"Hei, näille mukuloillehan täytyy antaa todistuksetkin" : Kvalitatiivinen elämäkertatutkimus eläkkeellä olevasta opettajapariskunnasta Tuula ja Osmo Virtasesta
VIRTANEN, ANNE (2006)
VIRTANEN, ANNE
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-21
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15955
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15955
Tiivistelmä
Tutkimukseni käsittelee eläkkeellä olevan opettaja-avioparin elämänkokemusten ja tapahtumien vaikutusta opetustyöhön. Toisin sanoen kyseessä on elämäkerrallinen tutkimus. Pyrin selvittämään antoiko sen aikainen opettajankoulutuslaitos eli seminaari kunnolliset eväät toimia opettajana. Tutkimukseni pääpaino on kuitenkin selvittää opettajuuden käsitys tutkimuskohteideni mukaan, sekä heidän elämäänsä vaikuttaneet tekijät.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tapaustutkimus, elämäkertatutkimus, jossa on piirteitä narratiivisuudesta. Tutkimusaineistoni olen kerännyt, teemahaastattelulla, haastattelemalla jo eläkkeellä olevaa opettajapariskuntaa, sekä yksilö- että parihaastatteluna. Kaikki haastattelut nauhoitin sekä kirjoitin auki. Tutkimukseni pohjana on myös dokumenttiaineistoa: vanhoja todistuksia ja valokuvia.
Tutkimukseni tehtyä tulin siihen tulokseen, että opettajan elämässä tapahtuvilla henkilökohtaisillakin asioilla, elämän käännekohdilla on vaikutusta myös opetustyöhön. Näillä henkilökohtaisten elämänkäänteiden avulla voi kasvattaa oppilaita todella hyvin ja elävästi. Elämänsä aikana kaikilla on käännekohtia, negatiivisiakin, mutta ne voi kääntää voimavaraksi tulevaan ja niistä voi kasvaa ja oppia ymmärtämään elämää ja itseään paremmin. Entisajan seminaari on palvellut hyvin tarkoitustaan, ainakin haastateltavieni mielestä. He saivat sieltä paljon evästystä opettajuuteen ja opettajana toimimiseen.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, elämäkertatutkimus, tapaustutkimus narratiivisuus, opettajuus, opettajan professio, muisteleminen
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tapaustutkimus, elämäkertatutkimus, jossa on piirteitä narratiivisuudesta. Tutkimusaineistoni olen kerännyt, teemahaastattelulla, haastattelemalla jo eläkkeellä olevaa opettajapariskuntaa, sekä yksilö- että parihaastatteluna. Kaikki haastattelut nauhoitin sekä kirjoitin auki. Tutkimukseni pohjana on myös dokumenttiaineistoa: vanhoja todistuksia ja valokuvia.
Tutkimukseni tehtyä tulin siihen tulokseen, että opettajan elämässä tapahtuvilla henkilökohtaisillakin asioilla, elämän käännekohdilla on vaikutusta myös opetustyöhön. Näillä henkilökohtaisten elämänkäänteiden avulla voi kasvattaa oppilaita todella hyvin ja elävästi. Elämänsä aikana kaikilla on käännekohtia, negatiivisiakin, mutta ne voi kääntää voimavaraksi tulevaan ja niistä voi kasvaa ja oppia ymmärtämään elämää ja itseään paremmin. Entisajan seminaari on palvellut hyvin tarkoitustaan, ainakin haastateltavieni mielestä. He saivat sieltä paljon evästystä opettajuuteen ja opettajana toimimiseen.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, elämäkertatutkimus, tapaustutkimus narratiivisuus, opettajuus, opettajan professio, muisteleminen