Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alakoulun oppilashuoltotyöryhmän moniammatillinen toiminta. Kohteena lastensuojeluasiat

SVETLOFF, MARIA (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu00952.pdf (273.7Kt)
Lataukset: 



SVETLOFF, MARIA
2006

Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15614
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen alakoulun oppilashuoltotyöryhmän moniammatillista toimintaa. Oppilashuoltotyöryhmän toiminnassa keskityn lastensuojeluasioiden käsittelyyn ja niiden parissa toimimiseen. Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata oppilashuoltotyöryhmien moniammatillisuutta sekä asiantuntijuuksien suhteita ja tarkastella miten ne toimivat lastensuojeluasioita käsiteltäessä.

Tutkimuksen yhteiskunnalliseksi taustaksi ymmärrän yhteiskunnan sektoroituneen palvelujärjrstelmän, joka ei noudata ihmisen arkielämän kulkua. Palvelut eriytyvät, mutta ihmisen elämä ei noudata tätä jakoa. Ihminen ja hänen elämänsä on hahmotettava kokonaisuutena. Moniammatillista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken tarvitaan, kun pyritään muodostamaan kokonaiskuvaa palveluja tarvitsevasta ihmisestä ja löytämään paras mahdollinen tapa edetä asioissa.

Tutkielman aineisto muodostuu viidestä oppilashuoltotyöryhmän haastattelusta, jota on kerätty yhdestä suuresta kaupungista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysiä mukaillen pitäen mielessä ryhmähaastattelua koskevat erityispiirteet.

Moniammatillinen yhteistyö oppilashuoltotyöryhmien sisällä on varsin toimivaa. Ongelmia on lähinnä eri hallintokuntien välisessä yhteistyössä. Eri asiantuntijoiden toiminta ja toiminta kentät oppilashuoltotyöryhmissä ovat varsin selkeät ja vakiintuneet. Lastensuojeluasioiden hoidossa päävastuu on koulukuraattoreilla ja erityisopettajilla. Koulukuraattorit toimivat linkkinä koulun ulkopuolelle, esimerkiksi sosiaalitoimistoon. Erityisopettaja on enemmänkin koulun sisäinen toimija, opettajien huolen väylä oppilashuoltotyöryhmään. Haasteena oppilashuoltotyöryhmissä nähtiin opettajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisen ohella oman oppilashuoltotyöryhmän työn kehittäminen.

Avainsanoja: moniammatillisuus, asiantuntijuus, lastensuojelu, oppilashuoltotyöryhmä, ryhmähaastattelu
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37257]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste