenomenografinen tutkimus
Tutkielman teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ongelmanratkaisua, oppimisvaikeuksia, oppimisen emotionaalista perustaa sekä matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeuksien tukitoimia. Tutkielma oli luonteeltaan laadullinen, fenomenografinen tutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin kirjallisella kyselylomakkeella, johon vastasi 17 peruskoulun 3.-4. -luokkien opettajaa kahdesta maalaispitäjästä.
Tutkielmassa havaittiin, että matematiikan sanallisten ongelmanratkaisutehtävien oppimisvaikeudet ovat luokassa päivittäisiä. Opettajien käsitysten mukaan näiden vaikeuksien syyt ovat oppilaslähtöisiä. Ongelmien taustalla on usein luetun ymmärtämisen ja tarkkaavaisuuden vaikeuksia. Oppilaitten tukitoimissa opettajat korostuivat tehtävän ääneen lukemista ja piirtämistä.
Avainsanat: ongelmanratkaisu, oppimisvaikeus, fenomenografinen tutkimus