Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Osaamisen johtaminen yleisissä kirjastoissa

POHJALAINEN, MARJUT (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu01021.pdf (445.0Kt)
Lataukset: 



POHJALAINEN, MARJUT
2006

Informaatiotutkimus - Information Studies
Informaatiotieteiden tiedekunta - Faculty of Information Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-23
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15711
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on yleisten kirjastojen johtaminen, jonka vuoksi johtamisen malleja etsittiin knowledge managemet ­viitekehyksestä. Tutkimusongelmana on sopiiko knowledge management ­viitekehys yleisten kirjastojen johtamiseen. Knowledge management-käsitettä tutkitaan eri alojen kirjallisuuden pohjalta. Käsitteelle ei ole yksimielistä suomen kielistä vastinetta, tässä työssä käytetään käsitettä osaamisen johtaminen. Knowledge management ­käsite määritellään kirjallisuudessa lukuisilla tavoilla. Keskeistä siinä on tiedon ja osaamisen näkeminen organisaation tärkeimmäksi resurssiksi. Tutkimus rajataan koskemaan inhimillistä tietoa. Tutkimusta taustoitetaan myös oppimisen ja oppivan organisaation ­viitekehyksellä.

Tutkimus toteutettiin yhtä kirjastoa koskevana tapaustutkimuksena. Empiirinen aineisto muodostui esimerkkikirjaston esimiesten ajatuksista, jotka oli kerättty osana 2005 pidettyä esimieskoulutusta. Koulutukseen osallistui 17 henkilöä. Esimiesaineistosta esiinnousseita johtamisen haasteita tarkastellaan osaamisen johtamisen näkökulmasta.

Tutkimuksessa selvisi, että kirjastojen on syytä tehdä määrätietoiset henkilöstösuunnitelmat, jotka pitävät sisällään organisaation tulevien osaamistarpeiden kartoitukset ja toimenpiteet, kuinka osaaminen hankitaan. Kirjastojen johtamisen haasteiksi nähtiin muutoksen johtaminen, vision ja strategian merkitys toiminnassa, avoimuuden ja yhteistyön lisääminen, esimiesidentiteetin ongelmallisuus ja ajan puute esimiestyössä. Empiirisestä aineistosta identifioitujen tarpeiden nojalla nostettiin esille erilaisia hiljaisen tiedon jakamista ja oppimista edistäviä käytäntöjä. Näitä ovat yhteinen visio ja strategia, osaamiskartoitukset, kehityskeskustelut, perehdyttäminen, erilaiset mentoroinnin muodot, työkierto, dialogi, yhteistyö ja luottamus, kokoukset ja tiimit. Tuloksena todettiin, että kirjastoissa tulisi kiinnittää huomiota näihin käytäntöihin ja tavoitteena tulisi olla tavoitteellinen hiljaisen tiedon jakaminen ja hyödyntäminen, jossa toteutuu avoin dialoginen keskustelu.

Avainsanat: johtaminen, yleiset kirjastot, knowledge management, osaamisen johtaminen, hiljainen tieto, oppiminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40554]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste