Opintojen ohjaaminen lukiossa. Yhteiskunnallinen rooli ja toteuttaminen
KETOLA, ELINA (2006)
KETOLA, ELINA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15806
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15806
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli tutkia opinto-ohjausta lukiossa kahden päätutkimusongelman avulla, jotka muodostavat kokonaiskuvan ohjaamisesta. Ensimmäinen tutkimusongelma käsittelee yhteiskunnan vaikutuksia opinto-ohjaukseen, toisen avulla selvitetään ohjauksen käytännön toteuttamista.
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhdeksää opinto-ohjaajaa tamperelaisista lukioista. Kerätyn aineiston perusteella muotoutui lopulliset alaongelmat, joiden analyysissa käytettiin teemoittelua.
Tyypillisimmät opinto-ohjaajien kokemat haasteet ovat ajan- ja resurssien puute sekä nopeasti muuttuva tieto koulutuksesta ja työelämästä. Myös kansainvälistyminen, nuorten ongelmat ja luokattomuus koetaan haasteelliseksi. Tulosten mukaan yhteiskunnan intressit eivät mene koskaan opiskelijan edelle, mutta ne huomioidaan ohjauksessa. Tulokset osoittivat, että ohjausta toteutetaan konstruktivististen arvojen ja periaatteiden mukaisesti. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö, etenkin verkon käyttö, on päivittäistä ja vaihtelee laajuudeltaan ja monipuolisuudeltaan. Eniten käytettyjä ovat www-sivut, sähköposti sekä ammatinvalintaa selkeyttävät ohjelmat.
2000-luvun alun opintojen ohjaaminen on konstruktivistista sekä arvoiltaan että toteutukseltaan, jota tieto- ja viestintätekniikan käyttö ohjauksessa osaltaan tukee. Opiskelijan etu on aina ohjauksen lähtökohtana. Koetuista haasteista tyypillisintä, aika-ja resurssipulaa, voitaisiin helpottaa parantamalla opinto-ohjausta koskevia säädöksiä, kuten laatimalla valtakunnallinen virkaehtosopimus. Resurssien lisääminen auttaisi selviytymään muissa haasteissa ja antaisi todellisen mahdollisuuden ohjauksen kehittämiseen.
Asiasanat: Opinto-ohjaus, lukio, konstruktivistinen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus, tieto- ja viestintätekniikka, verkko
Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelemalla yhdeksää opinto-ohjaajaa tamperelaisista lukioista. Kerätyn aineiston perusteella muotoutui lopulliset alaongelmat, joiden analyysissa käytettiin teemoittelua.
Tyypillisimmät opinto-ohjaajien kokemat haasteet ovat ajan- ja resurssien puute sekä nopeasti muuttuva tieto koulutuksesta ja työelämästä. Myös kansainvälistyminen, nuorten ongelmat ja luokattomuus koetaan haasteelliseksi. Tulosten mukaan yhteiskunnan intressit eivät mene koskaan opiskelijan edelle, mutta ne huomioidaan ohjauksessa. Tulokset osoittivat, että ohjausta toteutetaan konstruktivististen arvojen ja periaatteiden mukaisesti. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö, etenkin verkon käyttö, on päivittäistä ja vaihtelee laajuudeltaan ja monipuolisuudeltaan. Eniten käytettyjä ovat www-sivut, sähköposti sekä ammatinvalintaa selkeyttävät ohjelmat.
2000-luvun alun opintojen ohjaaminen on konstruktivistista sekä arvoiltaan että toteutukseltaan, jota tieto- ja viestintätekniikan käyttö ohjauksessa osaltaan tukee. Opiskelijan etu on aina ohjauksen lähtökohtana. Koetuista haasteista tyypillisintä, aika-ja resurssipulaa, voitaisiin helpottaa parantamalla opinto-ohjausta koskevia säädöksiä, kuten laatimalla valtakunnallinen virkaehtosopimus. Resurssien lisääminen auttaisi selviytymään muissa haasteissa ja antaisi todellisen mahdollisuuden ohjauksen kehittämiseen.
Asiasanat: Opinto-ohjaus, lukio, konstruktivistinen ohjaus, sosiodynaaminen ohjaus, tieto- ja viestintätekniikka, verkko