Tilikirja - mentaliteetit Liisa Akimofin rock-lyriikassa
POHJOLA, PIA (2006)
POHJOLA, PIA
2006
Etnomusikologia - Ethnomusicology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-05
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15640
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15640
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmani käsittelee suomalaisen laulaja-lauluntekijän ja rockmuusikon Liisa Akimofin vuosien 1982-1990 välisenä aikana julkaistun tuotannon lyriikassa ilmeneviä mentaliteetteja. Tutkielmassa analysoidaan mentaliteettien taustalla vaikuttavia kulttuurisia ja sosiaalihistoriallisia olosuhteita sekä osoitetaan niiden vaikutus mentaliteettien ilmenemiseen Akimofin lyriikassa.
Tutkielman kohteena olevia lauluja ovat esittäneet Tavaramarkkinat yhtye (1982-1986) sekä Akimowskaja Sisters & Bros yhtye (1987-1990). Ne löytyvät Tavaramarkkinat yhtyeen c-kaseteilta Tilikirja (1982) ja Lievä kosto (1985) sekä Akimowskaja Sisters & Bros yhtyeen cd-levyiltä Alkava pimeä vuodenaika (1987) ja Teen maailman (1990). Tutkittavia lauluja on yhteensä 39. Mentaliteetteja selvitetään sanoituksista, mutta myös musiikkia analysoidaan kuvailevasti siinä mielessä kuin se tukee sanoitusten sanomaa.
Musiikin merkitys sanoitusten sisältöjen tukijana osoitetaan analysoimalla laulaja-lauluntekijä perinteen sekä feministisen musiikin vaikutuksia tutkittavaan aineistoon. Laulaja-lauluntekijä perinteen mahdollistama naisten omaehtoisen musiikin luominen sekä feministisen musiikin naiserityiset ilmaisutavat ja musiikilliset käytännöt osoitetaan tutkielmassa Akimofin lyriikan sisältöihin vaikuttaneiksi tekijöiksi. Myös lukuisat yksittäiset musiikkigenret (bossa nova, jazz, blues, reggae, tango) osoitetaan lyriikan sisältöjä tukeviksi.
Mentaliteettien selvittämiseksi lyriikka jaetaan ensin kahteen pääaihepiiriin: 1) naisen ja miehen välisestä suhteesta ja 2) naisen ja yhteiskunnan välisestä suhteesta kertovaan. Naisen ja miehen välisestä suhteesta kertovien laulun takaa paljastuu vahvan naisen mentaliteetti, naisen ja yhteiskunnan välisestä suhteesta kertovien laulujen takaa yksilöllisen naisen mentaliteetti ja kummallekin pääaihepiirille yhteinen mentaliteetti on toiseuden mentaliteetti. Mentaliteettien takana vaikuttavat myyttiset käsitykset naisesta hyvänä ja pahana sukupuolena. Mentaliteetteja käsitellään sekä lauluista poimittujen esimerkkien että laulujen sosiaalihistoriallisen taustan valossa. Tutkielmassa osoitetaan kaikkien mentaliteettien olevan sidoksissa yhteiskunnassa vallitsevaan sukupuolijärjestelmään ja sen muutospaineisiin, jolla on yhteytensä naisten laulaja-lauluntekijä perinteeseen. Mentaliteetit ilmentävät feminiinistä ja perinteistä sekä modernia naista ja näiden naistyyppien murrosta, jonka osoitetaan liittyvän modernisoitumiseen ja postmoderniin ajankuvaan. Lauluista esiin nousevat mentaliteetit osoitetaan länsimaiselle ja erityisesti suomalaiselle naiselle ominaisiksi mentaalisiksi piirteiksi, jotka toistavat itseään aika ajoin historian saatossa.
Tutkielman kohteena olevia lauluja ovat esittäneet Tavaramarkkinat yhtye (1982-1986) sekä Akimowskaja Sisters & Bros yhtye (1987-1990). Ne löytyvät Tavaramarkkinat yhtyeen c-kaseteilta Tilikirja (1982) ja Lievä kosto (1985) sekä Akimowskaja Sisters & Bros yhtyeen cd-levyiltä Alkava pimeä vuodenaika (1987) ja Teen maailman (1990). Tutkittavia lauluja on yhteensä 39. Mentaliteetteja selvitetään sanoituksista, mutta myös musiikkia analysoidaan kuvailevasti siinä mielessä kuin se tukee sanoitusten sanomaa.
Musiikin merkitys sanoitusten sisältöjen tukijana osoitetaan analysoimalla laulaja-lauluntekijä perinteen sekä feministisen musiikin vaikutuksia tutkittavaan aineistoon. Laulaja-lauluntekijä perinteen mahdollistama naisten omaehtoisen musiikin luominen sekä feministisen musiikin naiserityiset ilmaisutavat ja musiikilliset käytännöt osoitetaan tutkielmassa Akimofin lyriikan sisältöihin vaikuttaneiksi tekijöiksi. Myös lukuisat yksittäiset musiikkigenret (bossa nova, jazz, blues, reggae, tango) osoitetaan lyriikan sisältöjä tukeviksi.
Mentaliteettien selvittämiseksi lyriikka jaetaan ensin kahteen pääaihepiiriin: 1) naisen ja miehen välisestä suhteesta ja 2) naisen ja yhteiskunnan välisestä suhteesta kertovaan. Naisen ja miehen välisestä suhteesta kertovien laulun takaa paljastuu vahvan naisen mentaliteetti, naisen ja yhteiskunnan välisestä suhteesta kertovien laulujen takaa yksilöllisen naisen mentaliteetti ja kummallekin pääaihepiirille yhteinen mentaliteetti on toiseuden mentaliteetti. Mentaliteettien takana vaikuttavat myyttiset käsitykset naisesta hyvänä ja pahana sukupuolena. Mentaliteetteja käsitellään sekä lauluista poimittujen esimerkkien että laulujen sosiaalihistoriallisen taustan valossa. Tutkielmassa osoitetaan kaikkien mentaliteettien olevan sidoksissa yhteiskunnassa vallitsevaan sukupuolijärjestelmään ja sen muutospaineisiin, jolla on yhteytensä naisten laulaja-lauluntekijä perinteeseen. Mentaliteetit ilmentävät feminiinistä ja perinteistä sekä modernia naista ja näiden naistyyppien murrosta, jonka osoitetaan liittyvän modernisoitumiseen ja postmoderniin ajankuvaan. Lauluista esiin nousevat mentaliteetit osoitetaan länsimaiselle ja erityisesti suomalaiselle naiselle ominaisiksi mentaalisiksi piirteiksi, jotka toistavat itseään aika ajoin historian saatossa.