Suorakäyttöisen kolmiulotteisen veisto-ohjelman suunnittelu ja toteutus
PARVIAINEN, JYRKI (2006)
PARVIAINEN, JYRKI
2006
Tietojenkäsittelyoppi - Computer Science
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15836
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15836
Tiivistelmä
Tässä tutkielmassa tutustutaan toteuttamaani kolmiulotteiseen veistoohjelmaan.
Veisto-ohjelmat eroavat perinteisistä kolmiulotteisista mallinnusohjelmista
käyttötavan ja tarkoituksensa perusteella. Ne eivät sovi matemaattisesti
tarkkojen kappaleiden tekoon, vaan paremminkin hahmotelmien luomiseen.
Karkeista rautalankamalleista on kehittynyt vuosikymmenten saatossa monikäyttöisiä
ja tehokkaita sovelluksia kolmiulotteisten kappaleiden digitaaliseen
veistämiseen. Veisto-ohjelmat ovat suorakäyttöisiä, jolloin niiden käyttö on nopeaa
ja luonnollista. Kolmiulotteisen veisto-ohjelman työkalut ovat olennainen
osa sovellusta ja on tärkeää, että ne toimivat järkevästi ja niillä voidaan tehdä
haluttuja asioita riittävän nopeasti ja helposti. Tässä tutkimuksessa luodaan
kolmiulotteinen veisto-ohjelma ja siihen suorakäyttöisiä työkaluja. Tutkimuksessani
selviää, voidaanko kolmiulotteiseen veisto-ohjelmaan luoda uudenlaisia
suorakäyttöisiä työkaluja, joilla kappaleiden muodostaminen onnistuu järkevästi
ja todellista maailmaa kuvaavalla tavalla. Lisäksi ohjelman tehokkuuteen
ja muistin kulutukseen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska veisto-ohjelman
kaltaiset graafiset sovellukset ovat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä, jos
ne toimivat sulavasti. Uusien työkalujen kehittäminen on myös merkittävä pohja
jatkotutkimukselle. Mielestäni veisto-ohjelman toteutus onnistui hyvin sen
sisältäessä halutut toiminnot ja sen avulla voi kokematonkin käyttäjä luoda
kappaleita sujuvasti todellisen maailman veistotilannetta mukaillen.
Avainsanat ja -sanonnat: Veisto-ohjelma, 3D, vokseli, Marching cubes, suorakäyttöisyys,
tuntopalaute, kaksikätisyys.
Veisto-ohjelmat eroavat perinteisistä kolmiulotteisista mallinnusohjelmista
käyttötavan ja tarkoituksensa perusteella. Ne eivät sovi matemaattisesti
tarkkojen kappaleiden tekoon, vaan paremminkin hahmotelmien luomiseen.
Karkeista rautalankamalleista on kehittynyt vuosikymmenten saatossa monikäyttöisiä
ja tehokkaita sovelluksia kolmiulotteisten kappaleiden digitaaliseen
veistämiseen. Veisto-ohjelmat ovat suorakäyttöisiä, jolloin niiden käyttö on nopeaa
ja luonnollista. Kolmiulotteisen veisto-ohjelman työkalut ovat olennainen
osa sovellusta ja on tärkeää, että ne toimivat järkevästi ja niillä voidaan tehdä
haluttuja asioita riittävän nopeasti ja helposti. Tässä tutkimuksessa luodaan
kolmiulotteinen veisto-ohjelma ja siihen suorakäyttöisiä työkaluja. Tutkimuksessani
selviää, voidaanko kolmiulotteiseen veisto-ohjelmaan luoda uudenlaisia
suorakäyttöisiä työkaluja, joilla kappaleiden muodostaminen onnistuu järkevästi
ja todellista maailmaa kuvaavalla tavalla. Lisäksi ohjelman tehokkuuteen
ja muistin kulutukseen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska veisto-ohjelman
kaltaiset graafiset sovellukset ovat huomattavasti käyttäjäystävällisempiä, jos
ne toimivat sulavasti. Uusien työkalujen kehittäminen on myös merkittävä pohja
jatkotutkimukselle. Mielestäni veisto-ohjelman toteutus onnistui hyvin sen
sisältäessä halutut toiminnot ja sen avulla voi kokematonkin käyttäjä luoda
kappaleita sujuvasti todellisen maailman veistotilannetta mukaillen.
Avainsanat ja -sanonnat: Veisto-ohjelma, 3D, vokseli, Marching cubes, suorakäyttöisyys,
tuntopalaute, kaksikätisyys.