Lapsi lukee - aikuinen tukee : Tapaustutkimus lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden moni-ilmeisyydestä ja lukilapsen oppimisen tukemisesta
KAARTINEN, ELINA (2006)
KAARTINEN, ELINA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15501
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15501
Tiivistelmä
Tämä tutkimus on kvalitatiivinen tapaustutkimus lukivaikeuden moni-ilmeisyydestä ja lukilapsen oppimisen tukemisesta. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden monimuotoisuutta tapauskertomuksen avulla ja tarjota konkreettisia näkökulmia lukilapsen oppimisen tukemiseen. Tutkimuksen päähenkilö oli lukilapsi, jonka yksilöllistä luku- ja kirjoitustaidon kehityskertomusta tarkasteltiin seitsemän ja yhdeksän ikävuoden välillä lähinnä kouluoppimisen näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin myös miten lapsen taustajoukot tukevat lukilapsen koulunkäyntiä. Tutkittaviin kuuluivat lukilapsen vanhemmat, luokanopettaja, erityisopettaja ja koulupsykologi.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla keväällä 2005 ja se muodostui yhteensä neljästä haastattelusta. Aineistoa analysoitiin narratiivisesti jolloin aineistosta nostettiin esiin keskeiset teemat ja niiden pohjalta rakennettiin uusi kertomus. Tutkimus osoitti, että varhaisella vaikuttamisella on merkitystä lapsen luku- ja kirjoitustaidon kehittymiselle ja oppimismotivaation säilyttämiselle. Tutkimustulokset nostivat esille lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden moni-ilmeisyyden, mikä johtuu taustalla olevien kielellisten vaikeuksien ilmenemisestä monin tavoin. Johdonmukainen ja motivoiva, lapsen tarpeista lähtevä moniammatillinen kuntoutus edisti tulosten mukaan lukitaitojen kehittymistä ja tuki lapsen positiivista kuvaa itsestään oppijana. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden kuntoutus on haaste kaikille lukilapsen tukemiseen osallistuville. Ongelmien kirjo ja vähäisten resurssien yhteensovittaminen ovat tukijoukkojen päivittäisenä huolenaiheena.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, tapaustutkimus, narratiivisuus, lukemis- ja kirjoittamisvaikeus, lukilapsi, tukitoimet, moniammatillinen yhteistyö
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla keväällä 2005 ja se muodostui yhteensä neljästä haastattelusta. Aineistoa analysoitiin narratiivisesti jolloin aineistosta nostettiin esiin keskeiset teemat ja niiden pohjalta rakennettiin uusi kertomus. Tutkimus osoitti, että varhaisella vaikuttamisella on merkitystä lapsen luku- ja kirjoitustaidon kehittymiselle ja oppimismotivaation säilyttämiselle. Tutkimustulokset nostivat esille lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden moni-ilmeisyyden, mikä johtuu taustalla olevien kielellisten vaikeuksien ilmenemisestä monin tavoin. Johdonmukainen ja motivoiva, lapsen tarpeista lähtevä moniammatillinen kuntoutus edisti tulosten mukaan lukitaitojen kehittymistä ja tuki lapsen positiivista kuvaa itsestään oppijana. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että lukemis- ja kirjoittamisvaikeuden kuntoutus on haaste kaikille lukilapsen tukemiseen osallistuville. Ongelmien kirjo ja vähäisten resurssien yhteensovittaminen ovat tukijoukkojen päivittäisenä huolenaiheena.
Avainsanat: kvalitatiivinen tutkimus, tapaustutkimus, narratiivisuus, lukemis- ja kirjoittamisvaikeus, lukilapsi, tukitoimet, moniammatillinen yhteistyö