Oppimiskäsityksistä opettamiseen : fenomenografinen tutkimus ammatillisten aikuisopettajien oppimis- ja opettamiskäsityksistä
KARJALAINEN, HILKKA (2006)
KARJALAINEN, HILKKA
2006
Kasvatustiede, ammattikasvatus - Education, Vocational Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-08
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15801
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15801
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitetään aikuisopettajien käsityksiä oppimisesta, opettamisesta, työssäoppimisesta ja työssäoppimisen ohjauksesta sekä miten työssäoppimisen ohjausta tulisi tulevaisuutta ajatellen kehittää. Tutkimuksessa ei keskitytä minkään yksittäisen ammattialan opettajien käsityksiin, vaan halutaan mahdollisimman laaja-alaisesti saada selville ammatillisten aikuisopettajien käsitykset oppimisesta ja opettamisesta. Keskeisellä sijalla aikuisten ammatillisiin tutkintoihin valmistavissa koulutuksissa on työssäoppiminen ja sen ohjaus. Kokonaiskuvan saamiseksi aikuisopettajien oppimiskäsityksistä kuuluvat myös työssäoppimisen ja työssäoppimisen ohjauksen käsitykset tärkeänä osana tutkimukseen. Tutkimuksen teoreettisessa osassa luodaan ensin katsaus tulevaisuuden opettajuuteen, jonka jälkeen selvitetään behavioristisen, humanistisen, kognitiivisen ja konstruktivistisen sekä sosiokonstruktivistisen oppimiskäsityksen ominaisuuksia ja pedagogisia sovelluksia. Lisäksi teoreettisessa tarkastelussa selvitetään työssäoppimista ja työssäoppimisen ohjausta.
Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla neljäätoista Mikkelin aikuiskoulutuskeskuksen opettajaa, jotka edustavat seuraavia ammattialoja: sähköalaa, rakennusalaa, tietotekniikkaa, kaupan ja hallinnon alaa, kielikoulutusta, hoiva- ja huolenpitoalaa, kotitalous- ja puhdistuspalvelualaa, ohjaavaa koulutusta, matkailualaa sekä hotelli-, ravintola- ja suurtalousalaa. Aineiston laadullinen analyysi käynnistyi fenomenografisesti käsityskategorioiden luomisella. Oppimisesta, opettamisesta, työssäoppimisesta ja työssäoppimisen ohjauksesta luotiin luokat eli kategoriat. Tämän jälkeen kunkin em. tutkittavan ilmiön kategoriat yhdistettiin laajemmiksi ylätason kategorioiksi. Vertaamalla ylätason kategorioiden sisältöjä tieteellisesti tutkittuihin oppimis- ja opettamiskäsityksiin voidaan tehdä tulkintoja tämän tutkimuksen kohdejoukkona olevien aikuisopettajien oppimiskäsityksistä ja pedagogisista sovelluksista käytännön opetustyössä. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa aikuisopettajien oppimiskäsityksistä edustaa konstruktivismia eri muodoissaan. Konstruktivismin alle sijoittuvissa pedagogisissa sovelluksissa korostuvat työelämän tarpeisiin vastaaminen aikuisten ammatillisten tutkintojen tavoitteiden mukaisesti opettajien, oppijoiden ja työelämän edustajien kanssa yhteistyössä. Opetusmalleissa korostuvat vuorovaikutteinen osallistuminen, yhdessä tekeminen, ongelmakeskeisyys, teknologiaa hyödyntävien oppimisympäristöjen suosiminen, kyselevä, kokeileva ja tutkiva lähestymistapa ilmiöihin sekä autenttinen arviointi kuten näyttö ja sitä täydentävä sanallinen arviointi.
Avainsanat: oppiminen, opettaminen, työssäoppiminen, työssäoppimisen ohjaus, oppimiskäsitykset, konstruktivismi, ongelmaperustainen oppiminen, fenomenografia.
Tutkimusaineisto hankittiin haastattelemalla neljäätoista Mikkelin aikuiskoulutuskeskuksen opettajaa, jotka edustavat seuraavia ammattialoja: sähköalaa, rakennusalaa, tietotekniikkaa, kaupan ja hallinnon alaa, kielikoulutusta, hoiva- ja huolenpitoalaa, kotitalous- ja puhdistuspalvelualaa, ohjaavaa koulutusta, matkailualaa sekä hotelli-, ravintola- ja suurtalousalaa. Aineiston laadullinen analyysi käynnistyi fenomenografisesti käsityskategorioiden luomisella. Oppimisesta, opettamisesta, työssäoppimisesta ja työssäoppimisen ohjauksesta luotiin luokat eli kategoriat. Tämän jälkeen kunkin em. tutkittavan ilmiön kategoriat yhdistettiin laajemmiksi ylätason kategorioiksi. Vertaamalla ylätason kategorioiden sisältöjä tieteellisesti tutkittuihin oppimis- ja opettamiskäsityksiin voidaan tehdä tulkintoja tämän tutkimuksen kohdejoukkona olevien aikuisopettajien oppimiskäsityksistä ja pedagogisista sovelluksista käytännön opetustyössä. Tutkimustulokset osoittavat, että suurin osa aikuisopettajien oppimiskäsityksistä edustaa konstruktivismia eri muodoissaan. Konstruktivismin alle sijoittuvissa pedagogisissa sovelluksissa korostuvat työelämän tarpeisiin vastaaminen aikuisten ammatillisten tutkintojen tavoitteiden mukaisesti opettajien, oppijoiden ja työelämän edustajien kanssa yhteistyössä. Opetusmalleissa korostuvat vuorovaikutteinen osallistuminen, yhdessä tekeminen, ongelmakeskeisyys, teknologiaa hyödyntävien oppimisympäristöjen suosiminen, kyselevä, kokeileva ja tutkiva lähestymistapa ilmiöihin sekä autenttinen arviointi kuten näyttö ja sitä täydentävä sanallinen arviointi.
Avainsanat: oppiminen, opettaminen, työssäoppiminen, työssäoppimisen ohjaus, oppimiskäsitykset, konstruktivismi, ongelmaperustainen oppiminen, fenomenografia.