"Mä olen vielä nuori ja maailma on mulle auki" : Nuorten tulevaisuudenkuvista maailmankuvista ja elämismaailmasta
LAURILA, PAULA (2006)
LAURILA, PAULA
2006
Kasvatustiede - Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15442
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15442
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata yläasteen viimeisellä luokalla olevien nuorten käsityksiä, ajatuksia ja toiveita heidän elämästään. Tutkielmassa on tarkasteltu nuorten ajatuksia tämän hetkisestä elämästä sekä heidän tulevaisuuden haaveitaan ja suunnitelmiaan osana heidän maailmankuvansa.
Tutkielman teoreettisena lähtökohtana ovat postmoderni suuntaus ja eksistentialistinen ihmiskäsitys. Tutkielmassa on pyritty selvittämään mitä nuori ajattelee tämän päivän elämästään ja tulevaisuudestaan. Mitä hän toivoo, pelkää, vihaa? Mihin hän uskoo ja luottaa? Mistä hän unelmoi?
Tutkielmassa on käytetty fenomenologista tutkimusotetta ja Grounded theory menetelmää. Fenomenologisen otteen painopiste on yksilön kokemusmaailman tarkastelussa ja yhteiskunnan rakenteelliset tekijät on jätetty vähemmälle huomiolle. Tutkielma muistuttaa siis tapaustutkimusta, joten tuloksia ei voida yleistää tilastollisesti.
Empiirinen aineisto eli anonyymit nuorten kirjoitelmat kerättiin keväällä 2001 Järvenpään ja Kokkolan yläasteen luokan oppilailta. Molemmista kouluista osallistui tutkielmaani yksi luokka, yhteensä 35 oppilasta. Tutkimuskohteeksi oli valittu harkinnanvaraisesti kaksi väkiluvultaan lähes samankokoista, mutta kulttuuriltaan ja historialtaan sekä muilta edellytyksiltään erilaista koulua.
Nuorten ajatukset ja asenteet tulevaisuudestaan osoittautuivat osittain ristiriitaisiksi. Nuoret saattoivat ihastella ja haaveilla materialistisesta elämästä ja tulevaisuudesta, mutta olivat huolissaan ympäristön, yhteiskunnan tai perheenjäsentensä tilanteesta ja tulevaisuudesta. Omaa elämäänsä useimmat nuoret pitivät onnellisena, mutta yhteiskunnallinen ja maailmanlaajuinen tilanne aiheutti epävarmuutta ja pelkoja.
Nuoret haaveilivat perinteisistä asioista, vaikka monet pitivät tärkeänä ”elää tässä ja nyt”. Lähes kaikki nuoret korostivat ystävyys ja perhesuhteiden merkitystä, kodin perustamista sekä opiskelu- tai työpaikan löytämistä. Opiskeluun nuoret suhtautuivat pääsääntöisesti myönteisesti. Lisäksi useimmat uskoivat koulutuksen lisäävän elämässä menestymistä. Vain muutama suhtautui kouluun välinpitämättömästi. Nuoret pitivät tärkeänä puhdasta luontoa, maailmanrauhaa ja tasavertaisuutta. Sitä vastoin postmodernit elämänsisällöt ja asenteet eivät korostuneet nuorten kirjoituksissa. Myönteisen maailmankuvan ja tulevaisuudenkuvan omaksuneiden nuorten myöhemmät elämänvaiheet voisi olla seuraava tutkimusaihe.
Myönteisen maailmankuvan ja tulevaisuudenkuvan rakentamisessa kasvatus- ja opetustyön ammattilaiset ovat etusijalla. Tietoa nuorten ajatuksista, käsityksistä ja toiveista voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Hakutermit:
nuoret, maailmankuva, tulevaisuudenkuva, postmoderni
Tutkielman teoreettisena lähtökohtana ovat postmoderni suuntaus ja eksistentialistinen ihmiskäsitys. Tutkielmassa on pyritty selvittämään mitä nuori ajattelee tämän päivän elämästään ja tulevaisuudestaan. Mitä hän toivoo, pelkää, vihaa? Mihin hän uskoo ja luottaa? Mistä hän unelmoi?
Tutkielmassa on käytetty fenomenologista tutkimusotetta ja Grounded theory menetelmää. Fenomenologisen otteen painopiste on yksilön kokemusmaailman tarkastelussa ja yhteiskunnan rakenteelliset tekijät on jätetty vähemmälle huomiolle. Tutkielma muistuttaa siis tapaustutkimusta, joten tuloksia ei voida yleistää tilastollisesti.
Empiirinen aineisto eli anonyymit nuorten kirjoitelmat kerättiin keväällä 2001 Järvenpään ja Kokkolan yläasteen luokan oppilailta. Molemmista kouluista osallistui tutkielmaani yksi luokka, yhteensä 35 oppilasta. Tutkimuskohteeksi oli valittu harkinnanvaraisesti kaksi väkiluvultaan lähes samankokoista, mutta kulttuuriltaan ja historialtaan sekä muilta edellytyksiltään erilaista koulua.
Nuorten ajatukset ja asenteet tulevaisuudestaan osoittautuivat osittain ristiriitaisiksi. Nuoret saattoivat ihastella ja haaveilla materialistisesta elämästä ja tulevaisuudesta, mutta olivat huolissaan ympäristön, yhteiskunnan tai perheenjäsentensä tilanteesta ja tulevaisuudesta. Omaa elämäänsä useimmat nuoret pitivät onnellisena, mutta yhteiskunnallinen ja maailmanlaajuinen tilanne aiheutti epävarmuutta ja pelkoja.
Nuoret haaveilivat perinteisistä asioista, vaikka monet pitivät tärkeänä ”elää tässä ja nyt”. Lähes kaikki nuoret korostivat ystävyys ja perhesuhteiden merkitystä, kodin perustamista sekä opiskelu- tai työpaikan löytämistä. Opiskeluun nuoret suhtautuivat pääsääntöisesti myönteisesti. Lisäksi useimmat uskoivat koulutuksen lisäävän elämässä menestymistä. Vain muutama suhtautui kouluun välinpitämättömästi. Nuoret pitivät tärkeänä puhdasta luontoa, maailmanrauhaa ja tasavertaisuutta. Sitä vastoin postmodernit elämänsisällöt ja asenteet eivät korostuneet nuorten kirjoituksissa. Myönteisen maailmankuvan ja tulevaisuudenkuvan omaksuneiden nuorten myöhemmät elämänvaiheet voisi olla seuraava tutkimusaihe.
Myönteisen maailmankuvan ja tulevaisuudenkuvan rakentamisessa kasvatus- ja opetustyön ammattilaiset ovat etusijalla. Tietoa nuorten ajatuksista, käsityksistä ja toiveista voidaan hyödyntää esimerkiksi koulutuksen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa.
Hakutermit:
nuoret, maailmankuva, tulevaisuudenkuva, postmoderni