NUORI ESIMIES JOHTAMISEN ROOLEISSA CASE STORA ENSO TIMBER
KROGERUS, RIITTA (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KROGERUS, RIITTA
2006
Yrityksen hallinto - Management and Organisation
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06Tiivistelmä
Globalisaation tuloksena kilpailutilanne kiristyy vuosi vuodelta lähes kaikilla aloilla. Suomalaisten organisaatioiden on kyettävä yhä tehokkaampaa ja tuottavampaan toimintaan, jotta organisaatio olisi kilpailukykyinen. Tämä luo paineita ennen kaikkea johtamiselle. Suurien ikäluokkien siirtyessä vähitellen eläkkeelle yhä useampi nuori nousee esimiesasemaan. Nuorilta esimiehiltä odotetaan paljon. Heidän toivotaan lisäävän organisaation kilpailukykyä ja pystyvän kyseenalaistamaan nykyinen johtamiskäyttäytyminen. Tähän haasteisiin eivät nuoret esimiehet läheskään aina pysty vastaamaan. Nuorien esimiesten koetaan ajoittain pelkäävän esimiesasemaa, eivätkä he läheskään aina halua ottaa selkeää johtajan asemaan. Tutkielman tarkoituksena on selvittää, miksi nuoret esimiehet eivät pysty vastaamaan heille asetettuihin haasteisiin.
Tutkimus käsittelee johtamisen eri rooleja Quinnin, Faermanin, Thompsonin ja McGrathin luoman mallin mukaisesti. Mallia käyttämällä pyritään ymmärtämään millaisia rooleja nuoren esimiehen tulisi osata ottaa työssään ja millaista johtamiskäyttäytymistä eri johtamisen roolit edellyttävät. Johtamisen roolit antavat keinon saada ote vaikeasti tutkittavaan johtamiseen. Teoreettinen osio keskittyy jäsentämään, missä asioissa nuoret esimiehet voivat haasteita kohdata. Se luo myös pohjan empiiriselle osiolle. Empiirisen osion tavoitteena oli tutkia nuorten esimiesten johtamiskäyttäytymistä Stora Enso Timberin sahoilla. Tavoitteena oli myös selvittää ylemmän johdon toiveita johtamiskäyttäytymiselle ja sitä kuinka nuorten esimiesten ja ylemmän johdon näkemykset kohtaavat. Tutkielmassa selvitettiin myös nuorille esimiehille luotuja edellytyksiä menestyksekkäälle johtamiselle.
Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluin, joita tehtiin niin ylemmälle johdolle kuin nuorille esimiehillekin keskijohdossa. Haastatteluja tehtiin neljällä eri Stora Enso Timberin sahalla ympäri Suomea. Haastattelujen tavoitteena ei ollut tutkia nuoria esimiehiä yksilöinä, vaan tavoitteena oli löytää linjoja tai teemoja kohdatuissa haasteissa sekä mahdollisia ristiriitoja ylemmän johdon ja nuorten esimiesten välillä. Tutkielman tuottamia linjoja voidaan käyttää hyväksi halutun johtamiskäyttäytymisen saavuttamisessa nuorten esimiesten keskuudessa.
Tutkielman tuloksena paikannettiin muutamia rooleja ja johtamiskäyttäytymisen alueita, joissa nuoret esimiehet kokevat yleensä ongelmia. Haasteita kohdattiin muun muassa auktoriteetin saavuttamisessa, henkilöstön ymmärtämisessä ja kehittämisessä, ajan käytössä ja suunnitelmallisessa johtamiskäyttäytymisessä. Nuoret esimiehet olivat myös ajoittain lannistuneet kohtaamiensa haasteiden edessä. Tutkielman mukaan tähän johti usein rajalliset resurssit ja edellytysten ajoittainen puuttuminen. Ylemmän johdon ja nuorten esimiesten näkemykset johtamiskäyttäytymisestä ja tärkeimmistä johtamisen rooleista eivät eronneet voimakkaasti toisistaan. Tulokset olivat yllätyksellisiä siinä suhteessa, että lopulta suurimmat nuorien esimiesten kokemat haasteet eivät olleet eniten iästä johtuvia. Nuoruus vaikutti lähinnä vanhemman ikäluokan ymmärtämiseen ja näkyi kokemuksen puutteen kautta tiedon ja taidon määrän vähyytenä.
Avainsanat: johtamisen roolit, johtamiskäyttäytyminen, nuori esimies
Tutkimus käsittelee johtamisen eri rooleja Quinnin, Faermanin, Thompsonin ja McGrathin luoman mallin mukaisesti. Mallia käyttämällä pyritään ymmärtämään millaisia rooleja nuoren esimiehen tulisi osata ottaa työssään ja millaista johtamiskäyttäytymistä eri johtamisen roolit edellyttävät. Johtamisen roolit antavat keinon saada ote vaikeasti tutkittavaan johtamiseen. Teoreettinen osio keskittyy jäsentämään, missä asioissa nuoret esimiehet voivat haasteita kohdata. Se luo myös pohjan empiiriselle osiolle. Empiirisen osion tavoitteena oli tutkia nuorten esimiesten johtamiskäyttäytymistä Stora Enso Timberin sahoilla. Tavoitteena oli myös selvittää ylemmän johdon toiveita johtamiskäyttäytymiselle ja sitä kuinka nuorten esimiesten ja ylemmän johdon näkemykset kohtaavat. Tutkielmassa selvitettiin myös nuorille esimiehille luotuja edellytyksiä menestyksekkäälle johtamiselle.
Tutkielma toteutettiin teemahaastatteluin, joita tehtiin niin ylemmälle johdolle kuin nuorille esimiehillekin keskijohdossa. Haastatteluja tehtiin neljällä eri Stora Enso Timberin sahalla ympäri Suomea. Haastattelujen tavoitteena ei ollut tutkia nuoria esimiehiä yksilöinä, vaan tavoitteena oli löytää linjoja tai teemoja kohdatuissa haasteissa sekä mahdollisia ristiriitoja ylemmän johdon ja nuorten esimiesten välillä. Tutkielman tuottamia linjoja voidaan käyttää hyväksi halutun johtamiskäyttäytymisen saavuttamisessa nuorten esimiesten keskuudessa.
Tutkielman tuloksena paikannettiin muutamia rooleja ja johtamiskäyttäytymisen alueita, joissa nuoret esimiehet kokevat yleensä ongelmia. Haasteita kohdattiin muun muassa auktoriteetin saavuttamisessa, henkilöstön ymmärtämisessä ja kehittämisessä, ajan käytössä ja suunnitelmallisessa johtamiskäyttäytymisessä. Nuoret esimiehet olivat myös ajoittain lannistuneet kohtaamiensa haasteiden edessä. Tutkielman mukaan tähän johti usein rajalliset resurssit ja edellytysten ajoittainen puuttuminen. Ylemmän johdon ja nuorten esimiesten näkemykset johtamiskäyttäytymisestä ja tärkeimmistä johtamisen rooleista eivät eronneet voimakkaasti toisistaan. Tulokset olivat yllätyksellisiä siinä suhteessa, että lopulta suurimmat nuorien esimiesten kokemat haasteet eivät olleet eniten iästä johtuvia. Nuoruus vaikutti lähinnä vanhemman ikäluokan ymmärtämiseen ja näkyi kokemuksen puutteen kautta tiedon ja taidon määrän vähyytenä.
Avainsanat: johtamisen roolit, johtamiskäyttäytyminen, nuori esimies