Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Esynardo projekti - piirrän ja pohdin minäkuvaani : etnografinen tapaustutkimus peruskoulun ala-asteen erityisopetuksen sopeutumattomien opetuksen 6. vuosiluokalta

NORDMAN, JOHANNA (1998)

 

Tässä tietueessa ei ole kokotekstiä saatavilla Treposta, ainoastaan metadata.



NORDMAN, JOHANNA
1998

Kasvatustiede, opettajankoulutus - Education, Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
Hyväksymispäivämäärä
1998
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimus on etnografisella tutkimusotteella toteutettu tapaustutkimus. Tutkimuksen kohderyhmänä oli yksi peruskoulun ala-asteen erityisopetuksen sopeutumattomien opetuksen luokka pääkaupunkiseudulta. Oppilaita luokassa oli 5 (joista 4 osallistui tutkimukseen). Tutkimus suoritettiin kevätlukukaudella 1996.Tutkimuksen lähtökohtana oli selvittää, minkälainen on oppilaan minäkäsitys sekä tuoda esille erityisluokanopettajan näkemyksiä oppilaiden minäkäsityksistä. Esynardo-projektin tavoitteena oli tukea oppilasta tutustumaan itseensä, omaan minäkuvaansa. Projektissa keskeisellä sijalla oli kuvallinen ilmaisu. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen rungon muodostaa fenomenologinen minäkäsitysteoria.Tutkimusmenetelmät olivat osallistuva observointi, haastattelu ja keskustelut. Aineiston keruussa käytettiin kenttämuistiinpanojen kirjoittamista, haastattelujen nauhoitusta sekä kirjallisten dokumenttien ja oppilaiden piirrosten keräämistä.Tutkimuksessa selvitettiin oppilaan kouluminäkuvaan sekä sosiaaliseen, emotionaaliseen ja fyysiseen minäkuvaan liittyviä asioita. Tutkimus osoitti, että oppilaiden asenteet koulua kohtaan ovat melko kielteisiä. Oppilailla on kuitenkin realistinen käsitys omasta oppimisestaan, he tunnistavat omat vahvat ja heikot puolensa. Oppilaiden sosiaalisen minäkuvan kannalta tärkeitä ovat läheiset ihmissuhteet. Kokemukset läheisissä ihmissuhteissa ovat keskeisiä lapsen minäkuvalle ja itsetunnolle. Oppilaiden emotionaalisessa minäkuvassa tulevat myös keskeisesti esille ongelmat ja vaikeudet ihmissuhteissa. Oppilailla on kuitenkin aika myönteinen käsitys itsestään. Oppilaiden itsetunto on heikko. He eivät arvosta omia kykyjään. Opettajan näkemykset oppilaista koululaisina ovat samansuuntaisia kuin oppilaiden omat näkemykset. Opettajan näkemyksissä kodin ja koulun yhteistyön ongelmallisuus sekä vanhempien tuen puute oppilaiden kasvatuksessa nousivat esille kouluminäkuvan ja sosiaalisen minäkuvan yhteydessä. Sosiaalisen minäkäsityksen osalta opettajan näkemyksissä korostuivat oppilaan ihmissuhteissa, perheessä olevat ongelmat. Oppilaan fyysisen ja motorisen minäkuvan kannalta tärkeitä ovat kokemukset omista liikuntataidoista ja kädentaidoista. Yksilön minäkäsitys on kokonaisuus, jossa kaikki sen osa-alueet ovat yhteydessä toisiinsa.Asiasanat: erityisopetus - peruskoulun ala-aste, sopeutumattomuus - koululaiset, minäkuva - koululaiset
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [40800]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste