Lukemisen ja kirjoittamisen oppimispoluilla. Laadullinen tapaustutkimus esiopetusvuonna lukivalmiuksiltaan riskilapseksi tunnistetun lapsen luku- ja kirjoitustaidon kehittymisestä
MYLLYLÄ, PIIA; AHONEN, TYTTI (2006)
MYLLYLÄ, PIIA
AHONEN, TYTTI
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-04-07
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15546
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15546
Tiivistelmä
Pro gradu tutkimuksessa selvitettiin ja kuvattiin kolmen esikouluiässä lukemisvalmiuksiltaan riskilapseksi tunnistetun lapsen luku- ja kirjoitustaitoja ja yleistä koulunkäynnissä etenemistä. Tutkimushetkellä lapset olivat neljännellä luokalla. Esiopetusvuotenaan lapset osallistuivat fonologisia taitoja vahvistavaan harjoitustutkimukseen.
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on etnografisia ja narratiivisia piirteitä. Tutkimuksen raportointitapa on narratiivinen. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Tutkimus osoitti, että lapset olivat saavuttaneet perustaidot lukemisessa ja kirjoittamisessa. Heillä oli kuitenkin myös vaihtelevasti puutteita etenkin kirjoitustaidon sujuvoitumisessa, tuottavassa kirjoittamisessa ja luetun ymmärtämisessä. Lasten luku- ja kirjoitustaidot olivat kehittyneet hyvin yksilöllisiä oppimispolkuja pitkin, ja taitojen kehittymiseen olivat yhteydessä esikouluiässä todettujen fonologisen tietoisuuden pulmien lisäksi monet yksilölliset oppimiseen vaikuttavat tekijät.
Kaikkien lasten luku- ja kirjoitustaidot ovat kehittyneet vahvemmiksi, kuin heidän esikouluiän valmiutensa antoivat odottaa. Varhaisen tuen luomat onnistumisen kokemukset näkyvät edelleen myös lasten vahvoina käsityksinä itsestään oppijoina. Erityisesti silloin kun lapsella on monia oppimiseen vaikuttavia pulmia, oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen ja oppimisen tukeminen ovat tärkeitä ongelmien kasautumisen ja päällekkäistymisen ehkäisemiseksi.
Asiasanat: fonologinen tietoisuus, luku- ja kirjoitustaito, yksilölliset oppimiseen vaikuttavat tekijät
Tutkimus on laadullinen tapaustutkimus, jossa on etnografisia ja narratiivisia piirteitä. Tutkimuksen raportointitapa on narratiivinen. Aineiston hankintamenetelminä käytettiin haastatteluja ja osallistuvaa havainnointia. Tutkimus osoitti, että lapset olivat saavuttaneet perustaidot lukemisessa ja kirjoittamisessa. Heillä oli kuitenkin myös vaihtelevasti puutteita etenkin kirjoitustaidon sujuvoitumisessa, tuottavassa kirjoittamisessa ja luetun ymmärtämisessä. Lasten luku- ja kirjoitustaidot olivat kehittyneet hyvin yksilöllisiä oppimispolkuja pitkin, ja taitojen kehittymiseen olivat yhteydessä esikouluiässä todettujen fonologisen tietoisuuden pulmien lisäksi monet yksilölliset oppimiseen vaikuttavat tekijät.
Kaikkien lasten luku- ja kirjoitustaidot ovat kehittyneet vahvemmiksi, kuin heidän esikouluiän valmiutensa antoivat odottaa. Varhaisen tuen luomat onnistumisen kokemukset näkyvät edelleen myös lasten vahvoina käsityksinä itsestään oppijoina. Erityisesti silloin kun lapsella on monia oppimiseen vaikuttavia pulmia, oppimisen ongelmien varhainen tunnistaminen ja oppimisen tukeminen ovat tärkeitä ongelmien kasautumisen ja päällekkäistymisen ehkäisemiseksi.
Asiasanat: fonologinen tietoisuus, luku- ja kirjoitustaito, yksilölliset oppimiseen vaikuttavat tekijät