Sukupuolen representoituminen 2000-luvun aikuiskasvatuksen teoreettisessa keskustelussa
KANKAANPÄÄ, SANNA (2006)
KANKAANPÄÄ, SANNA
2006
Aikuiskasvatus - Adult Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-12
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15551
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15551
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millainen kuva sukupuolesta ja sen merkityksestä aikuiskasvatustieteessä piirtyy 2000-luvun tieteenalan keskustelussa. Tutkimuksessa sukupuolta lähestytään tieteen sukupuolineutraaliuden myytin kautta.
Tutkimusaineistonani ovat Aikuiskasvatus-lehden vuosien 2000-2004 artikkelit, joissa sukupuoli tavalla tai toisella nostetaan tarkasteluun. Aikuiskasvatus-lehteä voidaan pitää suomalaisen aikuiskasvatuksen tieteellisen keskustelun keskeisimpänä foorumina, joka ilmestyy säännöllisesti.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia mahdollisia diskursseja sukupuolittuneille toimijoille teksteissä rakentuu. Metodina on diskurssianalyysi.
Analyysin tuloksena aineistosta hahmottui viisi diskurssia. Kiintiödiskurssissa sukupuoli otetaan annettuna muuttujana pohtimatta sen merkitystä. Voimavaradiskurssi ja taakkadiskurssi ovat sukupuolten eriytyneen kokemismaailman kaksi eri puolta. Problematisoiva diskurssi analysoi ja purkaa tätä eroa ja heijastelee sen merkitystä laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Eristämisdiskurssi taas puhuu vain toisesta sukupuolesta (miehestä) ottaen sen normiksi, joka sulkee ulkopuolelleen toisen sukupuolen (naisen).
Tutkimusaineistonani ovat Aikuiskasvatus-lehden vuosien 2000-2004 artikkelit, joissa sukupuoli tavalla tai toisella nostetaan tarkasteluun. Aikuiskasvatus-lehteä voidaan pitää suomalaisen aikuiskasvatuksen tieteellisen keskustelun keskeisimpänä foorumina, joka ilmestyy säännöllisesti.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, millaisia mahdollisia diskursseja sukupuolittuneille toimijoille teksteissä rakentuu. Metodina on diskurssianalyysi.
Analyysin tuloksena aineistosta hahmottui viisi diskurssia. Kiintiödiskurssissa sukupuoli otetaan annettuna muuttujana pohtimatta sen merkitystä. Voimavaradiskurssi ja taakkadiskurssi ovat sukupuolten eriytyneen kokemismaailman kaksi eri puolta. Problematisoiva diskurssi analysoi ja purkaa tätä eroa ja heijastelee sen merkitystä laajemmassa yhteiskunnallisessa kontekstissa. Eristämisdiskurssi taas puhuu vain toisesta sukupuolesta (miehestä) ottaen sen normiksi, joka sulkee ulkopuolelleen toisen sukupuolen (naisen).