Kunnan tukipalveluiden strategian laadinta Balanced Scorecard-menetelmällä
OJALA, ILKKA (2006)
OJALA, ILKKA
2006
Hallintotiede - Administrative Science
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15831
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15831
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli luoda malli kunnan tukipalveluiden strategian laadinnalle Balanced Scorecard-menetelmällä. Tutkimuksen alussa luotiin teoreettinen viitekehys, jonka keskeisinä osina olivat mallin luomisen kiinnittäminen toisaalta organisaatioteoriaan ja toisaalta strategisen suunnittelun teoriaan ja -menetelmiin. Organisaatiorakennetta tarkasteltiin Henry Mintzbergin organisaatioteorian pohjalta. Strategisen suunnittelun ja johtamisen teoriaa tarkasteltiin laajasti kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Tutkimuksen tarkastelun kohteena oli erityisesti Balanced Scorecard- menetelmän soveltaminen julkisen hallinnon strategian laadintaan. Tarkastelun kohteeksi valittiin ns. tasapainoisen onnistumisen-menetelmä, joka on laadittu palvelemaan erityisesti julkisen hallinnon strategian laadintaprosesseja.
Tehtyjen tarkastelujen ja pohdintojen pohjalta tutkimuksen tuloksena esitettiin malli tukipalveluiden strategian laadinnan toteuttamisesta Balanced Scorecard-menetelmää soveltaen. Sen peruslähtökohtana on tukipalveluiden strategisen kumppanuuden rooli kunnan organisaatiossa. Malli jaettiin neljään vaiheeseen: strategian kehyksen määrittely, vision muuttaminen strategisiksi päämääriksi, strategisten päämäärien muuttaminen toiminnoiksi ja strategian johtamisprosessi.
Tutkimuksen empiirisessä osassa haastattelututkimuksella tutkittiin Balanced Scorecard -menetelmän soveltuvuutta laadittujen tukipalvelustrategioiden laadintaan ja laadintaprosesseihin. Tutkimuksen tuloksena voidaan menetelmää pitää pääosin hyvin soveltuvana myös tukipalvelustrategioiden laadintaan. Erityisesti menetelmän johdonmukaisuus ja ohjaavaa vaikutusta pidettiin hyvänä. Kritiikki menetelmää kohtaan kohdistui menetelmäkeskeisyyteen ja sen avulla tuotetun strategian seurannan työläyteen.
Asiasanat: balanced-scorecard, strateginen suunnittelu, tukipalvelut
Tehtyjen tarkastelujen ja pohdintojen pohjalta tutkimuksen tuloksena esitettiin malli tukipalveluiden strategian laadinnan toteuttamisesta Balanced Scorecard-menetelmää soveltaen. Sen peruslähtökohtana on tukipalveluiden strategisen kumppanuuden rooli kunnan organisaatiossa. Malli jaettiin neljään vaiheeseen: strategian kehyksen määrittely, vision muuttaminen strategisiksi päämääriksi, strategisten päämäärien muuttaminen toiminnoiksi ja strategian johtamisprosessi.
Tutkimuksen empiirisessä osassa haastattelututkimuksella tutkittiin Balanced Scorecard -menetelmän soveltuvuutta laadittujen tukipalvelustrategioiden laadintaan ja laadintaprosesseihin. Tutkimuksen tuloksena voidaan menetelmää pitää pääosin hyvin soveltuvana myös tukipalvelustrategioiden laadintaan. Erityisesti menetelmän johdonmukaisuus ja ohjaavaa vaikutusta pidettiin hyvänä. Kritiikki menetelmää kohtaan kohdistui menetelmäkeskeisyyteen ja sen avulla tuotetun strategian seurannan työläyteen.
Asiasanat: balanced-scorecard, strateginen suunnittelu, tukipalvelut