Lapsen täytyisi oppia lukemaan, miten pystyn tukemaan : Kvalitatiivinen tutkimus luokanopettajien mahdollisuuksista tukea lukioppilasta yleisopetuksessa koulunkäynnin alkutaipaleella
VIRTANEN, SANNA-REETTA; SALO, LAURA-MARIA (2006)
VIRTANEN, SANNA-REETTA
SALO, LAURA-MARIA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15765
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15765
Tiivistelmä
Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien kokemuksia heidän mahdollisuuksistaan tukea lukioppilasta ensimmäisen luokan aikana. Tutkimuksella haluttiin tarkastella lukivaikeutta luokanopettajien näkökulmasta. Aihetta tutkittiin selvittämällä luokanopettajien tietämystä ja kokemuksia lukivaikeudesta ja lukioppilaan kanssa käytettävästä materiaalista, opettajien keinoja tunnistaa lukivaikeus ja heidän mahdollisuuksiaan työskennellä lukioppilaan kanssa yleisopetuksessa sekä heidän tarvitsemaansa tukea ja yhteiztyömuotoja tässä työssä.
Tutkimusmenetelminä käytettiin avointa kyselyä ja haastattelua. Lisäksi tehtiin havainnointia haastattelujen tueksi. Avoin kysely toteutettiin tammikuussa 2005 ja siihen osallistui kuusi ensimmäisen luokan opettajaa kahdelta paikkakunnalta. Aineistonkeruun toinen vaihe toteutettiin haastattelemalla kahta luokanopettajaa ja kahta erityisopettajaa tammi- ja helmikuussa 2006. Haastateltavat valittiin samoilta paikkakunnilta kuin avoimessa kyselyssä. Erityisopettajia haastateltiin lisäperspektiivin saamiseksi, koska heidän merkityksensä oli korostunut avoimessa kyselyssä. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat naisia. Aineistoa analysoitiin teemoittelun ja luokittelun avulla aiheeseen liittyvään keskeiseen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin peilaten.
Tutkimus osoitti, että yhteistyö lukioppilaan tukemisessa on tärkeää ja vanhempien osallistumisella on merkitystä. Ensisijainen luokanopettajan yhteistyökumppani oli erityisopettaja, ja hän tukikin paitsi lukioppilasta myös luokanopettajaa. Luokanopettajat eivät kuitenkaan kokeneet saavansa tarpeellista tukea riittävästi, ja monenlaisten resurssien puute vaikeutti lukioppilaan tukemista. Vaikka opettajat halusivat tukea lukioppilasta, he kokivat omat keinonsa riittämättömiksi, mikä johtuu osin nykyajan tuomista resurssiongelmista.
Asiasanat: alkuopetus, eriyttäminen, lukiopetus, lukioppilas, lukivaikeus, resurssit, yhteistyötahot
Tutkimusmenetelminä käytettiin avointa kyselyä ja haastattelua. Lisäksi tehtiin havainnointia haastattelujen tueksi. Avoin kysely toteutettiin tammikuussa 2005 ja siihen osallistui kuusi ensimmäisen luokan opettajaa kahdelta paikkakunnalta. Aineistonkeruun toinen vaihe toteutettiin haastattelemalla kahta luokanopettajaa ja kahta erityisopettajaa tammi- ja helmikuussa 2006. Haastateltavat valittiin samoilta paikkakunnilta kuin avoimessa kyselyssä. Erityisopettajia haastateltiin lisäperspektiivin saamiseksi, koska heidän merkityksensä oli korostunut avoimessa kyselyssä. Kaikki tutkimukseen osallistuneet olivat naisia. Aineistoa analysoitiin teemoittelun ja luokittelun avulla aiheeseen liittyvään keskeiseen kirjallisuuteen ja tutkimuksiin peilaten.
Tutkimus osoitti, että yhteistyö lukioppilaan tukemisessa on tärkeää ja vanhempien osallistumisella on merkitystä. Ensisijainen luokanopettajan yhteistyökumppani oli erityisopettaja, ja hän tukikin paitsi lukioppilasta myös luokanopettajaa. Luokanopettajat eivät kuitenkaan kokeneet saavansa tarpeellista tukea riittävästi, ja monenlaisten resurssien puute vaikeutti lukioppilaan tukemista. Vaikka opettajat halusivat tukea lukioppilasta, he kokivat omat keinonsa riittämättömiksi, mikä johtuu osin nykyajan tuomista resurssiongelmista.
Asiasanat: alkuopetus, eriyttäminen, lukiopetus, lukioppilas, lukivaikeus, resurssit, yhteistyötahot