”Särkyykö kuva opettajuudesta?” Luokanopettajien ja luokanopettajaopiskelijoiden näkemyksiä työstään ja koulutuksestaan
HANNULA, JARNO (2006)
HANNULA, JARNO
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-19
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15685
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15685
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka realistinen kuva luokanopettajaopiskelijoilla on tulevasta työstään. Suomalainen yhteiskunta on kokenut suuria muutoksia viimeisen vuosikymmenen aikana, ja nämä muutokset ovat myös vaikuttaneet merkittävästi luokanopettajan työnkuvaan. Vaikka erilaisilla opettajien foorumeilla on viime vuosina ollut runsaasti keskustelua muun muassa kasvaneesta luokanopettajien työuupumuksesta ja työn määrän ylikuormittumisesta, on kiinnostus luokanopettajan koulusta kohtaan pysynyt korkealla. Näyttääkin siltä, että luokanopettajien ammattityytyväisyyden ja koulutuksen vetovoimaisuuden välillä vallitsee selkeä ristiriita. Tietävätkö luokanopettajaopiskelijat, millaisia haasteita heidän tuleva ammattinsa sisältää? Tarjoaako luokanopettajan koulutus opiskelijoilleen riittävän realistisen kuvan ammatistaan? Mikä on lopulta edellä mainitun ristiriidan merkitys uudelle luokanopettajalle? Näihin kysymyksiin haettiin tässä tutkimuksessa vastausta vertailemalla luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien näkemyksiä työstään ja koulutuksestaan. Opettajien vastaukset edustivat tutkimuksessa opettajan työn todellisuutta, johon opiskelijoiden vastauksia voitiin verrata. Tutkimusaineisto kerättiin molemmilta tutkimusryhmiltä verkkokyselylomakkeen avulla, johon saatuja vastauksia verrattiin ja analysoitiin erilaisten tilastollisten tutkimusmenetelmien avulla. Analysoinnissa käytettiin apuna myös paria luokanopettajalle tehtyä teemahaastattelua, joissa pohdittiin mahdollisia syitä ja seurauksia verkkokyselylomakkeen pohjalta saatuihin tuloksiin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että luokanopettajaopiskelijoilla ei ole keskimäärin realista kuvaa kaikista tulevaan ammattiinsa keskeisesti liittyvistä haasteista.
Opiskelijoiden ja opettajien näkemykset erosivat muun muassa seuraavissa aihepiireissä: opetustyön ulkopuolisen/palkattoman työn määrä, työn monipuolisuus, työn haasteellisuus, työn vapaus, työn palkitsevuus, opettajien lomat, opettajien palkkaus, opettajan ammatin yhteiskunnallinen arvostus, säästöjen vaikutus opetustyöhön, erityisoppilaiden vaikutus opettajan työmäärään ja yhteistyö kollegojen kanssa. Luokanopettajan työhön liittyvien tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä se johtopäätös, että luokanopettajankoulutus ei tarjoa tällä hetkellä realistista kuvaa opettajan työstä. Tämän seurauksena kuilu luokanopettajaopiskelijan mielikuvan ja opettajan työn todellisuuden välillä voi olla niin suuri, että riski jopa alalta pois ajautumiseen on uuden luokanopettajan kohdalla todellinen.
Asiasanat: opettajuus, luokanopettajat, postmoderni, ammatillinen kehitys
Opiskelijoiden ja opettajien näkemykset erosivat muun muassa seuraavissa aihepiireissä: opetustyön ulkopuolisen/palkattoman työn määrä, työn monipuolisuus, työn haasteellisuus, työn vapaus, työn palkitsevuus, opettajien lomat, opettajien palkkaus, opettajan ammatin yhteiskunnallinen arvostus, säästöjen vaikutus opetustyöhön, erityisoppilaiden vaikutus opettajan työmäärään ja yhteistyö kollegojen kanssa. Luokanopettajan työhön liittyvien tutkimustulosten pohjalta voidaan tehdä se johtopäätös, että luokanopettajankoulutus ei tarjoa tällä hetkellä realistista kuvaa opettajan työstä. Tämän seurauksena kuilu luokanopettajaopiskelijan mielikuvan ja opettajan työn todellisuuden välillä voi olla niin suuri, että riski jopa alalta pois ajautumiseen on uuden luokanopettajan kohdalla todellinen.
Asiasanat: opettajuus, luokanopettajat, postmoderni, ammatillinen kehitys