AMMATILLINEN KASVU PSYKIATRISEKSI SAIRAANHOITAJAKSI MIELENTERVEYSHOITOTYÖN SYVENTÄVISSÄ OPINNOISSA
LINNAINMAA, PIRJO (2006)
LINNAINMAA, PIRJO
2006
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15820
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15820
Tiivistelmä
Mielenterveyshoitotyön syventävät opinnot antavat ammatilliset perusvalmiudet toimia psykiatrisen sairaanhoitajan työssä, joka on monimuotoinen ja vaativaa ammatillista osaamista edellyttävä. Terveydenhoitoalan koulutusta on tutkittu melko paljon, mutta eri asiantuntijuusalueille suuntaavia opintoja ja niiden merkitystä ammattiin kasvussa ei ole erillisenä tutkittu.
Tämä tutkimuksen tarkoituksena on kuvata opiskelijoiden käsityksiä mielenterveyshoitotyön keskeisistä näkökulmista, ammatillisesta kasvusta ja valmiuksista psykiatrisen sairaanhoitajan työhön opintojen päättyessä. Tarkastelun kohteena on myös teorian ja käytännön integroituminen opiskelijoiden oppimisessa. Kuvausten avulla on tarkoitus tulkita ja ymmärtää, miten opiskelijoiden ammatillinen kasvu mahdollistuu ja miten ammatilliset valmiudet kehittyvät ja mitkä seikat siihen erityisesti vaikuttavat. Keskeisenä tavoitteena on, opiskelijoiden käsityksiä kuvaamalla, tuottaa tietoa koulutuksen kehittämiseksi.
Tutkimus on osa mielenterveyshoitotyön oppimista, opetusta ja ohjausta koskevaa tutkimusprojektia, jonka tarkoituksena oli toimintatutkimuksen avulla edistää teorian ja käytännön integraatiota ammatillisten valmiuksien lisäämiseksi mielenterveyshoitotyön syventävien opintojen alueella sairaanhoitajakoulutuksessa.
Tutkimusaineiston tiedonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Tiedonantajina oli 20 psykiatrisen hoitotyön opiskelijaa. Tutkimustulokset tuotettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden ammatillisen kasvun prosessissa psykiatrisiksi sairaanhoitajiksi merkittävää oli teoreettisen tiedon ja kliinisen harjoittelun integrointi. Teoriatiedon sisäistämiseksi ja syvällisen oppimisen saavuttamiseksi tarvittiin monipuolinen kokemuksellinen tieto. Ammatillisen kasvun keskeisinä tekijöinä olivat nimetyn ohjaavan psykiatrisen sairaanhoitajan työnohjauksellinen ohjaus, opiskeluyhteisön hoitotyöntekijöiden työskentelystä oppiminen ja hoitotyön opettajan osallistuminen ohjaukseen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että opiskelijoiden käsitykset mielenterveyshoitotyöstä ja oman ammattipersoonallisuuden käytöstä kuvasivat humanistisen psykiatrisen hoitotyön lähtökohtia. Opiskelijoiden käsitykset omasta ammatillisesta kehityksestään olivat aloittelevana hoitajana lähellä psykiatrisen sairaanhoitajan ammatillista identiteettiä ja valmiuksia.
Avainsanat: ammatillinen kasvu, psykiatrinen sairaanhoitaja, mielenterveyshoitotyön teoria, käytäntö ja oppiminen, psykiatrisen sairaanhoitajan ammatilliset valmiudet
Advanced mental health nursing studies provide the basic professional competences required in the psychiatric nurse’s work, which is a complex and demanding professional area. There are a number of previous studies focusing on health care education on a general level. However, advanced studies concerning various specialization lines in health care and the importance of them on a student´s professional growth have not been researched separately.
The aim of this research is to describe the graduating students’ concepts of the central aspects in mental health nursing, of professional growth and the psychiatric nurse’s competences. An additional aim is to examine the integration of theory and practice in learning. The purpose is to interpret and understand through descriptions how students’ professional growth comes true, how professional competences develop and which issues have an impact on this development. The major aim of this research is to, on the basis of the students’ descriptions, obtain information in order to develop the mental health nursing education.
This research is a part of a learning, teaching and instructing research project, which aimed by action research to enhance a better integration of theory and practice to support the students’ professional identity and professional competences in advanced mental health studies in nursing education.
Material of the research was gathered by theme interviews of 20 psychiatric nursing students. The results of the research were presented and analysed by qualitative content analysis.
According to the results the integration of the theoretical knowledge and clinical practice was significant in the process of psychiatric nursing students’ professional growth. To internalize theory and achieve deep learning outcomes diverse experiental knowledge was required.
The factors promoting the students’ professional growth most were the guidance provided by the supervising psychiatric nurse, observing the nurses, and the nursing teacher’s involvement in the guidance while on clinical practice.
The results of the study indicate that the students’ concepts of mental health nursing and using their own professional personality are based on the principles of humanistic psychiatric nursing. The novise nurses’ concepts of their professional development resembled the professional identity and competences of the more experienced psychiatric nurses.
Keywords: professional growth, psychiatric nurse, theory of mental health nursing, clinical practice and learning, the professional competences of a psychiatric nurse
Tämä tutkimuksen tarkoituksena on kuvata opiskelijoiden käsityksiä mielenterveyshoitotyön keskeisistä näkökulmista, ammatillisesta kasvusta ja valmiuksista psykiatrisen sairaanhoitajan työhön opintojen päättyessä. Tarkastelun kohteena on myös teorian ja käytännön integroituminen opiskelijoiden oppimisessa. Kuvausten avulla on tarkoitus tulkita ja ymmärtää, miten opiskelijoiden ammatillinen kasvu mahdollistuu ja miten ammatilliset valmiudet kehittyvät ja mitkä seikat siihen erityisesti vaikuttavat. Keskeisenä tavoitteena on, opiskelijoiden käsityksiä kuvaamalla, tuottaa tietoa koulutuksen kehittämiseksi.
Tutkimus on osa mielenterveyshoitotyön oppimista, opetusta ja ohjausta koskevaa tutkimusprojektia, jonka tarkoituksena oli toimintatutkimuksen avulla edistää teorian ja käytännön integraatiota ammatillisten valmiuksien lisäämiseksi mielenterveyshoitotyön syventävien opintojen alueella sairaanhoitajakoulutuksessa.
Tutkimusaineiston tiedonkeruu toteutettiin teemahaastatteluilla. Tiedonantajina oli 20 psykiatrisen hoitotyön opiskelijaa. Tutkimustulokset tuotettiin laadullisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimus osoitti, että opiskelijoiden ammatillisen kasvun prosessissa psykiatrisiksi sairaanhoitajiksi merkittävää oli teoreettisen tiedon ja kliinisen harjoittelun integrointi. Teoriatiedon sisäistämiseksi ja syvällisen oppimisen saavuttamiseksi tarvittiin monipuolinen kokemuksellinen tieto. Ammatillisen kasvun keskeisinä tekijöinä olivat nimetyn ohjaavan psykiatrisen sairaanhoitajan työnohjauksellinen ohjaus, opiskeluyhteisön hoitotyöntekijöiden työskentelystä oppiminen ja hoitotyön opettajan osallistuminen ohjaukseen.
Tutkimustuloksista voidaan päätellä, että opiskelijoiden käsitykset mielenterveyshoitotyöstä ja oman ammattipersoonallisuuden käytöstä kuvasivat humanistisen psykiatrisen hoitotyön lähtökohtia. Opiskelijoiden käsitykset omasta ammatillisesta kehityksestään olivat aloittelevana hoitajana lähellä psykiatrisen sairaanhoitajan ammatillista identiteettiä ja valmiuksia.
Avainsanat: ammatillinen kasvu, psykiatrinen sairaanhoitaja, mielenterveyshoitotyön teoria, käytäntö ja oppiminen, psykiatrisen sairaanhoitajan ammatilliset valmiudet
Advanced mental health nursing studies provide the basic professional competences required in the psychiatric nurse’s work, which is a complex and demanding professional area. There are a number of previous studies focusing on health care education on a general level. However, advanced studies concerning various specialization lines in health care and the importance of them on a student´s professional growth have not been researched separately.
The aim of this research is to describe the graduating students’ concepts of the central aspects in mental health nursing, of professional growth and the psychiatric nurse’s competences. An additional aim is to examine the integration of theory and practice in learning. The purpose is to interpret and understand through descriptions how students’ professional growth comes true, how professional competences develop and which issues have an impact on this development. The major aim of this research is to, on the basis of the students’ descriptions, obtain information in order to develop the mental health nursing education.
This research is a part of a learning, teaching and instructing research project, which aimed by action research to enhance a better integration of theory and practice to support the students’ professional identity and professional competences in advanced mental health studies in nursing education.
Material of the research was gathered by theme interviews of 20 psychiatric nursing students. The results of the research were presented and analysed by qualitative content analysis.
According to the results the integration of the theoretical knowledge and clinical practice was significant in the process of psychiatric nursing students’ professional growth. To internalize theory and achieve deep learning outcomes diverse experiental knowledge was required.
The factors promoting the students’ professional growth most were the guidance provided by the supervising psychiatric nurse, observing the nurses, and the nursing teacher’s involvement in the guidance while on clinical practice.
The results of the study indicate that the students’ concepts of mental health nursing and using their own professional personality are based on the principles of humanistic psychiatric nursing. The novise nurses’ concepts of their professional development resembled the professional identity and competences of the more experienced psychiatric nurses.
Keywords: professional growth, psychiatric nurse, theory of mental health nursing, clinical practice and learning, the professional competences of a psychiatric nurse