Retromarkkinoinnin ominaispiirteet
VIRKKI, SANNA (2006)
VIRKKI, SANNA
2006
Yrityksen taloustiede, markkinointi - Marketing
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-13
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15922
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15922
Tiivistelmä
Tutkielman lähtökohtana oli tarkastella retromarkkinointia ilmiönä ja etsiä sitä kuvaavia ominaispiirteitä. Tavoitteena oli luoda ilmiötä kuvaava malli, joka yhdistää teoreettisen tarkastelun ja empiirisen tutkimuksen perusteella löydetyt tärkeimmät ominaisuudet.
Tutkielmassa perehdyttiin ensin laajasti kirjalliseen materiaaliin, joka koostui pääasiassa Stephen Brownin tutkimuksista. Teoreettisen katsauksen pohjalta laadittiin empiiristä osiota varten teemahaastattelulomake. Teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään, minkälaisia näkemyksiä retromarkkinoinnin parissa työskentelevillä henkilöillä on ilmiöstä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pienet, muutaman hengen sisustusmyymälät.
Empiirinen aineisto käsiteltiin käyttäen Hirsjärven ja Hurmeen mallia. Mallin mukaisesti analyysi tapahtuu niin, että ensin aineisto kuvataa, sitten luokitellaan ja lopuksi yhdistellään.
Empiirinen aineisto jakaantui kymmeneen selkeästi toisistaan erottuvaan luokkaan: Saavuttamattomuus, aika-sidonnaisuus, elämyksellisyys, henkilökohtainen innostus, tuotteet, uutuus, iloisuus, suhdeverkostot, ei-aktiivinen markkinointi ja liikeidea.
Teorian ja empirian välillä tehdyssä vertailussa ei havaittu ristiriitaisuuksia. Teoria ja empiria täydensivät toisiaan, sillä molemmista löytyi joitakin ominaisuuksia, joita ei havaittu toisessa. Tämä toi lisäarvoa tutkimukselle, sillä näin ilmiötä voitiin kuvata laajemmin.
Ilmiön ominaispiirteitä kuvaamaan luotiin malli, jossa yhdistyvät teoriassa ja empiriassa esiinnousseet tärkeimmät ominaispiirteet: saavuttamattomuus, salaperäisyys, vahvistaminen, aika-sidonnaisuus, viihdyttävyys, henkilökohtainen innostus, ei-aktiivinen markkinointi, huijaus, liikeidea ja tuotteet.
Luodun mallin perusteella voitiin päätellä retromarkkinoinnin olevan laaja ja pirstaleinen ilmiö, jossa sekoittuu uusi ja vanha markkinointiajattelu.
Avainsanat: retromarkkinointi, retrotuotteet, retrobrändit
Tutkielmassa perehdyttiin ensin laajasti kirjalliseen materiaaliin, joka koostui pääasiassa Stephen Brownin tutkimuksista. Teoreettisen katsauksen pohjalta laadittiin empiiristä osiota varten teemahaastattelulomake. Teemahaastatteluilla pyrittiin selvittämään, minkälaisia näkemyksiä retromarkkinoinnin parissa työskentelevillä henkilöillä on ilmiöstä. Tutkimuksen kohderyhmänä oli pienet, muutaman hengen sisustusmyymälät.
Empiirinen aineisto käsiteltiin käyttäen Hirsjärven ja Hurmeen mallia. Mallin mukaisesti analyysi tapahtuu niin, että ensin aineisto kuvataa, sitten luokitellaan ja lopuksi yhdistellään.
Empiirinen aineisto jakaantui kymmeneen selkeästi toisistaan erottuvaan luokkaan: Saavuttamattomuus, aika-sidonnaisuus, elämyksellisyys, henkilökohtainen innostus, tuotteet, uutuus, iloisuus, suhdeverkostot, ei-aktiivinen markkinointi ja liikeidea.
Teorian ja empirian välillä tehdyssä vertailussa ei havaittu ristiriitaisuuksia. Teoria ja empiria täydensivät toisiaan, sillä molemmista löytyi joitakin ominaisuuksia, joita ei havaittu toisessa. Tämä toi lisäarvoa tutkimukselle, sillä näin ilmiötä voitiin kuvata laajemmin.
Ilmiön ominaispiirteitä kuvaamaan luotiin malli, jossa yhdistyvät teoriassa ja empiriassa esiinnousseet tärkeimmät ominaispiirteet: saavuttamattomuus, salaperäisyys, vahvistaminen, aika-sidonnaisuus, viihdyttävyys, henkilökohtainen innostus, ei-aktiivinen markkinointi, huijaus, liikeidea ja tuotteet.
Luodun mallin perusteella voitiin päätellä retromarkkinoinnin olevan laaja ja pirstaleinen ilmiö, jossa sekoittuu uusi ja vanha markkinointiajattelu.
Avainsanat: retromarkkinointi, retrotuotteet, retrobrändit