Telakka. Uuden ohjelman synty ja kehittyminen kierros kierrokselta
HYNNINEN, ILKKA (2006)
Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.
HYNNINEN, ILKKA
2006
Tiedotusoppi - Journalism and Mass Communication
Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta - Faculty of Social Sciences
Hyväksymispäivämäärä
2006-05-02Tiivistelmä
Tämä journalistinen pro gradu tarkkailee Telakka-ohjelman syntymistä ja oli mukana synnyttämässä sitä. Ohjelman tavoite oli olla nuorille aikuisille suunnattu ajankohtais- ja asiaohjelma, jossa käsiteltäisiin oikeasti tärkeitä asioita raikkaasti uudella tavalla. Tarkasteluni keskittyy enimmäkseen ohjelman matkaan ideasta pilotiksi ja ensimmäiseen tuotantokauteen. Matkan aikana keskiössä on kysymys: miten ohjelma kehittyy ideasta valmiiksi?
Tutkimusstrategiana työssäni on käytetty toimintatutkimusta ja sille luonteenomaista suunnittelu-havainnointi-reflektointi -spiraalia. Tutkimusstrategialle tyypillisesti tulokset ovat vaikuttaneet olennaisesti toimintaan ja muovanneet uusia tarkkailun kohteita. Aluksi tarkastellaan uudenlaisen ajankohtaisohjelman ideaa ja kontekstia. Selvitän, miksi yhä viihteellistyvässä mediamaailmassa raikkaalle ajankohtaisohjelmalle on kysyntää.
Seuraavassa vaiheessa idea konkretisoitiin näyteohjelmaksi. Telakan pilotista tehtiin yleisötutkimus, joka paljasti ohjelman suurimmiksi vahvuuksiksi sisällön ja käsittelytavan, heikkoudeksi puolestaan vauhdikkaan kuvarytmin. Näiden kokemusten perusteella ohjelma jalostettiin tuotantoon. Kolmannessa vaiheessa tarkastelen ensimmäistä tuotantokautta päiväkirjametodia hyväksikäyttäen. Tutkimus kuvaa televisiojournalistista työprosessia onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Millaisia journalistisia valintoja keskusteluohjelmassa tehdään? Millaiset vierasvalinnat ja jaksorakenteet toimivat ja mitkä eivät?
Ohjelman edetessä kuvakerronnan merkitys väheni ja tekemisen muoto korostui. Tutkimuksessa esitetään, että nuorille aikuisille suunnatun faktaohjelman pitää keskittyä tekemisen tyylin tarkkailuun. Nimitän uudenlaista televisiojournalismia kokevaksi journalismiksi. Tutkimuksessa esitetään huoli televisiojournalismin vähenemisestä ja tarjotaan yhdeksi ratkaisuksi juuri kokevaa journalismia, jotta asiapitoinen televisiojournalismi saisi jatkossa uusia katsojia eikä hukkuisi viihteen alle. Asiasanat: televisiotutkimus, kokeva journalismi, toimintatutkimus, ajankohtaisohjelma, keskusteluohjelma
Tutkimusstrategiana työssäni on käytetty toimintatutkimusta ja sille luonteenomaista suunnittelu-havainnointi-reflektointi -spiraalia. Tutkimusstrategialle tyypillisesti tulokset ovat vaikuttaneet olennaisesti toimintaan ja muovanneet uusia tarkkailun kohteita. Aluksi tarkastellaan uudenlaisen ajankohtaisohjelman ideaa ja kontekstia. Selvitän, miksi yhä viihteellistyvässä mediamaailmassa raikkaalle ajankohtaisohjelmalle on kysyntää.
Seuraavassa vaiheessa idea konkretisoitiin näyteohjelmaksi. Telakan pilotista tehtiin yleisötutkimus, joka paljasti ohjelman suurimmiksi vahvuuksiksi sisällön ja käsittelytavan, heikkoudeksi puolestaan vauhdikkaan kuvarytmin. Näiden kokemusten perusteella ohjelma jalostettiin tuotantoon. Kolmannessa vaiheessa tarkastelen ensimmäistä tuotantokautta päiväkirjametodia hyväksikäyttäen. Tutkimus kuvaa televisiojournalistista työprosessia onnistumisineen ja epäonnistumisineen. Millaisia journalistisia valintoja keskusteluohjelmassa tehdään? Millaiset vierasvalinnat ja jaksorakenteet toimivat ja mitkä eivät?
Ohjelman edetessä kuvakerronnan merkitys väheni ja tekemisen muoto korostui. Tutkimuksessa esitetään, että nuorille aikuisille suunnatun faktaohjelman pitää keskittyä tekemisen tyylin tarkkailuun. Nimitän uudenlaista televisiojournalismia kokevaksi journalismiksi. Tutkimuksessa esitetään huoli televisiojournalismin vähenemisestä ja tarjotaan yhdeksi ratkaisuksi juuri kokevaa journalismia, jotta asiapitoinen televisiojournalismi saisi jatkossa uusia katsojia eikä hukkuisi viihteen alle. Asiasanat: televisiotutkimus, kokeva journalismi, toimintatutkimus, ajankohtaisohjelma, keskusteluohjelma