Ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja pedagogisen rakkauden äärellä
LILJA, SUSANNA (2006)
LILJA, SUSANNA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15901
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15901
Tiivistelmä
Tutkin ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajien käsityksiä ja kokemuksia pedagogisesta rakkaudesta. Ammattikorkeakoulun opettajan osaamisvaatimukset ovat muuttuneet. On tärkeää tutkia pedagogisen rakkauden ilmiötä muutoksen pyörteessä. Tutkimusasetelmassa pedagoginen rakkaus on yläkäsite. Aito kohtaaminen ja eettinen toiminta ovat välineitä pedagogisen rakkauden ilmaisemiseen. Teemahaastattelun tein kahdeksalle hoitotyön opettajalle. Haastattelut analysoin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimukseen osallistuvista hoitotyön opettajista puolet oli heti valmiita käyttämään pedagogisen rakkauden käsitettä. Osa opettajista halusi käyttää rakkaus-sanan tilalla jotain muuta käsitettä: pitäminen, haluaminen, välittäminen, aito kohtaaminen. Kaikki tutkimukseen osallistuvat hoitotyön opettajat halusivat keskustella käsitteestä ja löysivät siitä paljon elementtejä omaan työhönsä.
Pedagoginen rakkaus piirtyi monentasoisena ilmiönä pedagogisissa suhteissa. Pedagoginen suhde tarkoittaa hoitotyön opettajan ja opiskelijan välistä suhdetta, hoitotyön opettajien välisiä suhteita tai hoitotyön opettajan suhdetta omaan itseensä. Hoitotyön opettajan perustehtäväksi nähtiin hoitotyön opiskelijan ammatilliseen kasvuun saattaminen. Hoitotyön opettajien kuvausten mukaan ammatilliseen kasvuun saattamisen tärkeimmät asiat olivat opetettavan aineen eli substanssin ja vuorovaikutuksen hallinta. Ammatilliseen kasvuun saattamisen vastapoolina nähtiin ammatilliseen kasvuun saattamisen reunaehdot. Kontaktiopetuksen väheneminen on vähentänyt aitoa kohtaamista opiskelijoiden kanssa. Toisaalta on tullut tutoropettajuus, mikä on lisännyt aitoa kohtaamista opiskelijoiden kanssa ja vaatii opettajalta uudenlaista taitoa. Ohjausosaaminen on uusi osaamisvaatimus hoitotyön opettajan työssä. Jatkossa tulisi tutkia opettajien ohjausvalmiuksia ja koulutuksen tarvetta siihen.
Opiskelijan ammatilliseen kasvuun saattaminen nähtiin keskitiellä kulkemisena. Keskitiellä opettajat tasapainoilivat läheisyyden etäisyyden pitämisenä opiskelijaan, opettajan oman persoonan ja opettajan roolissa pitäytymisen välillä sekä opiskelijasta huolenpidon ja opiskelijan oman vastuunoton välillä. Ammatilliseen kasvuun saattaminen on tulevaisuuteen rohkaisemista. Pedagoginen rakkaus on sekä tavoiteltava arvo että ilmiö, jonka tulisi olla läsnä jokaisen hoitotyön opettajan pedagogisissa suhteissa. Sen alle rakentuu koko opettajana toimimisen inhimillisyys. Pedagoginen rakkaus tulisi liittää osaksi opettajan ammattieettisiä ohjeita.
Asiasanat: pedagoginen rakkaus, pedagoginen suhde, ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, aito kohtaaminen, ammatilliseen kasvuun saattaminen.
Tutkimukseen osallistuvista hoitotyön opettajista puolet oli heti valmiita käyttämään pedagogisen rakkauden käsitettä. Osa opettajista halusi käyttää rakkaus-sanan tilalla jotain muuta käsitettä: pitäminen, haluaminen, välittäminen, aito kohtaaminen. Kaikki tutkimukseen osallistuvat hoitotyön opettajat halusivat keskustella käsitteestä ja löysivät siitä paljon elementtejä omaan työhönsä.
Pedagoginen rakkaus piirtyi monentasoisena ilmiönä pedagogisissa suhteissa. Pedagoginen suhde tarkoittaa hoitotyön opettajan ja opiskelijan välistä suhdetta, hoitotyön opettajien välisiä suhteita tai hoitotyön opettajan suhdetta omaan itseensä. Hoitotyön opettajan perustehtäväksi nähtiin hoitotyön opiskelijan ammatilliseen kasvuun saattaminen. Hoitotyön opettajien kuvausten mukaan ammatilliseen kasvuun saattamisen tärkeimmät asiat olivat opetettavan aineen eli substanssin ja vuorovaikutuksen hallinta. Ammatilliseen kasvuun saattamisen vastapoolina nähtiin ammatilliseen kasvuun saattamisen reunaehdot. Kontaktiopetuksen väheneminen on vähentänyt aitoa kohtaamista opiskelijoiden kanssa. Toisaalta on tullut tutoropettajuus, mikä on lisännyt aitoa kohtaamista opiskelijoiden kanssa ja vaatii opettajalta uudenlaista taitoa. Ohjausosaaminen on uusi osaamisvaatimus hoitotyön opettajan työssä. Jatkossa tulisi tutkia opettajien ohjausvalmiuksia ja koulutuksen tarvetta siihen.
Opiskelijan ammatilliseen kasvuun saattaminen nähtiin keskitiellä kulkemisena. Keskitiellä opettajat tasapainoilivat läheisyyden etäisyyden pitämisenä opiskelijaan, opettajan oman persoonan ja opettajan roolissa pitäytymisen välillä sekä opiskelijasta huolenpidon ja opiskelijan oman vastuunoton välillä. Ammatilliseen kasvuun saattaminen on tulevaisuuteen rohkaisemista. Pedagoginen rakkaus on sekä tavoiteltava arvo että ilmiö, jonka tulisi olla läsnä jokaisen hoitotyön opettajan pedagogisissa suhteissa. Sen alle rakentuu koko opettajana toimimisen inhimillisyys. Pedagoginen rakkaus tulisi liittää osaksi opettajan ammattieettisiä ohjeita.
Asiasanat: pedagoginen rakkaus, pedagoginen suhde, ammattikorkeakoulun hoitotyön opettaja, aito kohtaaminen, ammatilliseen kasvuun saattaminen.