Alakoulun oppilashuoltotyöryhmän moniammatillinen toiminta. Kohteena lastensuojeluasiat
SVETLOFF, MARIA (2006)
SVETLOFF, MARIA
2006
Sosiaalityö - Social Work
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-26
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15614
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15614
Tiivistelmä
Tutkielmassani tarkastelen alakoulun oppilashuoltotyöryhmän moniammatillista toimintaa. Oppilashuoltotyöryhmän toiminnassa keskityn lastensuojeluasioiden käsittelyyn ja niiden parissa toimimiseen. Tutkimukseni tarkoituksena on kuvata oppilashuoltotyöryhmien moniammatillisuutta sekä asiantuntijuuksien suhteita ja tarkastella miten ne toimivat lastensuojeluasioita käsiteltäessä.
Tutkimuksen yhteiskunnalliseksi taustaksi ymmärrän yhteiskunnan sektoroituneen palvelujärjrstelmän, joka ei noudata ihmisen arkielämän kulkua. Palvelut eriytyvät, mutta ihmisen elämä ei noudata tätä jakoa. Ihminen ja hänen elämänsä on hahmotettava kokonaisuutena. Moniammatillista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken tarvitaan, kun pyritään muodostamaan kokonaiskuvaa palveluja tarvitsevasta ihmisestä ja löytämään paras mahdollinen tapa edetä asioissa.
Tutkielman aineisto muodostuu viidestä oppilashuoltotyöryhmän haastattelusta, jota on kerätty yhdestä suuresta kaupungista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysiä mukaillen pitäen mielessä ryhmähaastattelua koskevat erityispiirteet.
Moniammatillinen yhteistyö oppilashuoltotyöryhmien sisällä on varsin toimivaa. Ongelmia on lähinnä eri hallintokuntien välisessä yhteistyössä. Eri asiantuntijoiden toiminta ja toiminta kentät oppilashuoltotyöryhmissä ovat varsin selkeät ja vakiintuneet. Lastensuojeluasioiden hoidossa päävastuu on koulukuraattoreilla ja erityisopettajilla. Koulukuraattorit toimivat linkkinä koulun ulkopuolelle, esimerkiksi sosiaalitoimistoon. Erityisopettaja on enemmänkin koulun sisäinen toimija, opettajien huolen väylä oppilashuoltotyöryhmään. Haasteena oppilashuoltotyöryhmissä nähtiin opettajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisen ohella oman oppilashuoltotyöryhmän työn kehittäminen.
Avainsanoja: moniammatillisuus, asiantuntijuus, lastensuojelu, oppilashuoltotyöryhmä, ryhmähaastattelu
Tutkimuksen yhteiskunnalliseksi taustaksi ymmärrän yhteiskunnan sektoroituneen palvelujärjrstelmän, joka ei noudata ihmisen arkielämän kulkua. Palvelut eriytyvät, mutta ihmisen elämä ei noudata tätä jakoa. Ihminen ja hänen elämänsä on hahmotettava kokonaisuutena. Moniammatillista yhteistyötä eri asiantuntijoiden kesken tarvitaan, kun pyritään muodostamaan kokonaiskuvaa palveluja tarvitsevasta ihmisestä ja löytämään paras mahdollinen tapa edetä asioissa.
Tutkielman aineisto muodostuu viidestä oppilashuoltotyöryhmän haastattelusta, jota on kerätty yhdestä suuresta kaupungista. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina. Haastatteluaineisto on analysoitu sisällönanalyysiä mukaillen pitäen mielessä ryhmähaastattelua koskevat erityispiirteet.
Moniammatillinen yhteistyö oppilashuoltotyöryhmien sisällä on varsin toimivaa. Ongelmia on lähinnä eri hallintokuntien välisessä yhteistyössä. Eri asiantuntijoiden toiminta ja toiminta kentät oppilashuoltotyöryhmissä ovat varsin selkeät ja vakiintuneet. Lastensuojeluasioiden hoidossa päävastuu on koulukuraattoreilla ja erityisopettajilla. Koulukuraattorit toimivat linkkinä koulun ulkopuolelle, esimerkiksi sosiaalitoimistoon. Erityisopettaja on enemmänkin koulun sisäinen toimija, opettajien huolen väylä oppilashuoltotyöryhmään. Haasteena oppilashuoltotyöryhmissä nähtiin opettajien kanssa tehtävän yhteistyön kehittämisen ohella oman oppilashuoltotyöryhmän työn kehittäminen.
Avainsanoja: moniammatillisuus, asiantuntijuus, lastensuojelu, oppilashuoltotyöryhmä, ryhmähaastattelu