ASPERGER-OPPILAS OPETTAJAN NÄKÖKULMASTA HAASTE VAI RIKKAUS?
SAARI, JENNI; RUHANEN, PIA (2006)
SAARI, JENNI
RUHANEN, PIA
2006
Opettajankoulutuksen pätevöitymisohjelma - Supplementary Teacher Education Program
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15850
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15850
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa käsittelemme luokanopettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja valmiuksia kohdata Asperger-oppilas. Pyrimme selvittämään minkälaiset koulujärjestelyt sopivat parhaiten Asperger-oppilaalle ja mitä opettajan tulee huomioida opetustilanteessa. Tutkimuksemme tarkoituksena on tarkastella mahdollisia eroja luokanopettajien ja erityisopettajien tavoissa toimia, kun luokassa on Asperger-oppilas. Asperger-oppilas ja koulun arki kiinnostivat meitä, koska käytännön keinot ja työskentelytavat muotoutuvat työtä tehdessä. On olemassa vain vähän kirjallisuutta, missä kerrotaan käytännössä havaittuja hyviä tapoja ja keinoja toimia Asperger-oppilaan kanssa. Tästä syystä olimme halukkaita tutkimaan miten opettajat toimivat käytännössä Asperger-oppilaidensa kanssa. Olemme jo kohdanneet ja tulemme varmasti myös tulevaisuudessa kohtaamaan Asperger-oppilaita, siksi aihe tuntui mielenkiintoiselta ja ajankohtaiselta.
Tutkimuksen tarkoituksena on esittää teoriaosassa lyhyt katsaus autismista, koska Aspergerin oireyhtymä kuuluu autismin kirjoon. Lisäksi tuomme esiin keskeisimmät asiat Asperger oireyhtymästä. Tutkimusosa koostuu kahden luokanopettajan, kahden erityisopettajan ja yhden sairaanhoitajan haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet tapaustutkimusta. Haastattelimme jokaista haastateltavaa yhden kerran. Tutkimuksemme tarkoituksena on haastatteluiden avulla selventää teoriaa ja analysoida käytännönläheisesti opettajien tapoja toimia Asperger-oppilaan kanssa. On muistettava, että tutkimuksessa opettajien näkemykset ja tavat ovat heidän omakohtaisia, joten mitään yleistyksiä heidän toimintatavoista ja mielipiteistä emme voi tehdä. Tutkijoina voimme vertailla vain tässä tutkimuksessa olleiden neljän opettajan haastatteluista esiin tulleita näkökulmia.
Jokainen Asperger-oppilas on yksilö. Oireyhtymä ilmenee jokaisen oppilaan kohdalla omalla persoonallisella tavalla. Kahta samanlaista tapausta tuskin löytyy. Luokanopettajien suhtautuminen Asperger-oppilaaseen osoittautui hyvin läheiseksi, kun mielestämme erityisopettajat kokivat Asperger-oppilaan yhtenä erityisoppilaana muiden joukossa. Tutkimus osoitti myös, että jokaisen Asperger-oppilaan kohdalla tulisi tarkkaan miettiä, millainen koulumuoto olisi toimivin ratkaisu.
Avainsanat; autismi, Asperger-oireyhtymä, struktuuri
Tutkimuksen tarkoituksena on esittää teoriaosassa lyhyt katsaus autismista, koska Aspergerin oireyhtymä kuuluu autismin kirjoon. Lisäksi tuomme esiin keskeisimmät asiat Asperger oireyhtymästä. Tutkimusosa koostuu kahden luokanopettajan, kahden erityisopettajan ja yhden sairaanhoitajan haastatteluista. Tutkimusmenetelmänä olemme käyttäneet tapaustutkimusta. Haastattelimme jokaista haastateltavaa yhden kerran. Tutkimuksemme tarkoituksena on haastatteluiden avulla selventää teoriaa ja analysoida käytännönläheisesti opettajien tapoja toimia Asperger-oppilaan kanssa. On muistettava, että tutkimuksessa opettajien näkemykset ja tavat ovat heidän omakohtaisia, joten mitään yleistyksiä heidän toimintatavoista ja mielipiteistä emme voi tehdä. Tutkijoina voimme vertailla vain tässä tutkimuksessa olleiden neljän opettajan haastatteluista esiin tulleita näkökulmia.
Jokainen Asperger-oppilas on yksilö. Oireyhtymä ilmenee jokaisen oppilaan kohdalla omalla persoonallisella tavalla. Kahta samanlaista tapausta tuskin löytyy. Luokanopettajien suhtautuminen Asperger-oppilaaseen osoittautui hyvin läheiseksi, kun mielestämme erityisopettajat kokivat Asperger-oppilaan yhtenä erityisoppilaana muiden joukossa. Tutkimus osoitti myös, että jokaisen Asperger-oppilaan kohdalla tulisi tarkkaan miettiä, millainen koulumuoto olisi toimivin ratkaisu.
Avainsanat; autismi, Asperger-oireyhtymä, struktuuri