Vailla ammatillista tutkintoa olevien aikuisten koulumuistot
KANGASKOSKI, PÄIVI (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
KANGASKOSKI, PÄIVI
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
2006-06-06Tiivistelmä
Fenomenografisen tutkimukseni tehtävänä oli tarkastella millaiset olivat vailla ammatillista tutkintoa olevien aikuisten koulumuistot ja miten koulumuistot olivat vaikuttaneet heidän myöhempään elämäänsä. Tutkimusongelmat muodostuivat seuraavista kysymyksistä: millaisia muistoja oli koulusta, opettajista, ja koulutovereista. Olivatko koulumuistot vaikuttaneet koulunkäyntiin tulevaisuudessa ja vaikuttivatko koulukokemukset siihen miksi ammatillinen koulutus jäi hankkimatta. Tutkimus perustui kvalitatiiviseen lähestymistapaan. Tiedonhankintamenetelmänä käytin puolistrukturoitua teemahaastattelua ja tutkimuksen analysoin fenomenografista metodia soveltaen. Tutkimusaineiston tiedot keräsin teemahaastatteluilla kymmeneltä aikuiselta vuosien 2004 ja 2005 aikana. Aikui-set olivat Pirkanmaan, Pohjanmaan ja Uudenmaan alueilta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin koulun toimintatapoja, koulun sisällä tapahtuvaa toimintaa, muistamista, muistojen syntymistä ja neljää aikaisempaa tehtyä koulumuistotutkimuksia.
Tutkimustuloksien perusteella vailla ammatillista tutkintoa olevien aikuisten koulumuistot olivat yllättävän myönteiset. Myönteiset koulumuistot liittyivät erityisesti oppilaan omiin kykyihin kuten koettuun menestymiseen koulussa. Muut myönteiset koulumuistot liittyivät koulutovereihin, tiivisiin ystävyyssuhteisiin, koulun arkisten rutiinien poikkeavuuteen sekä kannustaviin, ammattitaitoisiin, oikeudenmukaisiin että vaativiin opettajiin. Puolestaan kielteiset koulumuistot koskivat erityisesti opettajakokemuksia, joissa nousi esiin opettajan mielivaltainen tapa suhtautua oppilaisiin, jotka muistettiin sekä nöyryyttävinä että ikävinä kokemuksina. Sosiaalisten suhteiden toimimattomuus, koulukiusauksen uhriksi joutuminen sai lähes yhtä paljon kielteisiä kokemuksia osakseen kuin opettajakokemukset. Koulu muistettiin myös hierarkkisena ja epäoikeudenmukaisena organisaationa, joka jaotteli oppilaat kotitaustan perusteella. Kielteisten ja myönteisten koulumuistojen lisäksi koulusta muistettiin neutraaleja asioita, jotka eivät olleet kielteisiä eivätkä myönteisiä muistoja vaan yleisiä muistoja kouluajalta. Kielteiset koulumuistot olivat vaikuttaneet myönteisiä ja yleisiä koulumuistoja enemmän ihmisen myöhempään elämään.
Avainsanat: koulumuistot, muistaminen, vailla ammatillista tutkintoa olevat aikuiset, fenomenografia
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä käsittelin koulun toimintatapoja, koulun sisällä tapahtuvaa toimintaa, muistamista, muistojen syntymistä ja neljää aikaisempaa tehtyä koulumuistotutkimuksia.
Tutkimustuloksien perusteella vailla ammatillista tutkintoa olevien aikuisten koulumuistot olivat yllättävän myönteiset. Myönteiset koulumuistot liittyivät erityisesti oppilaan omiin kykyihin kuten koettuun menestymiseen koulussa. Muut myönteiset koulumuistot liittyivät koulutovereihin, tiivisiin ystävyyssuhteisiin, koulun arkisten rutiinien poikkeavuuteen sekä kannustaviin, ammattitaitoisiin, oikeudenmukaisiin että vaativiin opettajiin. Puolestaan kielteiset koulumuistot koskivat erityisesti opettajakokemuksia, joissa nousi esiin opettajan mielivaltainen tapa suhtautua oppilaisiin, jotka muistettiin sekä nöyryyttävinä että ikävinä kokemuksina. Sosiaalisten suhteiden toimimattomuus, koulukiusauksen uhriksi joutuminen sai lähes yhtä paljon kielteisiä kokemuksia osakseen kuin opettajakokemukset. Koulu muistettiin myös hierarkkisena ja epäoikeudenmukaisena organisaationa, joka jaotteli oppilaat kotitaustan perusteella. Kielteisten ja myönteisten koulumuistojen lisäksi koulusta muistettiin neutraaleja asioita, jotka eivät olleet kielteisiä eivätkä myönteisiä muistoja vaan yleisiä muistoja kouluajalta. Kielteiset koulumuistot olivat vaikuttaneet myönteisiä ja yleisiä koulumuistoja enemmän ihmisen myöhempään elämään.
Avainsanat: koulumuistot, muistaminen, vailla ammatillista tutkintoa olevat aikuiset, fenomenografia