Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Angel in the House, the New Woman, the Southern Belle, and Beyond: Representations of Womanhood in Kate Chopin’s The Awakening

KARINEN, MARI (2006)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



KARINEN, MARI
2006

Englantilainen filologia - English Philology
Humanistinen tiedekunta - Faculty of Humanities
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-26
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Pro gradu -tutkielmassani tarkastelen, minkälaisia naiseuden representaatioita Kate Chopin esittää romaanissa The Awakening (1899), jonka päähenkilö Edna Pontellier on nuori minäänsä etsivä nainen, vaimo ja äiti. Tunnistan romaanissa kolme 1800-luvun angloamerikkalaisessa kirjallisuudessa, mediassa, ja julkisessa keskustelussa yleistä naiseuden representaatiota: kodin enkeli (Angel in the House), uusi nainen (New Woman), ja etelän kaunotar (Southern Belle). Tarkastelen representaatioita niin feministisen sukupuoliteorian kuin romaanin yhteiskunnallisen kontekstin avulla.

Tutkielmassani tarkastelen ensin käsitettä representaatio ja käsitystä representoimisesta sekä tiedon tuottamisena todellisuudesta että todellisuuden tuottamisena. Tarkastelen sitten miten käsite representaatio ja tällainen käsitys representaation ja todellisuuden suhteesta liittyy feministiseen sukupuoliteoriaan, jonka käsitteistä tutkielmassani korostuvat erityisesti konstruktivismi eli konstruktivistinen sukupuoliteoria, ja sosiaalinen sukupuoli (gender), joiden vastapoolina on pidetty essentialismia ja biologista, muun muassa anatomiaan perustuvaa sukupuolta (sex).

Romaanin yhteiskunnallisen kontekstin tarkastelussa tutkielmassani korostuvat käsite ideologia, representaatio 1800-luvun vallitsevasta sukupuolijärjestelmästä ideologiana naisten ja miesten erillisistä elämänpiireistä (ideology of separate spheres), ja representaatio tästä 1800-luvun vallitsevasta sukupuoli-ideologiasta 1800-luvun vallitsevan rotuideologian tukena.

Johdantona romaanin tarkasteluun tarkastelen myös miten Chopin kirjailijana ja hänen tuottamansa kirjallisuus on representoitu kirjallisuustutkimuksessa ja -kritiikissä, ja miten Chopin representoi itse itsensä kirjailijana.

Tulkitsen Chopinin romaanin hänen kannanottonaan 1800-luvun lopun julkiseen keskusteluun naiseudesta, ja väitän, että Chopinin päätelmä on, että ongelma minäänsä etsivälle naiselle ei ole sopivan roolimallin valinta tai sopivien roolimallien puute, vaan ilmeinen mahdottomuus olla nainen ja elää naisena steoreotyyppisten naiseuden representaatioiden, roolien ja roolimallien ulkopuolella ja ulottumattomissa.
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40067]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste