"Sitä saa nyt näkyvämmäks sitä yksittäisen oppilaan prosessia" Tieto- ja viestintätekniikka matematiikan opetuksessa
OLANDER, JOHANNA (2006)
OLANDER, JOHANNA
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-28
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15427
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15427
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ja hyödynnettävyyttä peruskoulun vuosiluokkien 1.6. matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa tuodaan esiin peruskoulun luokanopettajien erilaisia käytäntöjä yhdistää tieto- ja viestintätekniikka matematiikan opetukseen ja perusteluja käytäntöjen takana. Teoriaosassa täsmennetään käsitteitä, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikkaan, tehdään katsaus tieto- ja viestintätekniikan historiaan sekä esitellään matematiikan opetuksen erityispiirteitä. Teoriaosuudessa tuodaan myös esiin aiheen ajankohtaisuus sekä tieto- ja viestintätekniikan asema koulumaailmassa perusopetuksen Opetussuunnitelman perusteiden 2004 valossa.
Tutkimusaihetta selvitettiin haastattelemalla luokanopettajia ja havainnoimalla käytännön opetustuokioita, joissa hyödynnettiin tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan opetuksessa. Käytetty haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen haastattelussa käytettyjä teemoja. Havainnointimateriaali tallennettiin muistiinpanoin, joiden pohjalta tähän raporttiin on kuvattu opetustuokioiden etenemistä keskittyen tutkimusaiheen kannalta olennaiseen ainekseen.
Tulokset osoittavat luokanopettajien omaavan erilaisia lähtökohtia ja motiiveja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle. Osalle opettajista itsetarkoituksena tuntuu olevan ainoastaan tieto- ja viestintätekniikan käyttö oppimisen välineenä. Toisaalta tutkimuksessa tuli myös esiin todellisia, nimenomaan matematiikan oppimisesta lähteviä motiiveja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan oppimisen välineenä. Tämä tutkimus tuki myös aiempaa tutkimusta, joka on tuonut esiin tieto- ja viestintätekniikan hyödyn oppilaan matemaattisen oppimisprosessin kuvaamisessa, kielentämisessä.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka, matematiikan opetus, kielentäminen
Tutkimusaihetta selvitettiin haastattelemalla luokanopettajia ja havainnoimalla käytännön opetustuokioita, joissa hyödynnettiin tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan opetuksessa. Käytetty haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen haastattelussa käytettyjä teemoja. Havainnointimateriaali tallennettiin muistiinpanoin, joiden pohjalta tähän raporttiin on kuvattu opetustuokioiden etenemistä keskittyen tutkimusaiheen kannalta olennaiseen ainekseen.
Tulokset osoittavat luokanopettajien omaavan erilaisia lähtökohtia ja motiiveja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle. Osalle opettajista itsetarkoituksena tuntuu olevan ainoastaan tieto- ja viestintätekniikan käyttö oppimisen välineenä. Toisaalta tutkimuksessa tuli myös esiin todellisia, nimenomaan matematiikan oppimisesta lähteviä motiiveja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan oppimisen välineenä. Tämä tutkimus tuki myös aiempaa tutkimusta, joka on tuonut esiin tieto- ja viestintätekniikan hyödyn oppilaan matemaattisen oppimisprosessin kuvaamisessa, kielentämisessä.
Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka, matematiikan opetus, kielentäminen