Ostopalvelujen laadun arviointi - Esimerkkinä lasten päivähoito- ja tilintarkastuspalveluiden kilpailuttaminen
HAVANKA, RIITTA (2006)
HAVANKA, RIITTA
2006
Kunnallistalous - Local Public Economics
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15883
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15883
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten laatu määritellään lasten päivähoitopalveluissa ja tilintarkastuspalveluissa sekä arvioida tarjouspyyntöjen avulla huomioidaanko laatua palvelujen kilpailutuksessa. Tavoitteena oli myös selvittää, oliko palvelun laadulla todellista merkitystä palvelun tuottajan valinnassa.
Tutkimusaineistona olivat tarjouspyynnöt, kunnalliset päätökset palvelun tuottajan valinnasta ja lasten päivähoitopalvelujen osalta myös ostopalvelusopimukset. Lasten päivähoitopalveluissa tutkimuskunniksi rajattiin yli 50 000 asukkaan kaupungit, joissa lasten päivähoidon kilpailutus oli tehty. Näitä kaupunkeja oli seitsemän; Espoo, Turku, Oulu (tarjouspyynnön osalta), Rovaniemi, Lahti, Lappeenranta ja Vaasa. Tilintarkastuspalveluissa tutkimuskunniksi rajattiin Pirkanmaan 33 kuntaa. Molemmista palveluista tutkittiin viimeisintä kilpailuttamiskierrosta.
Kilpailuttamisen esteeksi molemmissa palveluissa muodostui palveluntuottajien vähyys. Tilintarkastuspalveluissa Pirkanmaan 33 kunnasta jopa 17 kuntaa oli saanut ainoastaan yhden tarjouksen. Myös lasten päivähoidossa jätettyjä tarjouksia tuli niin vähän muutamassa kaupungissa ettei kunnalle jäänyt todellista valinnanvaraa palveluntuottajan valinnassa. Oli huomattavaa, että tutkimushetkellä lasten päivähoitopalveluja ei ollut kilpailutettu kovinkaan monessa isossa kunnassa. Vaikka tarjouksia tuli vähän, kilpailuttamisen pelko saattoi kuitenkin laskea palvelun hintaa sekä vaikuttaa myös palvelun laadun parantumiseen.
Molemmissa palveluissa palveluntuottaja valittiin kokonaistaloudellisuuden perusteella. Hintaa ja laatua painotettiin vaihtelevasti eri tutkimuskunnissa niin tilintarkastus- kuin päivähoitopalveluissakin. Oli huomattavaa, että vaikka palvelut ovat hyvin erilaisia, palveluntuottajan valinnassa käytetyt laatutekijät olivat samankaltaisia. Molemmissa palveluissa laatutekijät kohdistuivat palvelun tuottamiseen vaadittavien resurssien laatuun.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kahta hyvin erilaista ostopalvelua, jotka kuitenkin hyvin olennaisena osana kuuluvat kunnan toimintaan. Vaikka palvelut ovat hyvin erilaisia ja eri sidosryhmät ovat niistä kiinnostuneita, voitiin palveluille löytää myös joitain yhteisiä piirteitä. Yhteistä molemmille palveluille on esimerkiksi se, että molempien palveluiden käyttäjien on hyvin vaikeaa arvioida palvelun laatua. Ehkä juuri tästä syystä palveluiden resurssien laatuun kiinnitettiin tarjouspyyntövaiheessa eniten huomiota.
Asiasanat: laatu, palvelu, tilintarkastuspalvelu, lasten päivähoitopalvelu, ostopalvelu, arviointi
Tutkimusaineistona olivat tarjouspyynnöt, kunnalliset päätökset palvelun tuottajan valinnasta ja lasten päivähoitopalvelujen osalta myös ostopalvelusopimukset. Lasten päivähoitopalveluissa tutkimuskunniksi rajattiin yli 50 000 asukkaan kaupungit, joissa lasten päivähoidon kilpailutus oli tehty. Näitä kaupunkeja oli seitsemän; Espoo, Turku, Oulu (tarjouspyynnön osalta), Rovaniemi, Lahti, Lappeenranta ja Vaasa. Tilintarkastuspalveluissa tutkimuskunniksi rajattiin Pirkanmaan 33 kuntaa. Molemmista palveluista tutkittiin viimeisintä kilpailuttamiskierrosta.
Kilpailuttamisen esteeksi molemmissa palveluissa muodostui palveluntuottajien vähyys. Tilintarkastuspalveluissa Pirkanmaan 33 kunnasta jopa 17 kuntaa oli saanut ainoastaan yhden tarjouksen. Myös lasten päivähoidossa jätettyjä tarjouksia tuli niin vähän muutamassa kaupungissa ettei kunnalle jäänyt todellista valinnanvaraa palveluntuottajan valinnassa. Oli huomattavaa, että tutkimushetkellä lasten päivähoitopalveluja ei ollut kilpailutettu kovinkaan monessa isossa kunnassa. Vaikka tarjouksia tuli vähän, kilpailuttamisen pelko saattoi kuitenkin laskea palvelun hintaa sekä vaikuttaa myös palvelun laadun parantumiseen.
Molemmissa palveluissa palveluntuottaja valittiin kokonaistaloudellisuuden perusteella. Hintaa ja laatua painotettiin vaihtelevasti eri tutkimuskunnissa niin tilintarkastus- kuin päivähoitopalveluissakin. Oli huomattavaa, että vaikka palvelut ovat hyvin erilaisia, palveluntuottajan valinnassa käytetyt laatutekijät olivat samankaltaisia. Molemmissa palveluissa laatutekijät kohdistuivat palvelun tuottamiseen vaadittavien resurssien laatuun.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kahta hyvin erilaista ostopalvelua, jotka kuitenkin hyvin olennaisena osana kuuluvat kunnan toimintaan. Vaikka palvelut ovat hyvin erilaisia ja eri sidosryhmät ovat niistä kiinnostuneita, voitiin palveluille löytää myös joitain yhteisiä piirteitä. Yhteistä molemmille palveluille on esimerkiksi se, että molempien palveluiden käyttäjien on hyvin vaikeaa arvioida palvelun laatua. Ehkä juuri tästä syystä palveluiden resurssien laatuun kiinnitettiin tarjouspyyntövaiheessa eniten huomiota.
Asiasanat: laatu, palvelu, tilintarkastuspalvelu, lasten päivähoitopalvelu, ostopalvelu, arviointi