Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konsultointi työyhteisön konfliktien käsittelyssä

SAARINEN, HANNA (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu00918.pdf (165.0Kt)
Lataukset: 



SAARINEN, HANNA
2006

Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-12
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15561
Tiivistelmä
Tutkielmassa on tarkasteltu konsultointia työyhteisöllisten konfliktien käsittelyn keinona. Tarkoituksena oli selvittää, miten konflikti määritellään ja miten siihen suhtaudutaan sekä miten konflikteja voidaan käsitellä työyhteisöissä omin avuin ja konsulttien tukemana.

Tutkimusta varten haastateltiin kuutta henkilöä, joista puolet oli konsultteja ja puolet vastasi konflikti- ja konsultointikysymyksiin organisaatiossa työskentelevien näkökulmasta. Haastattelut tehtiin touko­lokakuussa 2005 Pirkanmaalla sekä pääkaupunkiseudulla. Haastattelut äänitettiin ja kerätty aineisto litteroitiin sanatarkasti, minkä jälkeen se purettiin vastaus vastaukselta osiin ja jäsenneltiin uudelleen sopivien otsikoiden alle. Tutkimuksen pääteemoiksi nousivat konfliktien ja konsultoinnin lisäksi johtajuus, kommunikaatio sekä henkilöstön hyvinvointi.

Pääasiallisena konfliktien lähteenä pidettiin henkilösuhteita tai ihmisten työkäyttäytymistä. Konfliktit heikentävät työviihtyvyyttä, työntekijöiden motivaatiota sekä organisaation taloudellista tulosta. Konfliktien ehkäisemisessä ja niiden käsittelyssä tärkeitä asioita ovat toimiva kommunikaatio sekä hyvät johtajuuskäytännöt.

Tilanteesta riippuen konsultti voidaan ottaa avoimesti vastaan tai häneen saatetaan suhtautua jopa vihamielisesti. Konsulttia pidetään usein neutraalina tahona, jolle on helpompi puhua ongelmista kuin jollekulle organisaatioon kuuluvalle henkilölle. Suurin tarve konsultin avulle on pitkään jatkuneissa konflikteissa, joissa työntekijöiden välinen kanssakäyminen on vaikeutunut niin, että se haittaa normaalia työntekoa.

Esimiesten ja johdon tehtävää konfliktien ennaltaehkäisemisessä, niihin puuttumisessa ja niiden ratkaisemisessa korostettiin. Konsulttikaan ei voi auttaa työyhteisöä, elleivät johto ja esimiehet sitoudu konsultointiprosessiin. Kvartaalitaloutta ja kilpailun kovenemista pidettiin uhkana työyhteisöiden hyvinvoinnille.

Avainsanat: johtajuus/esimiehet, konfliktit, konsultointi, työviihtyvyys/työyhteisön hyvinvointi
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [41201]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste