"-- Älä kohota aatteen lippua, se kiedotaan arkkusi ympärille" : Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksessa vuonna 2003 opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden kansalaisvaikuttajaprofiili
PAAKKINEN, PIIA; KIVISTÖ, TERHI (2006)
PAAKKINEN, PIIA
KIVISTÖ, TERHI
2006
Kasvatustiede, luokanopettajan koulutus - Class Teacher Education
Kasvatustieteiden tiedekunta - Faculty of Education
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hyväksymispäivämäärä
2006-02-27
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15424
https://urn.fi/urn:nbn:fi:uta-1-15424
Tiivistelmä
Pro gradu tutkielmamme käsittelee kansalaisvaikuttamista. Tutkimuksen tavoitteena on luoda vuonna 2003 Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksella opintonsa aloittaneiden opiskelijoiden kansalaisvaikuttajaprofiili. Tutkimuksemme on osa Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen tutkimusprojektia ”Kansalaisvaikuttaminen opettajankoulutuksen haasteena”, joka liittyy oikeusministeriön kansalaisvaikuttamisen politiikkaohjelmaan. Tutkimusjoukkona on vuonna 2003 opintonsa aloittaneiden koko vuosikurssi sekä Hämeenlinnan opettajankoulutuslaitoksen opettajankouluttajat.
Tutkimuksemme on triangulaatiotutkimus, jonka ensimmäinen osa on toteutettu kvantitiivisin tutkimusmenetelmin ja toinen osa kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaisesti. Aineistoa on hankittu sekä kyselyiden että haastatteluiden avulla.
Selvitimme opiskelijoiden kansalaisvaikuttajataustaa sekä käsityksiä opettajasta kansalaisvaikuttajana. Opettajankoulutuksen roolia kansalaisvaikuttamisen tukijana valotetaan sekä opiskelijoiden että opettajankouluttajien näkökulmasta.
Tutkimuksemme mukaan opiskelijat ovat kiinnostuneita kansalaisvaikuttamisesta, mutta eivät osallistu juurikaan muuhun vaikuttamistoimintaan kuin urheilun tai kulttuurin piirissä tapahtuvaan yhteistoimintaan. Opiskelijat ja opettajankouluttajat kokevat tämänhetkisen opettajankoulutuksen olevan riittämätöntä saamaan aikaan sellaista muutosta, jota aktiivisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan opettajaprofession syntyminen vaatisi.
Kansalaisvaikuttamisen tutkiminen opettajankoulutuksessa on mielenkiintoinen ja laaja teema, jonka avulla voidaan herättää keskustelua opettajaopiskelijoiden passiivisuudesta ja opettajankoulutuksen heikosta vastaavuudesta yhteiskunnan vaatiman aktiivisen opettajatyypin kouluttamisesta.
Asiasanat: kansalaisvaikuttajaprofiili, kansalaisvaikuttaminen, kansalaisuus, opettajankoulutus, opettajan rooli, triangulaatio
Tutkimuksemme on triangulaatiotutkimus, jonka ensimmäinen osa on toteutettu kvantitiivisin tutkimusmenetelmin ja toinen osa kvalitatiivisen tutkimusotteen mukaisesti. Aineistoa on hankittu sekä kyselyiden että haastatteluiden avulla.
Selvitimme opiskelijoiden kansalaisvaikuttajataustaa sekä käsityksiä opettajasta kansalaisvaikuttajana. Opettajankoulutuksen roolia kansalaisvaikuttamisen tukijana valotetaan sekä opiskelijoiden että opettajankouluttajien näkökulmasta.
Tutkimuksemme mukaan opiskelijat ovat kiinnostuneita kansalaisvaikuttamisesta, mutta eivät osallistu juurikaan muuhun vaikuttamistoimintaan kuin urheilun tai kulttuurin piirissä tapahtuvaan yhteistoimintaan. Opiskelijat ja opettajankouluttajat kokevat tämänhetkisen opettajankoulutuksen olevan riittämätöntä saamaan aikaan sellaista muutosta, jota aktiivisen ja yhteiskunnallisesti vaikuttavan opettajaprofession syntyminen vaatisi.
Kansalaisvaikuttamisen tutkiminen opettajankoulutuksessa on mielenkiintoinen ja laaja teema, jonka avulla voidaan herättää keskustelua opettajaopiskelijoiden passiivisuudesta ja opettajankoulutuksen heikosta vastaavuudesta yhteiskunnan vaatiman aktiivisen opettajatyypin kouluttamisesta.
Asiasanat: kansalaisvaikuttajaprofiili, kansalaisvaikuttaminen, kansalaisuus, opettajankoulutus, opettajan rooli, triangulaatio