Naiskeksijöiden lahjakkuus ja sen kehittymiseen vaikuttavat tekijät
OKSANEN, KATARIINA (1998)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
OKSANEN, KATARIINA
1998
Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998Tiivistelmä
Tutkimus kuvaa naiskeksijöiden lahjakkuutta ja sen kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimuksen taustalla on lahjakkuus- ja luovuustutkimus, sekä lahjakkaiden naisten ja keksijöiden elämään liittyvät tutkimukset.Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä on Francois Gagnén lahjakkuusmalli. Siinä lahjakkuus nähdään kehityspotentiaalina. Kyvyistä voi sisäisten ja ulkoisten tekijöiden, sekä harjoittelun avulla kehittyä erityislahjakkuuksia. Gagnén mallin tukena käytän Mihaly Csikszentmihalyin teoriaa luovuudesta. Tutkimuksen kohdejoukkoa, 49 naiskeksijää, on tutkittu postikyselyn avulla. Tutkimus voidaan määritellä tapaustutkimukseksi ja se kuuluu kuvailevan tutkimuksen alueeseen.Tutkimustuloksissa kuvaillaan niitä tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet naisten lahjakkuuden kehittymiseen, kuten koulukokemuksia, ammatinvalintaa, luovaa prosessia, ympäristön suhtautumista ja kohdattuja esteitä. Tämän lisäksi pohditaan naisen erityispiirteitä keksijänä ja keksimisen merkitystä naiselle.Pohdinnassa käsitellään tuloksia Gagnén lahjakkuusmallin kautta. Tuloksista löytyy useita teoriaa tukevia piirteitä. Yksilön sisäisistä tekijöistä keskeiseksi nousee naisten oma motivaatio ja ulkoisista naisten lapsuudenympäristön merkitys. Naiskeksijöiden lahjakkuus koostuu luovuudesta ja avaruudellisesta hahmotuskyvystä. Tämän lisäksi voidaan sosioaffektiivisen alueen lahjakkuutta pitää erityisesti naiskeksijälle tyypillisenä ominaisuutena. Naisten keksintöjen erityispiirteenä on yhteys arkipäivään, käytännöllisyys ja halu auttaa.Asiasanat: lahjakkuus - naiset, keksijät - naiset, luovuus - naiset