• Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Trepo etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Retromarkkinoinnin ominaispiirteet

VIRKKI, SANNA (2006)

 
Tweet Linkki tiedostoon
 
Linkki tiedostoon
Avaa tiedosto
gradu01166.pdf (293.4Kt)
Lataukset: 



VIRKKI, SANNA
2006

Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-13
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15922
Tiivistelmä
Tutkielman lähtökohtana oli tarkastella retromarkkinointia ilmiönä ja etsiä sitä kuvaavia ominaispiirteitä. Tavoitteena oli luoda ilmiötä kuvaava malli, joka yhdistää teoreettisen tarkastelun ja empiirisen tutkimuksen perusteella löydetyt tärkeimmät ominaisuudet.

Tutkielmassa perehdyttiin ensin laajasti kirjalliseen materiaaliin, joka koostui pääasiassa Stephen Brownin tutkimuksista. Teoreettisen katsauksen pohjalta laadittiin empiiristä osiota varten teemahaastattelulomake. Teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään, minkälaisia näkemyksiä retromarkkinoinnin parissa työskentelevillä henkilöillä on ilmiöstä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pienet, muutaman hengen sisustusmyymälät.

Empiirinen aineisto käsiteltiin käyttäen Hirsjärven ja Hurmeen mallia. Mallin mukaisesti analyysi tapahtuu niin, että ensin aineisto kuvataa, sitten luokitellaan ja lopuksi yhdistellään.

Empiirinen aineisto jakaantui kymmeneen selkeästi toisistaan erottuvaan luokkaan: Saavuttamattomuus, aika-sidonnaisuus, elämyksellisyys, henkilökohtainen innostus, tuotteet, uutuus, iloisuus, suhdeverkostot, ei-aktiivinen markkinointi ja liikeidea.

Teorian ja empirian välillä tehdyssä vertailussa ei havaittu ristiriitaisuuksia. Teoria ja empiria täydensivät toisiaan, sillä molemmista löytyi joitakin ominaisuuksia, joita ei havaittu toisessa. Tämä toi lisäarvoa tutkimukselle, sillä näin ilmiötä voitiin kuvata laajemmin.

Ilmiön ominaispiirteitä kuvaamaan luotiin malli, jossa yhdistyvät teoriassa ja empiriassa esiinnousseet tärkeimmät ominaispiirteet: saavuttamattomuus, salaperäisyys, vahvistaminen, aika-sidonnaisuus, viihdyttävyys, henkilökohtainen innostus, ei-aktiivinen markkinointi, huijaus, liikeidea ja tuotteet.

Luodun mallin perusteella voitiin päätellä retromarkkinoinnin olevan laaja ja pirstaleinen ilmiö, jossa sekoittuu uusi ja vanha markkinointiajattelu.

Avainsanat: retromarkkinointi, retrotuotteet, retrobrändit
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [30526]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Yhteydenotto | Tietosuoja