Reppu täynnä tarinoita. Lukion ensimmäisen luokan opiskelijoiden tarinaa minästä
LINDGREN, MARIKA (2006)
LINDGREN, MARIKA
2006
Sosiaalipsykologia - Social Psychology
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15818
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15818
Tiivistelmä
Tässä työssä olen kiinnostunut lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tarinoista, joiden aiheena on ”Kuka minä olen?”. Tarkasteluani ohjaavat minä- ja identiteettiteoriat sekä narratiivinen lähestymistapa. Tutkielmassa pyrin tarkastelemaan tämän päivän nuorten kokemuksia ja ajatuksia omasta minästään.
Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2004. Se koostuu yhteensä 52 tarinasta, joista 30 ovat tyttöjen kirjoittamia ja loput 22 tarinaa poikien kirjoittamia. Tutkielman tarinoita kehystävät aika ja paikka sekä minätarinoiden henkilöhahmot, jotka sekä yhdistävät että erottavat tarinoita toisistaan.
Tärkeimpinä minän määrittelyinä tarinoissa erotin kolme teema: 1) tuntematon minä, 2) minä eri tilanteissa 3) minä tavallisena. Tuntemattoman minä tarinat sisältävät kuvauksia minästä, joka on syvällä piilossa, monen jutun summana. Tuntematon minä sisältää myös epäilyksen siitä, voiko minää koskaan kukaan oppia tuntemaan. Minä eri tilanteissa esittää minää, joka asemoituu eri tilanteissa ja konteksteissa muodostuneisiin minän määrittelyihin, ja jonka eri puolet näyttäytyvät eri tavoin seurasta riippuen. Käsitys minästä tavallisena muotoutuu minän sosiaalisissa suhteissa erojen ja poissulkemisten kautta.
Avainsanat: minä, identiteetti, tarina, tarinallisen kiertokulun teoria.
Tutkimusaineisto on kerätty syksyllä 2004. Se koostuu yhteensä 52 tarinasta, joista 30 ovat tyttöjen kirjoittamia ja loput 22 tarinaa poikien kirjoittamia. Tutkielman tarinoita kehystävät aika ja paikka sekä minätarinoiden henkilöhahmot, jotka sekä yhdistävät että erottavat tarinoita toisistaan.
Tärkeimpinä minän määrittelyinä tarinoissa erotin kolme teema: 1) tuntematon minä, 2) minä eri tilanteissa 3) minä tavallisena. Tuntemattoman minä tarinat sisältävät kuvauksia minästä, joka on syvällä piilossa, monen jutun summana. Tuntematon minä sisältää myös epäilyksen siitä, voiko minää koskaan kukaan oppia tuntemaan. Minä eri tilanteissa esittää minää, joka asemoituu eri tilanteissa ja konteksteissa muodostuneisiin minän määrittelyihin, ja jonka eri puolet näyttäytyvät eri tavoin seurasta riippuen. Käsitys minästä tavallisena muotoutuu minän sosiaalisissa suhteissa erojen ja poissulkemisten kautta.
Avainsanat: minä, identiteetti, tarina, tarinallisen kiertokulun teoria.