Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
Trepo
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä viite 
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
  •   Etusivu
  • Trepo
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto
  • Näytä viite
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Sitä saa nyt näkyvämmäks sitä yksittäisen oppilaan prosessia" ­ Tieto- ja viestintätekniikka matematiikan opetuksessa

OLANDER, JOHANNA (2006)

 
Avaa tiedosto
gradu00849.pdf (572.2Kt)
Lataukset: 



OLANDER, JOHANNA
2006

Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-28
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15427
Tiivistelmä
Tämän kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena on selvittää tieto- ja viestintätekniikan käyttöä ja hyödynnettävyyttä peruskoulun vuosiluokkien 1.­6. matematiikan opetuksessa. Tutkimuksessa tuodaan esiin peruskoulun luokanopettajien erilaisia käytäntöjä yhdistää tieto- ja viestintätekniikka matematiikan opetukseen ja perusteluja käytäntöjen takana. Teoriaosassa täsmennetään käsitteitä, jotka liittyvät tieto- ja viestintätekniikkaan, tehdään katsaus tieto- ja viestintätekniikan historiaan sekä esitellään matematiikan opetuksen erityispiirteitä. Teoriaosuudessa tuodaan myös esiin aiheen ajankohtaisuus sekä tieto- ja viestintätekniikan asema koulumaailmassa perusopetuksen Opetussuunnitelman perusteiden 2004 valossa.

Tutkimusaihetta selvitettiin haastattelemalla luokanopettajia ja havainnoimalla käytännön opetustuokioita, joissa hyödynnettiin tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan opetuksessa. Käytetty haastattelumenetelmä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto analysoitiin hyödyntäen haastattelussa käytettyjä teemoja. Havainnointimateriaali tallennettiin muistiinpanoin, joiden pohjalta tähän raporttiin on kuvattu opetustuokioiden etenemistä keskittyen tutkimusaiheen kannalta olennaiseen ainekseen.

Tulokset osoittavat luokanopettajien omaavan erilaisia lähtökohtia ja motiiveja tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytölle. Osalle opettajista itsetarkoituksena tuntuu olevan ainoastaan tieto- ja viestintätekniikan käyttö oppimisen välineenä. Toisaalta tutkimuksessa tuli myös esiin todellisia, nimenomaan matematiikan oppimisesta lähteviä motiiveja käyttää tieto- ja viestintätekniikkaa matematiikan oppimisen välineenä. Tämä tutkimus tuki myös aiempaa tutkimusta, joka on tuonut esiin tieto- ja viestintätekniikan hyödyn oppilaan matemaattisen oppimisprosessin kuvaamisessa, kielentämisessä.

Avainsanat: tieto- ja viestintätekniikka, matematiikan opetus, kielentäminen
Kokoelmat
  • Opinnäytteet - ylempi korkeakoulututkinto [37264]
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Selaa kokoelmaa

TekijätNimekkeetTiedekunta (2019 -)Tiedekunta (- 2018)Tutkinto-ohjelmat ja opintosuunnatAvainsanatJulkaisuajatKokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
Kalevantie 5
PL 617
33014 Tampereen yliopisto
oa[@]tuni.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste