Kirjanpidon tehokkuuden lisääminen Citymarket Oy:ssä
LEIKKO, NIINA (2006)
LEIKKO, NIINA
2006
Yrityksen taloustiede, laskentatoimi - Accounting and Finance
Kauppa- ja hallintotieteiden tiedekunta - Faculty of Economics and Administration
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-15
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15663
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15663
Tiivistelmä
Tuotannollisessa työssä on pitkät perinteet tehokkuuden mittaamisessa ja analysoimisessa. Hallinnollisissa rutiineissa huomion kiinnittäminen toiminnan tehokkuuteen on sen sijaan harvinaisempaa. Hallinnolliset prosessit sisältävät siksi usein tehottomuutta ja turhaa byrokratiaa. Myös hallinnollisten prosessien tehokkuutta voidaan kehittää, vaikka tehottomuuden määrää prosesseissa voi olla vaikeampi selvittää kuin tuotantoprosesseissa.
Tutkielman kohteena on Citymarket Oy:n kirjanpito. K-Citymarket -tavarataloissa toimivat yhdessä itsenäiset K-kauppiaat ja Ruokakeskon tytäryhtiö Citymarket Oy. Citymarket Oy vastaa käyttötavarakaupasta ja kauppiaat elintarvikekaupasta. Kauppiaille ja Citymarket Oy:lle aiheutuu yhteisiä kuluja liiketoiminnasta samassa tavaratalossa. Tavaratalon kulut käsitellään pääosin Citymarket Oy:n kirjanpidossa, jossa tavaratalokirjanpitäjät jakavat yhteisiä kuluja Citymarket Oy:n ja kauppiaiden välillä ja tekevät niistä laskut kauppiaille. Kauppiaiden kuluihin liittyvä kirjanpito on Citymarket Oy:n kirjanpidon tehottomin osa, jossa suurin osa työstä tehdään manuaalisesti. Tutkielman tavoitteena on kehittää tehokkaampi toimintamalli K-kauppiailta veloitettavien yhteisten kulujen käsittelyyn Citymarket Oy:n kirjanpidossa. Tutkielmassa kuvataan nykyinen kirjanpidon prosessi, kehitetään mittari toiminnan tehokkuuden mittaamiseksi, kehitetään uusi tehokkaampi prosessi ja verrataan nykyistä ja uutta prosessia kehitetyllä tehokkuusmittarilla.
Tutkielman tuloksena on tehokkaampi kirjanpidon prosessi yhteisten kulujen jakamiseen Citymarket Oy:n ja K-kauppiaiden välillä. Uuteen prosessiin kuluva työaika väheni 57 % nykyisestä mallista. Erityisesti arvoa tuottamatonta työaikaa vähennettiin merkittävästi ja työaikaa säästyi siltä osin 73 %. Myös tutkielmassa kehitetyn tehokkuusmatriisin mukaan prosessin kokonaistehokkuus kasvoi.
Avainsanat: tehokkuus, tuottavuus, liiketoimintaprosessi, kirjanpito, kehittäminen
Tutkielman kohteena on Citymarket Oy:n kirjanpito. K-Citymarket -tavarataloissa toimivat yhdessä itsenäiset K-kauppiaat ja Ruokakeskon tytäryhtiö Citymarket Oy. Citymarket Oy vastaa käyttötavarakaupasta ja kauppiaat elintarvikekaupasta. Kauppiaille ja Citymarket Oy:lle aiheutuu yhteisiä kuluja liiketoiminnasta samassa tavaratalossa. Tavaratalon kulut käsitellään pääosin Citymarket Oy:n kirjanpidossa, jossa tavaratalokirjanpitäjät jakavat yhteisiä kuluja Citymarket Oy:n ja kauppiaiden välillä ja tekevät niistä laskut kauppiaille. Kauppiaiden kuluihin liittyvä kirjanpito on Citymarket Oy:n kirjanpidon tehottomin osa, jossa suurin osa työstä tehdään manuaalisesti. Tutkielman tavoitteena on kehittää tehokkaampi toimintamalli K-kauppiailta veloitettavien yhteisten kulujen käsittelyyn Citymarket Oy:n kirjanpidossa. Tutkielmassa kuvataan nykyinen kirjanpidon prosessi, kehitetään mittari toiminnan tehokkuuden mittaamiseksi, kehitetään uusi tehokkaampi prosessi ja verrataan nykyistä ja uutta prosessia kehitetyllä tehokkuusmittarilla.
Tutkielman tuloksena on tehokkaampi kirjanpidon prosessi yhteisten kulujen jakamiseen Citymarket Oy:n ja K-kauppiaiden välillä. Uuteen prosessiin kuluva työaika väheni 57 % nykyisestä mallista. Erityisesti arvoa tuottamatonta työaikaa vähennettiin merkittävästi ja työaikaa säästyi siltä osin 73 %. Myös tutkielmassa kehitetyn tehokkuusmatriisin mukaan prosessin kokonaistehokkuus kasvoi.
Avainsanat: tehokkuus, tuottavuus, liiketoimintaprosessi, kirjanpito, kehittäminen