Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Ystävyys on kallein aarre, se ei katoa milloinkaan." Tutkimus 2000-luvun aapisten kertomusten moraalisista sisällöistä

NIEMONEN, MARI (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu00975.pdf (276.7Kt)
Lataukset: 



NIEMONEN, MARI
2006

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-10
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15637
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tällä hetkellä käytössä olevien aapisten kertomusten moraalista sisältöä. Pyrin myös selvittämään, mitä moraalisia sisältöjä aiempien vuosikymmenten aapisista on säilynyt nykyisiin aapisiin sekä sitä, miten moraaliset sisällöt vastaavat 2000-luvun moraalista kosmologiaa ja opetussuunnitelmaa. Tutkimus käynnistyi syksyllä 2004 ja se valmistui keväällä 2006.

Tutkimusaineisto koostuu kuudesta 2000-luvulla julkaistusta aapisesta. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sisällönanalyysia. Tutkimuksen teoriaosassa on käsitelty aiempien vuosikymmenten aapisten moraalista perustaa, postmodernin yhteiskunnan piirteitä, 2004 vuoden opetussuunnitelmaa sekä moraalin kehitystä.

Tutkimus osoitti, että aiempien vuosikymmenten aapisiin verrattuna 2000-luvun aapisten moraalinen sisältö on kevyttä. Tämän hetken aapisten kertomusten moraaliset sisällöt liittyvät ystävyyteen, terveyteen, yksilön ainutlaatuisuuteen, erilaisuuteen ja suvaitsevaisuuteen, rehellisyyteen, hyviin tapoihin, onnellisuuteen, ympäristöstä huolehtimiseen, perinteen kunnioittamiseen sekä itsetuntoon ja yksilöllisyyteen. Ystävyyteen liittyviä kertomuksia on aapisissa eniten. Opetuksellisia kertomuksia aapisissa oli verrattain vähän. Uskonnollisuutta kertomuksissa oli hyvin vähän. Itsenäisyyttä korostavissa kertomuksissa erotetaan valtiollinen itsenäisyys yksilön itsenäisyydestä. Vuoden 2004 opetussuunnitelman sisältöön liittyvät suvaitsevaisuuden, perinteen välittämisen, ystävyyden korostamisen, hyvien tapojen sekä luonnon suojelemisen teemat.

Aiempiin aapisiin verrattuna 2000-luvun aapisissa säilyneet sisällöt liittyvät itsenäisyyteen, rehellisyyteen, ylpeyteen sekä ystävyyteen. Näkökulma näiden teemojen esittelyyn on ajan kuluessa muuttunut. Teemoissa korostuu 2000-luvulla yksilöllisyyden näkökulma.

Aapisten kertomusten sisällöt heijastavat yleistä postmodernin yhteiskunnan kehitystä. Tämä näkyy kertomuksissa uskonnollisuuden puutteena sekä siinä, että kertomukset välttävät ottamasta mihinkään kantaa.



Avainsanat: aapinen, moraali, sisällönanalyysi, postmoderni yhteiskunta
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [39899]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste