Kodin antaman tuen merkitys oppilaan tiedolliselle oppimiselle
JALOVAARA, LEENA (2006)
JALOVAARA, LEENA
2006
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-09
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15890
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15890
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on kodin antaman tuen merkitys oppilaan tiedolliselle oppimiselle.
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää yhteneväisyyksiä ja/tai eroja oppilaan oman suhtautumisen ja koulumotivaation, huoltajien kiinnostuksen ja suhtautumisen sekä heidän kasvatusasenteidensa, -käytäntöjensä ja kasvatusilmapiirin välillä. Lisäksi tutkitaan näiden edellä mainittujen asioiden merkitys oppilaan koulumenestykseen, tarkemmin tiedolliselle oppimiselle, jota mitattiin todistusten lukuaineiden keskiarvoilla.
Tutkimuksen kohdejoukkona on erään kantahämälaisen kunnan alakoulun 4. - 6. luokan oppilaat, yhteensä 58 oppilasta sekä saman koulun kaksi opettajaa. Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen informatiivinen kysely, joka suoritettiin henkilökohtaisesti jokaisen vuosiluokan oppilaille. Opettajille suunnattu kyselylomake sisälsi kahdeksan avointa kysymystä, jotka käsittelivät tutkimuksen kohteena olevia asioita opettajien ja koulun näkökulmasta katsottuna.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että oppilaan omalla suhtautumisella ja koulumotivaatiolla, huoltajien kiinnostuksella ja suhtautumisella sekä heidän kasvatusasenteillaan, -käytännöillään ja kasvatusilmapiirillä on yhteyttä koulumenestykseen sekä koulumenestykseltään heikoimman että parhaimman kolmanneksen oppilailla.
Oppilaan koulumotivaatiota selittävät sekä huoltajien kiinnostus koulunkäyntiä kohtaan että heidän kasvatusasenteensa, -käytäntönsä ja kasvatusilmapiiri. Sukupuolen mukaan verrattaessa poikien ja tyttöjen välillä on vähän tilastollisesti merkitseviä eroja huoltajien kasvatusasenteissa ja -käytännöissä, sen sijaan oppilaan koulumotivaatiossa ja huoltajien suhtautumisessa ja kiinnostuksessa tilastollisesti merkitseviä eroja havaittiin enemmän. Kodin fyysisellä oppimisympäristöllä sekä oppilaan sisarusten määrällä ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koulumenestykseen tässä tutkimuksessa. Harrastusten määrän yhteyttä ei tutkittu, vaikuttaako harrastus positiivisesti vai negatiivisesti koulumenestykseen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat pystyvät näkemään koulussa tapahtuvan luokkatoiminnan perusteella, ketkä oppilaista saavat kotoa tukea koulunkäynnilleen ja ketkä selviytyvät itsenäisesti koulutyöstään. He korostavat oppilaan kodin kulttuuritaustan ja kotoa annetun myönteisen asennemallin merkitystä oppilaan koulukäynnille, itsetuntoa ja onnistumisen kokemuksia unohtamatta. Opettajan oma esimerkki ja positiivinen kannustus ovat tärkeä osa oppilaan motivointia koulussa.
Asiasanat: motivaatio, kodin antama tuki, tiedollinen oppiminen, koulumenestys, vanhemmat
Tutkimuksen tarkoituksena on löytää yhteneväisyyksiä ja/tai eroja oppilaan oman suhtautumisen ja koulumotivaation, huoltajien kiinnostuksen ja suhtautumisen sekä heidän kasvatusasenteidensa, -käytäntöjensä ja kasvatusilmapiirin välillä. Lisäksi tutkitaan näiden edellä mainittujen asioiden merkitys oppilaan koulumenestykseen, tarkemmin tiedolliselle oppimiselle, jota mitattiin todistusten lukuaineiden keskiarvoilla.
Tutkimuksen kohdejoukkona on erään kantahämälaisen kunnan alakoulun 4. - 6. luokan oppilaat, yhteensä 58 oppilasta sekä saman koulun kaksi opettajaa. Tutkimusmenetelmänä on kvantitatiivinen informatiivinen kysely, joka suoritettiin henkilökohtaisesti jokaisen vuosiluokan oppilaille. Opettajille suunnattu kyselylomake sisälsi kahdeksan avointa kysymystä, jotka käsittelivät tutkimuksen kohteena olevia asioita opettajien ja koulun näkökulmasta katsottuna.
Tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että oppilaan omalla suhtautumisella ja koulumotivaatiolla, huoltajien kiinnostuksella ja suhtautumisella sekä heidän kasvatusasenteillaan, -käytännöillään ja kasvatusilmapiirillä on yhteyttä koulumenestykseen sekä koulumenestykseltään heikoimman että parhaimman kolmanneksen oppilailla.
Oppilaan koulumotivaatiota selittävät sekä huoltajien kiinnostus koulunkäyntiä kohtaan että heidän kasvatusasenteensa, -käytäntönsä ja kasvatusilmapiiri. Sukupuolen mukaan verrattaessa poikien ja tyttöjen välillä on vähän tilastollisesti merkitseviä eroja huoltajien kasvatusasenteissa ja -käytännöissä, sen sijaan oppilaan koulumotivaatiossa ja huoltajien suhtautumisessa ja kiinnostuksessa tilastollisesti merkitseviä eroja havaittiin enemmän. Kodin fyysisellä oppimisympäristöllä sekä oppilaan sisarusten määrällä ei ole tilastollisesti merkitsevää yhteyttä koulumenestykseen tässä tutkimuksessa. Harrastusten määrän yhteyttä ei tutkittu, vaikuttaako harrastus positiivisesti vai negatiivisesti koulumenestykseen.
Tutkimustulosten mukaan opettajat pystyvät näkemään koulussa tapahtuvan luokkatoiminnan perusteella, ketkä oppilaista saavat kotoa tukea koulunkäynnilleen ja ketkä selviytyvät itsenäisesti koulutyöstään. He korostavat oppilaan kodin kulttuuritaustan ja kotoa annetun myönteisen asennemallin merkitystä oppilaan koulukäynnille, itsetuntoa ja onnistumisen kokemuksia unohtamatta. Opettajan oma esimerkki ja positiivinen kannustus ovat tärkeä osa oppilaan motivointia koulussa.
Asiasanat: motivaatio, kodin antama tuki, tiedollinen oppiminen, koulumenestys, vanhemmat