Runon paikka koulussa
VALO, MAARIT (2006)
VALO, MAARIT
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-01
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15872
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15872
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää runon paikkaa tämän päivän koulussa. Tutkimuksen avulla pyrittiin kartoittamaan opettajien suhtautumista runoihin ja niiden käyttöön koulussa sekä sitä, mitä funktioita opettajat runoilla näkivät koulussa olevan. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli toimia siltana runojen ja koulun välillä tarjoamassa virikkeitä ja ajatuksia niille opettajille, jotka eivät tiedä, mitä tehdä runolle koulussa.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pietarsaarelaista opettajaa. Lisäksi aineistoa saatiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat myönteisesti runoihin ja niiden käyttöön koulussa. Runolla nähtiin olevan monia funktioita koulussa niin yhteisissä juhlatilaisuuksissa kuin koulun arjessakin. Se, kuinka ja miten runot koulussa näkyivät, riippui paljon opettajasta ja hänen omasta kiinnostuksestaan runoja kohtaan. Runoja pidettiin tärkeinä, mutta silti liian harvoin käytettyinä.
Avainsanat: lastenkirjallisuus, lastenrunot, kielellinen kehitys ja poetiikka
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kolmea pietarsaarelaista opettajaa. Lisäksi aineistoa saatiin puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla.
Tutkimukseen osallistuneet opettajat suhtautuivat myönteisesti runoihin ja niiden käyttöön koulussa. Runolla nähtiin olevan monia funktioita koulussa niin yhteisissä juhlatilaisuuksissa kuin koulun arjessakin. Se, kuinka ja miten runot koulussa näkyivät, riippui paljon opettajasta ja hänen omasta kiinnostuksestaan runoja kohtaan. Runoja pidettiin tärkeinä, mutta silti liian harvoin käytettyinä.
Avainsanat: lastenkirjallisuus, lastenrunot, kielellinen kehitys ja poetiikka