Sähköisen potilastietojärjestelmän tulo terveydenhuoltoon hoitohenkilökunnan kokemana
HONKIMAA-SALMI, ANU (2006)
HONKIMAA-SALMI, ANU
2006
Hoitotiede - Nursing Science
Lääketieteellinen tiedekunta - Faculty of Medicine
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-24
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15728
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15728
Tiivistelmä
Euroopan unioni ohjaa tietoyhteiskunnan kehittämistä eEurope-ohjelmallaan. Valtioneuvoston 11.4.2002 tekemän periaatepäätöksen mukaan valtakunnallinen sähköinen potilaskertomus otetaan käyttöön vuoden 2007 loppuun mennessä. Hoidon toteuttamisen ja seurannan kannalta oleellisin potilastieto kirjataan sähköisesti yhdenmukaisella rakenteella siten, että tiedot ovat potilaan suostumuksella käytettävissä yli rekisterinpitäjärajojen. Tietojen käsittelyä ohjaavat lukuisat lait, kuten EU:n tietosuoja-direktiivi, henkilötietolaki, tietosuojalaki, laki potilaan asemasta ja oikeuksista sekä potilasasiakirja-asetus ja sähköisen viestinnän tietosuojalaki. Potilaskertomuksen ydintietojen määritteleminen on keskeinen osa sähköisen potilastietojärjestelmän kehittämistä. Ydintiedoilla tarkoitetaan keskeisiä potilaan terveyden- tai sairaanhoitoa kuvaavia tietoja, jotka on kuvattu potilastietojärjestelmissä yhtenevällä tavalla. Tiedot muodostuvat kronologisesti hoitojaksojen kuluessa.
Tämä tutkimuksen tehtävänä on kuvata, miten hoitohenkilökunta kokee sähköisen potilastietojärjestelmän tulon terveydenhuoltoon. Tarkoituksena oli selvittää, mitä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia hoitohenkilökunta näkee järjestelmällä olevan. Lisäksi selvitettiin, vaikuttaako järjestelmien käyttökokemus suhtautumiseen sähköistä potilastietojärjestelmää kohtaan sekä minkälaisen tulevaisuuden hoitohenkilökunta näkee järjestelmällä olevan.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja tiedonantajina toimi yhdeksän Kanta-Hämeen keskussairaalan operatiivisen tulosalueen hoitajaa eri yksiköistä. Aineiston analyysi oli laadullinen sisällönanalyysi, jonka tavoitteena oli ilmiön monipuolinen kuvaaminen.
Tutkimustulosten mukaan kokemus sähköisten potilastietojärjestelmien käytöstä oli yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen sähköistä potilastietojärjestelmää kohtaan. Sähköisen potilastietojärjestelmän tulo aiheutti stressiä, mutta toisaalta sitä odotettiin innokkaasti. Järjestelmällä koettiin olevan lukuisia hyviä ominaisuuksia. Nopea tiedonsiirto ja helppo tietojen saatavuus sekä työn helpottuminen koettiin järjestelmän tärkeimpinä ominaisuuksina. Kirjaamisen rakenteisuus helpottaa kirjaamista, mutta voi myös vähentää kirjaamisen yksilöllisyyttä. Haastateltavat näkivät tietojärjestelmäongelmat uuden käytännön uhkina. Tulevaisuuden visioina nähtiin terveydenhuollon etätyön lisääntyminen ja potilaan terveystietojen sähköinen kulkeminen potilaan mukana. Sähköisen potilastietojärjestelmän tulo terveydenhuoltoon koettiin pääsääntöisesti positiivisena ja nykyaikaisena uudistuksena.
Avainsanat: sähköinen potilastietojärjestelmä, sähköinen potilaskertomus, hoitotyön ydintiedot
Tämä tutkimuksen tehtävänä on kuvata, miten hoitohenkilökunta kokee sähköisen potilastietojärjestelmän tulon terveydenhuoltoon. Tarkoituksena oli selvittää, mitä vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia hoitohenkilökunta näkee järjestelmällä olevan. Lisäksi selvitettiin, vaikuttaako järjestelmien käyttökokemus suhtautumiseen sähköistä potilastietojärjestelmää kohtaan sekä minkälaisen tulevaisuuden hoitohenkilökunta näkee järjestelmällä olevan.
Aineisto kerättiin teemahaastattelulla ja tiedonantajina toimi yhdeksän Kanta-Hämeen keskussairaalan operatiivisen tulosalueen hoitajaa eri yksiköistä. Aineiston analyysi oli laadullinen sisällönanalyysi, jonka tavoitteena oli ilmiön monipuolinen kuvaaminen.
Tutkimustulosten mukaan kokemus sähköisten potilastietojärjestelmien käytöstä oli yhteydessä myönteiseen suhtautumiseen sähköistä potilastietojärjestelmää kohtaan. Sähköisen potilastietojärjestelmän tulo aiheutti stressiä, mutta toisaalta sitä odotettiin innokkaasti. Järjestelmällä koettiin olevan lukuisia hyviä ominaisuuksia. Nopea tiedonsiirto ja helppo tietojen saatavuus sekä työn helpottuminen koettiin järjestelmän tärkeimpinä ominaisuuksina. Kirjaamisen rakenteisuus helpottaa kirjaamista, mutta voi myös vähentää kirjaamisen yksilöllisyyttä. Haastateltavat näkivät tietojärjestelmäongelmat uuden käytännön uhkina. Tulevaisuuden visioina nähtiin terveydenhuollon etätyön lisääntyminen ja potilaan terveystietojen sähköinen kulkeminen potilaan mukana. Sähköisen potilastietojärjestelmän tulo terveydenhuoltoon koettiin pääsääntöisesti positiivisena ja nykyaikaisena uudistuksena.
Avainsanat: sähköinen potilastietojärjestelmä, sähköinen potilaskertomus, hoitotyön ydintiedot