Luokanopettajat ja elämänkatsomustieto. Elämänkatsomustieto tämän päivän koulussa luokanopettajien näkökulmasta
HEMMILÄ, JOHANNA (2006)
HEMMILÄ, JOHANNA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-03-14
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15499
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15499
Tiivistelmä
Olen tutkinut luokanopettajien kokemuksia elämänkatsomustiedon opetuksesta kvalitatiivisesti. Empiirisen aineiston olen kerännyt teemahaastattelulla. Olen haastatellut neljää elämänkatsomustietoa opettavaa luokanopettajaa hyvin erilaisista kouluista.
Tutkimukseni tarkoituksena on ollut selvitellä, millaisena elämänkatsomustieto näyttäytyy koulumaailmassa. Tutkimukseni keskittyy peruskoulun alaluokille. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavanlaiset:
• Millaisia elämänkatsomustiedon opetusjärjestelyt ovat?
• Kuinka opettajat kokevat elämänkatsomustiedon opettamisen?
• Millaisia haasteita elämänkatsomustiedon opetukseen liittyy?
• Millainen paikka elämänkatsomustiedolla on tämän päivän koulussa?
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että elämänkatsomustiedon opetusjärjestelyt poikkeavat hyvin paljon toisistaan. On paljon koulun koosta ja sijainnista kiinni, minkälaisessa opetusryhmässä oppilas opiskelee elämänkatsomustietoa. Opetusjärjestelyt eroavat myös muiden oppiaineiden järjestelyistä, sillä oppilaita on usein melko vähän ja he tulevat eri luokilta ja luokka-asteilta. Opettajien pätevyystilanne on myös hyvin vaihteleva, ja opetus on paljon yksittäisestä opettajasta riippuvaista. Elämänkatsomustiedon opettaminen koettiin mielenkiintoisena ja tärkeänä, mutta haasteellisena. Uuden oppimateriaalin puute näytti olevan suurin haasteista. Kaikki opettajat ottivat esille myös ryhmäkoostumukseen liittyviä opetusta vaikeuttavia seikkoja. Lisäksi opettajien koulutus on suuri haaste elämänkatsomustiedon tulevaisuudessa. Koulutettuja opettajia tulisi olla enemmän, mutta toisaalta myös koulutuksen laatua ja koulutusmahdollisuuksia tulisi parantaa. Riippumatta koulutustaustasta kaikki haastattelemani opettajat tunsivat tarvitsevansa täydennyskoulutusta. Opettajat ja koulut tuntuivat arvostavan ainetta kovasti, mutta ilmeni, että kunnissa ei aina anneta elämänkatsomustiedon opetukselle tarpeeksi arvostusta. Elämänkatsomustiedon asema ja arvostus näyttää parantuneen ainakin joidenkin opettajien kokemusten mukaan pidemmällä aikavälillä. Aine on noussut hanttiaineesta yhdeksi oppiaineeksi toisten joukkoon. Silti kuitenkin on havaittavissa, ettei aine ole täysin saavuttanut paikkaansa muiden aineiden joukossa ja se joutuu taistelemaan paikastaan varmasti myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: elämänkatsomus, elämänkatsomustieto, katsomusopetus
Tutkimukseni tarkoituksena on ollut selvitellä, millaisena elämänkatsomustieto näyttäytyy koulumaailmassa. Tutkimukseni keskittyy peruskoulun alaluokille. Tutkimuskysymykseni ovat seuraavanlaiset:
• Millaisia elämänkatsomustiedon opetusjärjestelyt ovat?
• Kuinka opettajat kokevat elämänkatsomustiedon opettamisen?
• Millaisia haasteita elämänkatsomustiedon opetukseen liittyy?
• Millainen paikka elämänkatsomustiedolla on tämän päivän koulussa?
Tutkimukseni perusteella voidaan todeta, että elämänkatsomustiedon opetusjärjestelyt poikkeavat hyvin paljon toisistaan. On paljon koulun koosta ja sijainnista kiinni, minkälaisessa opetusryhmässä oppilas opiskelee elämänkatsomustietoa. Opetusjärjestelyt eroavat myös muiden oppiaineiden järjestelyistä, sillä oppilaita on usein melko vähän ja he tulevat eri luokilta ja luokka-asteilta. Opettajien pätevyystilanne on myös hyvin vaihteleva, ja opetus on paljon yksittäisestä opettajasta riippuvaista. Elämänkatsomustiedon opettaminen koettiin mielenkiintoisena ja tärkeänä, mutta haasteellisena. Uuden oppimateriaalin puute näytti olevan suurin haasteista. Kaikki opettajat ottivat esille myös ryhmäkoostumukseen liittyviä opetusta vaikeuttavia seikkoja. Lisäksi opettajien koulutus on suuri haaste elämänkatsomustiedon tulevaisuudessa. Koulutettuja opettajia tulisi olla enemmän, mutta toisaalta myös koulutuksen laatua ja koulutusmahdollisuuksia tulisi parantaa. Riippumatta koulutustaustasta kaikki haastattelemani opettajat tunsivat tarvitsevansa täydennyskoulutusta. Opettajat ja koulut tuntuivat arvostavan ainetta kovasti, mutta ilmeni, että kunnissa ei aina anneta elämänkatsomustiedon opetukselle tarpeeksi arvostusta. Elämänkatsomustiedon asema ja arvostus näyttää parantuneen ainakin joidenkin opettajien kokemusten mukaan pidemmällä aikavälillä. Aine on noussut hanttiaineesta yhdeksi oppiaineeksi toisten joukkoon. Silti kuitenkin on havaittavissa, ettei aine ole täysin saavuttanut paikkaansa muiden aineiden joukossa ja se joutuu taistelemaan paikastaan varmasti myös tulevaisuudessa.
Asiasanat: elämänkatsomus, elämänkatsomustieto, katsomusopetus